Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-12-04, 18:26
Medlem
Lill-Anns avatar
Hejsan!

Fick av min mor en fabriksny HP Laptop 14 s på min födelsedag i november. Den kostade 7 300 kronor. Fick den installerad och klar från affären att använda och den har hittills funkat ganska bra, snabbare än min tio år gamla Fujistu Siemens Amilo, som fungerade så gott som klanderfritt i tio år och funkar än. Brukar använda den ibland.

Då jag inte har något intresse eller större kunskaper i datorer frågar jag er som kan detta, ni som kan.

Är HP ett bra märke? Har Windows 10 installerad. Lite problem då det tar tid innan jag kan slå koden att öppna mobilt bredband, vilket inte var något problem på gamla datorn.

Vad kan jag förvänta mig för fördelar / problem med min nya laptop?
Citera
2021-12-04, 18:49
Medlem
kl4sseKocks avatar
Kan väl inte påstå att jag haft nåt större problem med HP, det kan kännas en aning budget men de har ändå varit med länge i branschen.

För/nackdelar är svårt att svara på då mest är inviduella aspekter och hur ens användarmönster ser ut.
Citera
2021-12-04, 18:54
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Kan väl inte påstå att jag haft nåt större problem med HP, det kan kännas en aning budget men de har ändå varit med länge i branschen.

För/nackdelar är svårt att svara på då mest är inviduella aspekter och hur ens användarmönster ser ut.

Men om jag använder den nya datorn lika varsamt som den gamla, kommer den här vara lika pålitlig som Amilon var/är?
Citera
2021-12-04, 21:49
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Men om jag använder den nya datorn lika varsamt som den gamla, kommer den här vara lika pålitlig som Amilon var/är?

Du kan säkert lita på din HP. HP och Dell lär vara de tillverkare som säljer flest datorer till företag samt statliga, regionala och kommunala myndigheter.
Citera
2024-10-13, 23:24
Medlem
Lill-Anns avatar
Har haft min HP snart i tre år och den har fungerat jättebra. Finns bara ett problem. I bland händer inget då jag trycker på startknappen. Har hänt ett tiotal gånger. Strömsladden är inkopplad och allt, men inget händer. Det är först efter flera försök den startar. Ibland hjälper det att hålla knappen intryckt flera sekunder. Är rädd att den bara ska lägga av .😱

Någon mer som varit med om det här? Vad beror det på?
Citera
2024-10-13, 23:46
Medlem
ArgusOnes avatar
HP har olika typer av datorer så vet du vilken modell det gäller? Elitebook är riktigt bra men låter som att du fått en billigare modell.
Citera
2024-10-13, 23:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Någon mer som varit med om det här? Vad beror det på?
Använder du senaste BIOS?
Sliten laddare eller uttag?
Citera
2024-10-13, 23:58
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Använder du senaste BIOS?
Sliten laddare eller uttag?

Vet inte, men datorn uppdaterar sig då och då, så jag antar att BIOS, vad det nu är, också gör det.

Ingen sliten laddare eller uttag. Problemet kan även dyka upp om jag använder batteridrift.🙀

Läskigt då den inte startar. Så gammal är inte min dator och jag hanterar den med mjuka händer.
Citera
2024-10-14, 00:02
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
HP har olika typer av datorer så vet du vilken modell det gäller? Elitebook är riktigt bra men låter som att du fått en billigare modell.

HP Laptop 14 s, 7 300 kr som jag skrev i trådstarten.
Citera
2024-10-14, 00:06
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
HP Laptop 14 s, 7 300 kr som jag skrev i trådstarten.

Det finns olika modeller med den beskrivningen. Kan du testa Google och peka på vilken?

Det står troligen på undersidan av chassit.
Senast redigerad av ArgusOne 2024-10-14 kl. 00:10.
Citera
2024-10-14, 00:10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vet inte, men datorn uppdaterar sig då och då, så jag antar att BIOS, vad det nu är, också gör det.

Ingen sliten laddare eller uttag. Problemet kan även dyka upp om jag använder batteridrift.🙀

Läskigt då den inte startar. Så gammal är inte min dator och jag hanterar den med mjuka händer.
Okej men BIOS är man tyvärr tvungen att uppdatera själv och det styr datorns olika delar på sätt och vis som t.ex ström, fläktar, minne m.m.
Man kan hämta från HP hemsidan men det är viktigt att välja för rätt modell så kolla exakt som brukar stå på en etikett på undersidan eller nedanför tangentbordet för datorn.
Citera
2024-10-14, 00:15
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Okej men BIOS är man tyvärr tvungen att uppdatera själv och det styr datorns olika delar på sätt och vis som t.ex ström, fläktar, minne m.m.
Man kan hämta från HP hemsidan men det är viktigt att välja för rätt modell så kolla exakt som brukar stå på en etikett på undersidan eller nedanför tangentbordet för datorn.

Får göra det senare idag, då jag är hemma hos mamma nu och ska sova här inatt och datorn är hemma hos mig.

Så det är något jag ska behöva göra själv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in