Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-21, 09:17
Moderator
Dr Kings avatar
Med Nils van der Poels stora framgångar i skridsko så förtjänar den en egen tråd och att inte gömmas undan i (FB) Den stora tråden om de små vintersporterna

Så här är en alldeles egen tråd där allting relaterat till skridsko kan diskuteras. Nu hoppas vi på fortsatta framgångar för Nils och att hans framgångar kan leda till att fler ungdomar får upp ögonen för denna klassiska sport och att vi på sikt får fram fler talanger.
Citera
2021-11-21, 10:14
Medlem
sunessensommars avatar
För mig är Nisse uppe med svensk idrotts största genom tiderna. Jag är visserligen generellt svag för typen, men resultaten han gör och sättet han gör dem på… Bergsma är alltså relativt klar tvåa i gårdagens löp och det ser ut som om han och Nisse sysslar med olika sporter.

Dubbla OS-guld och Nisse är odiskutabelt där för mig. Jag blir så berörd av honom och hans prestationer.
Citera
2021-11-21, 12:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
För mig är Nisse uppe med svensk idrotts största genom tiderna. Jag är visserligen generellt svag för typen, men resultaten han gör och sättet han gör dem på… Bergsma är alltså relativt klar tvåa i gårdagens löp och det ser ut som om han och Nisse sysslar med olika sporter.

Dubbla OS-guld och Nisse är odiskutabelt där för mig. Jag blir så berörd av honom och hans prestationer.

Tur att vi har en amerikan som tävlar för sverige i stavhopp och en holländare som kör skridskor.
Kanske är det så vi ska jobba genom att sprida vår säd runt om i världen för att kunna nå framgångar. Här i landet klarar vi bara av att spela hockey och åka skidor.
Citera
2021-11-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tur att vi har en amerikan som tävlar för sverige i stavhopp och en holländare som kör skridskor.
Kanske är det så vi ska jobba genom att sprida vår säd runt om i världen för att kunna nå framgångar. Här i landet klarar vi bara av att spela hockey och åka skidor.
Som jag förstått det är Nils enda koppling till Nederländerna att hans farfar flydde därifrån till Sverige i samband med andra världskriget.

Fast kanske inte enbart en slump då han har holländska skridskogener i sig?
Citera
2021-11-21, 16:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Som jag förstått det är Nils enda koppling till Nederländerna att hans farfar flydde därifrån till Sverige i samband med andra världskriget.

Fast kanske inte enbart en slump då han har holländska skridskogener i sig?

Det kan räcka. Den enda skridskoåkaren på senare tid är väl Thomas Gustafsson och det var ändå rätt länge sen.
Citera
2021-11-21, 16:56
Medlem
Någon av Gustavssons klass har vi inte haft innan Nils har slagit till. Men Johan Röjler var väl femma på allround-VM för sådär tjugo år sedan och Röjler tiisammans med Joel Eriksson och Daniel Friberg fixade ett silver, tror jag, i VM lagtempo några år senare. Men de senaste tio åren har det varit dött, bortsett från några framträdanden av Nils med några års mellanrum. Risken är dock att det blir lika dött igen om Nils slutar efter OS.
Citera
2021-11-21, 18:15
Medlem
Jag säger som i den gamla sketchen...öhh,dom har ju ingen lokal ju.
Vi behöver en skridskohall med full 500 meters bana i Sverige.
Super Nils framgångar har redan resulterat i en kraftig nyrekrytering av skridskointresserad ungdom,men vi behöver en inomhushall där talangerna inte behöver åka short track samt samsas med hockey och konståkning mm om tiderna.

Istället för att relativt hjärndött slentrianmässigt sponsra hockey eller fotbollsslag så borde någon eller några storsponsorer se värdet i detta kan tyckas.
Citera
2021-11-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag säger som i den gamla sketchen...öhh,dom har ju ingen lokal ju.
Vi behöver en skridskohall med full 500 meters bana i Sverige.
Super Nils framgångar har redan resulterat i en kraftig nyrekrytering av skridskointresserad ungdom,men vi behöver en inomhushall där talangerna inte behöver åka short track samt samsas med hockey och konståkning mm om tiderna.

Istället för att relativt hjärndött slentrianmässigt sponsra hockey eller fotbollsslag så borde någon eller några storsponsorer se värdet i detta kan tyckas.
Jag kan bara instämma, bortsett från att jag tror du menar 400-metersbana. Kan man ha en massa bandyhallar borde man åtminstone kunna ha en skridskohall i Sverige. Det är lätt att tro att skridskor är en liten sport, men internationellt har den aldrig varit större än nu, när väldigt många länder har inomhushallar. Att sporten är mindre än någonsin i Sverige är en helt annat sak. Hoppas du har rätt om nyrekryteringen. Och sen skulle det nog behövas att Nils inte lägger av efter OS.
Citera
2021-11-21, 20:48
Medlem
Hur går det med gamla Ruddalen då? Skulle väl få stålar för en jätterenovering/takbygge?
Citera
2021-11-21, 20:55
Medlem
Jo det har tagits ett beslut att rusta upp skridskobanan.
Man håller även på att bygga en bandyhall vägg i vägg.
https://www.gp.se/sport/klartecken-f...ana-1.38764748
Citera
2021-11-21, 20:59
Medlem
Fint. Är ju perfekt att den typ av vintersport som kan utövas inomhus ges möjligheter till det där folket bor. En rejäl skidtunnel, med skidskyttemöjligheter i sthlm hade inte varit fel heller. Är precis knökat med folk ute i spåren när vintern är snörik. Ja, och för all del en skridskooval inomhus också. När det gäller allmänidrottande kan man knappt satsa för mycket pengar, är min mening.
Citera
2021-11-22, 14:58
Medlem
Ted Jan Bloemens PB innan han gick sitt världsrekordlöp på 5000 meter i Salt Lake City var lite drygt 6.08
Alltså ungefär samma PB som Super Nils ståtar med nu.Slaget på låglandet i Hereenveen.

Det krävs jämn fart omkring 28.4 ungefär..dvs,en sekund snabbare per varv i snitt än Super Nils sistavarv på den förhållandevis sega Stavangerisen vid hans seger i Lördags på 10000 meter.

Jag tror att världsrekordet sitter löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in