• 1
  • 2
2021-11-30, 15:25
Bannlyst
Varför hör man nästan alltid att folk säger sig vilja arbeta och känna sig behövda? Arbetsmantrat används dels av arbetstagare själva och arbetsgivare, arbetsförmedlare, psykologer, kuratorer med mera.
Folk säger sig bli galna av att gå hemma och inte ha något att göra. Men fattas det i så fall inte något stimulerande eller roligt utanför arbetslivet för alla som inte jobbar?

Vill ni arbeta eller skulle ni hellre stannat hemma och gjort valfritt om ni fick samma lön, dock med förbud att tjäna mer pengar på andra sätt?
Hur mycket är myt och lögn eller oförstånd alternativt propaganda när man hör "vill arbeta och känna sig behövd"? Vad beror det på att man så ofta hör just att alla vill jobba, och nästan aldrig motsatsen?
Citera
2021-11-30, 15:31
Medlem
Carradines avatar
Det är skitsnack, hade jag fått samma lön som nu bara genom att stanna hemma så hade jag gjort det.

De som säger att de måste ha något att göra om dagen har inte tillräckligt med fantasi för att fylla upp fritiden med annat än hjärndött arbete.
Citera
2021-11-30, 15:33
Medlem
Hackenbush55s avatar
Jobbar hellre, det sociala livet på jobbet är trevligt och det känns bra att uträtta något.
Jag ville fortsätta jobba efter 65 men det behövdes sparas pengar i kommunen så jag är pensionär nu.

Saknar jobbet men man får hitta på andra sysselsättningar. (jobbar lite på konsultbasis nu)
Citera
2021-11-30, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Det är skitsnack, hade jag fått samma lön som nu bara genom att stanna hemma så hade jag gjort det.

De som säger att de måste ha något att göra om dagen har inte tillräckligt med fantasi för att fylla upp fritiden med annat än hjärndött arbete.
Okej men varför ljuger i så fall så många?
Varför inte säga som det är, nämligen att både städa toaletter, tvingas sitta i cockpittar och som läkare tappa folk på blod är slitgöra och inget som någon egentligen vill.

Varför snackar folk så mycket skit?
Citera
2021-11-30, 15:40
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoPatrick
Okej men varför ljuger i så fall så många?
Varför inte säga som det är, nämligen att både städa toaletter, tvingas sitta i cockpittar och som läkare tappa folk på blod är slitgöra och inget som någon egentligen vill.

Varför snackar folk så mycket skit?
För att, som jag nyss kommenterade om "sporten" padel: Svenskar följer med strömmen och kan inte tänka själva, de köper allt som kändisar eller politiker dinglar framför ögonen på dem.

Är det inte padel så är det "Folkhemmet 2.0", svennen köper snacket om att man måste jobba för att samhället ska fungera när det i verkligheten är en minoritet som faktiskt arbetar på heltid och som försörjer en massa drägg som inte orkar.
Citera
2021-11-30, 15:41
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Många har så olyckligt tomma liv, att de låter Närigslivet och Kapitalet intala dem att Löneslaveri är Livets mening.

Vi erfar själva fasa, rädsla och vämjelse när utbildade som nått 60+ vitt och brett talar om att de "vill jobba kvar till åttio".
Vi applåderar var gång en människa bryter sig ur Ekoljuget (...se för illustration numer smart omdöpta förra Sv. ArbetsgivarFöreningens välkända Logo med Leonardos gyllene-snittet-gubbe fjättrad i Kapitalets ekorrhjul).

Har de inget liv? Inga intressen? Är partnern en pina?

Vi säger kort och gott: Om du fixar det privatekonomiskt: Nobba Arbetsköparna. Bli den Fria människa Gud skapade dig till.
Citera
2021-11-30, 15:42
Medlem
Christopher.s avatar
Ca 80% går till jobbet av enda anledning, pengar. Sedan har vi 20% som gör det av andra krafter t. ex social bekräftelse. Själv är jag ärlig i att säga att största drivkraften för mig är pengar.
Citera
2021-11-30, 15:43
Medlem
Man kan inte låna pengar utan inkomst
Citera
2021-11-30, 15:48
Bannlyst
Social bekräftelse lät lågt. Låter inte som något nyttigt tillstånd, nästan som en psykisk störning. Jag googlade det för trådens skull och hamnade på Veckorevyn:
Citat:
Vad är bekräftelsebehov?
– Olika människor har olika definition av vad bekräftelsebehov är. Jag tänker att det är en släkting till prestationsbaserad självkänsla. Prestationsbaserad självkänsla går ut på att man måste vara duktig hela tiden och prestera för att kunna trivas med sig själv. Att ha ett överdrivet stort bekräftelsebehov är lite samma sak, fast man behöver då få berömmet utifrån. Det räcker liksom inte med att ens egen grundmurade bild av sig själv ska vara nog. Det är som att man har en lite svag självkänsla som behöver fyllas på utifrån hela tiden med andras uppfattningar om en själv.
Vad är orsaken till att man har ett överdrivet bekräftelsebehov?

– Jag tror att det är otroligt individuellt, men att man i grund och botten är osäker på sig själv och om man duger som man är. Det kan också bero på faktorer på olika nivåer. På individnivå, gruppnivå och samhällsnivå. På gruppnivå kan det vara att man ingår i en kompisgrupp eller ett annat socialt sammanhang med väldigt hårda regler och kontroll på vad som duger och inte duger. Då blir det viktigt att anpassa sig för att passa in. Om det till exempel verkligen inte är okej att komma med smutsigt hår eller osminkad, då blir det viktigt att hela tiden vara på topp. Vi har också en massa normer i samhället om hur saker ska vara. För att man ska kunna må bra gäller det att kunna fila på de normerna lite grann. Man kan inte leva upp till allting.
https://veckorevyn.com/halsa/stort-b...lsebehov-tips/
Citera
2021-11-30, 15:51
Medlem
C.B.G.s avatar
Själv tycker jag om balansen mellan jobb och fritid. Har alldeles just varit sjuk en vecka och mot slutet längtade jag tillbaka till jobbet.

Ovanstående bygger förstås på att man trivs på sitt jobb. Ett privilegium som kanske många inte har.
Citera
2021-11-30, 16:12
Medlem
neuron-drones avatar
Det är inte speciellt kul att ha sovmorgon varje dag. Man uppskattar det mer om man måste upp ibland. Men jag tror de flesta skulle vilja ha kortare arbetstid.
Citera
2021-11-30, 16:12
Medlem
proconsuls avatar
Det hänger nog rätt mycket på om man gillar sitt jobb eller inte, och hur mycket man jobbar.
Jag gillar mitt jobb och jobbar 50%, jag skulle inte vilja bli av med det. Alltså jag skulle inte vilja stanna hemma med bibehållen lön.
Ett pissjobb på heltid är det nog ingen som vill behålla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in