• 1
  • 2
2021-11-30, 15:05
Medlem
Jag är just nu sjukskriven på 50 % på grund av utbrändhet. Har varit sjukskriven sedan mars i år. Jag har fått ett nytt jobb som jag ska börja på i januari, som är på heltid. När jag sökte jobbet trodde jag dels att jag inte skulle få det, dels att jag skulle må bättre vid det här laget.

Finns det något sätt att må bättre snabbt när man är utbränd?

När jag gick upp till att jobba 75 % blev jag supertrött, och var tvungen att sova på lunchen samt efter jobbet. Det jag är mest rädd för är att jag helt enkelt inte ska kunna hålla mig vaken på mitt nya jobb. Min plan om jag är trött är att dricka Berocca Boost. Jag dricker inte kaffe, te eller energidrycker och tar heller inte andra droger. Det hade kanske varit att föredra om man ska piggna till lite, men det är alltså inget alternativ.

Har ni några erfarenheter av detta eller andra tankar/tips?
Citera
2021-11-30, 15:18
Medlem
Berocca boost innehåller koffein. Varför vill du ta det men inte kaffe eller te? Det innehåller rent tillsatt koffein samt guarana extrakt som innehåller extra koffein. Det är minst lika mycket koffein i den som i en kopp kaffe/te.
Senast redigerad av storsaga 2021-11-30 kl. 15:21.
Citera
2021-11-30, 15:24
Medlem
MrMadoffs avatar
Ge fan i koffeinet!! Det höjer kortisol/adrenalinnivårrna i kroppen du behöver sänka dom vilket du gör genom att få bättre kondition och äta ashwaganda/ginseng.
Citera
2021-11-30, 15:54
Medlem
Jag kanske var otydlig. Jag har inget emot koffein, utan tycker att te och kaffe är odrickbart. Jag är dock rädd för att få hjärtklappning av för mycket koffein, och det vill jag inte ha.

Jag har börjat motionera lite varje dag, och planerar att få upp konditionen.
Citera
2021-11-30, 15:58
Moderator
Maviels avatar
Nej, det går inte att snabba på processen.

Då jag försökt att ignorera läget jag befinner mig i just nu och köra på har det alltid slutat med ett bakslag.

Du behöver sluta att titta framåt allt för mycket och acceptera läget som det är.

Var glad att du fått ett nytt jobb. Var öppen med hur du mår inför din chef. Försök inte pressa dig utöver din nuvarande förmåga. Försök istället att hitta återhämtning där du kan få det. Försök inte vila dig ur det. Håll rutiner även om du är trött, dvs sov inte mitt på dagen. På sin höjd en powernap på 20-30 minuter max, inte längre. Ät magnesium tillskott företrädelsevis på kvällen när du ska lägga dig.
Citera
2021-11-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrillGandalf
Jag är just nu sjukskriven på 50 % på grund av utbrändhet. Har varit sjukskriven sedan mars i år. Jag har fått ett nytt jobb som jag ska börja på i januari, som är på heltid. När jag sökte jobbet trodde jag dels att jag inte skulle få det, dels att jag skulle må bättre vid det här laget.

När jag gick upp till att jobba 75 % blev jag supertrött, och var tvungen att sova på lunchen samt efter jobbet. Det jag är mest rädd för är att jag helt enkelt inte ska kunna hålla mig vaken på mitt nya jobb. Min plan om jag är trött är att dricka Berocca Boost. Jag dricker inte kaffe, te eller energidrycker och tar heller inte andra droger. Det hade kanske varit att föredra om man ska piggna till lite, men det är alltså inget alternativ.

Att stressa dig över tillfrisknande kan göra saken värre. Det du ska tänka på är att minimera stress och maximera motion. Försök att få upp pulsen rejält i ca 30 - 45 minuter och orkar du så kan du prova att duscha med kallt vatten.

Fokusera på träningen och sömn så lär allt annat komma av sig själv.
Citera
2021-11-30, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nej, det går inte att snabba på processen.

Då jag försökt att ignorera läget jag befinner mig i just nu och köra på har det alltid slutat med ett bakslag.

Du behöver sluta att titta framåt allt för mycket och acceptera läget som det är.

Var glad att du fått ett nytt jobb. Var öppen med hur du mår inför din chef. Försök inte pressa dig utöver din nuvarande förmåga. Försök istället att hitta återhämtning där du kan få det. Försök inte vila dig ur det. Håll rutiner även om du är trött, dvs sov inte mitt på dagen. På sin höjd en powernap på 20-30 minuter max, inte längre. Ät magnesium tillskott företrädelsevis på kvällen när du ska lägga dig.

Tack för input. Ska sno min mans magnesiumtabletter och prova. Jag övar nu på att inte sova något alls på dagen, och det funkar ganska bra. Håller mig vaken genom att spela TV-spel.
Citera
2021-11-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satanisten.anna
Att stressa dig över tillfrisknande kan göra saken värre. Det du ska tänka på är att minimera stress och maximera motion. Försök att få upp pulsen rejält i ca 30 - 45 minuter och orkar du så kan du prova att duscha med kallt vatten.

Fokusera på träningen och sömn så lär allt annat komma av sig själv.

Tack för ditt svar. 30-45 minuter låter väldigt mycket! Så mycket kondition har jag aldrig tränat; det blir mest styrketräning när jag tränar. Tänkte börja med 10 minuters kondition och ta det därifrån.
Citera
2021-11-30, 16:27
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. 30-45 minuter låter väldigt mycket! Så mycket kondition har jag aldrig tränat; det blir mest styrketräning när jag tränar. Tänkte börja med 10 minuters kondition och ta det därifrån.

Jag förstår att 30-45 minuters kondition låter både mycket och nästan brutalt tråkigt, men resultatet du får är nästintill magiskt. Men börja sakta, och dessutom är all form av träning bättre än ingen.

Prova att köra Crosstrainer, jävligt monotont men du får mycket av det och dessutom är det ganska enkelt att komma igång med den. Jag önskar dig lycka till med till och all det bästa! Krya på dig och fortsätt att vara din egna bästa vän.
Citera
2021-11-30, 16:49
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Tack för input. Ska sno min mans magnesiumtabletter och prova. Jag övar nu på att inte sova något alls på dagen, och det funkar ganska bra. Håller mig vaken genom att spela TV-spel.

Gå ut och gå en promenad istället. Skärmtid stressar hjärnan.
Citera
2021-11-30, 16:57
Medlem
lejongaddens avatar
Ja, enbart genom att ut och gå och power naps.
Citera
2021-11-30, 17:18
Medlem
whoisducks avatar
Citat:

Förutom att ha ett fungerande socialt liv plus relation så träna, undvik droger (inkl nikotin, koffein), undvik socker och vitt mjöl. Ät mycket kött, fet fisk. Undvik vegetabilisk olja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in