Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-11-23, 14:15
Medlem
Puffes avatar
Nyfiken på om detta är aktuellt med samlande av dessa eller om entusiasterna blivit färre.

Minns att en väns pappa hade ett helt rum med grejer och olika tåg som han körde på en stor bana i rummet.
Även på senare år att någon av karaktärerna i Sopranos pysslade med detta

Hade själv ett Märklin tåg som ung, och tror detta var en större hobby tidigare, hur ligger det till?
Citera
2021-11-23, 14:53
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Alla såna här hobbys blir mindre och mindre med tanke på invandring och att våra barn får mobiler vid 6års åldern och speldatorer vid 8års åldern.

Finns det fortfarande folk som håller på? Jodå men man får nog hitta någon facebook grupp eller kanske en discord grupp för att hitta likasinnade. Har själv velat börja med järnvägs modeller men har noll koll i det och inte vetat vart jag ska börja.

Byggde och målade modell flygplan som yngre (då det gick att köpa i leksaksbutiker) men det blev mindre vanligt. Samt även tennsoldater, fanns hur många olika former som helst att köpa, men det försvann ännu fortare.

Finns ju så klart att köpa online men saknar känslan utav att gå i butik och kunna titta, ta upp och titta bakom om på paketen.

Sorry för ett kanske ganska Off topic inlägg, men ja..

// PoK
Citera
2021-11-23, 15:10
Medlem
luna242s avatar
Min far har en fruktansvärd samling lok och vagnar, jubileumsutgåvor och gamla orginal. Värdet är enormt och sakerna är dyra att köpa in, som ren hobbygrej för en vanlig knegare iaf.
Det kan smitta av sig lite på unga barnbarn och kanske yngre som går på mässor med äldre, men som tidigare sades;
Tekniken i mobiler, plattor och tv-spel är mer lockande och lättillgängliga.
Finns dock fortfarande fysiska små butiker som har utbud.
Håll till godo.
Citera
2021-11-23, 15:14
Medlem
Spelet Mashinky ersätter
Citera
2021-11-23, 18:58
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesOchKebab
Alla såna här hobbys blir mindre och mindre med tanke på invandring och att våra barn får mobiler vid 6års åldern och speldatorer vid 8års åldern.

Finns det fortfarande folk som håller på? Jodå men man får nog hitta någon facebook grupp eller kanske en discord grupp för att hitta likasinnade. ..................text...................

// PoK

Håller med ovan, stämmer rätt bra!

Massinvandringen har ändrat mycket , man har inga större mängder järnvägar i Mellanöstern precis, och inte heller någon lång historia av järnvägs och tåg utveckling som vi har haft i Europa så noll intresse.

Är nog mest gamla svenska, danska och tyska gubbar som håller på med detta idag, varit på ett antal nostalgi mässor i Göteborg genom åren och förr var det väldigt mycket bord med modelljärnväg och tåg , dyrt som attan var dessa grejor, men blivit mindre och mindre genom åren.
Citera
2021-11-24, 16:17
Medlem
brianmolkos avatar
Varför skulle invandringen påverka detta? Färre ställen att köpa på hobbybutiker för hobbybutiker, kunde inte få bidrag pga random blev skjuten i förorten?

Ja de är väl väl häftigare med spel
Hoppas de spelar tågspel då iaf
Citera
2022-01-18, 14:01
Medlem
MKGs avatar
Ja det förekommer, även i föreningsform.

Stockholm:
www.smj.org En modell av ett fiktivt Bergslagen på 1950-talet.

Kalmar:
www.kmjk.se

Malmö:
www,mmjk.se

Skövde:
www.wnj.se
Citera
2022-01-18, 17:52
Medlem
Dorniers avatar
Det är såklart mindre idag, men det har väl blivit mer av en exklusiv hobby. Det var nog mer en leksak förr att ha en "tågbana", det var nåt pojkar höll på med (innan det fanns datorer och spel). Det är mer avancerade grejer idag också, man kör tågen digitalt, loken kan ha ljud, osv. Det är mindre serier av lok och vagnar, det är dyrare och finare grejer. Förr var det mycket Märklin med plåträls och billiga och plastiga Lima, osv.

Jag håller inte på med detta själv, men ibland kan man bli lite sugen om man ser filmklipp från stora fina modelljärnvägar.
Citera
2022-01-18, 18:54
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Nyfiken på om detta är aktuellt med samlande av dessa eller om entusiasterna blivit färre.

Minns att en väns pappa hade ett helt rum med grejer och olika tåg som han körde på en stor bana i rummet.
Även på senare år att någon av karaktärerna i Sopranos pysslade med detta

Hade själv ett Märklin tåg som ung, och tror detta var en större hobby tidigare, hur ligger det till?

Det tog ett tag att tolka alla särskrivningar och annat. Men ja, jo.. marknaden är fortfarande stor. Det finns gott om föreningar och klubbar. Sök t ex på modulträff så borde du få en del konkreta träffar.
Citera
2022-01-24, 22:11
Medlem
Om man besöker söders hobby i Stockholm så ser man ganska ofta att intresset för tåg lever och frodas.
Citera
2022-01-24, 22:13
Medlem
Det verkar vara ett intresse som kommer tillbaks hos många när man blir äldre. Finns mycket fina tillbehör att bygga landskap med etc. Fast tåg intresset är nog ännu större ute i Europa.
Citera
2022-01-30, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av luna242
Min far har en fruktansvärd samling lok och vagnar, jubileumsutgåvor och gamla orginal. Värdet är enormt och sakerna är dyra att köpa in, som ren hobbygrej för en vanlig knegare iaf.
Det kan smitta av sig lite på unga barnbarn och kanske yngre som går på mässor med äldre, men som tidigare sades;
Tekniken i mobiler, plattor och tv-spel är mer lockande och lättillgängliga.
Finns dock fortfarande fysiska små butiker som har utbud.
Håll till godo.

Fast för många, många av oss är det ett gift. Det enda vi har. Jag vill utvecklas bort från telefonen jag skriver på just nu och så ofta annars men vet inte vad jag ska ta mig till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in