Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-11, 16:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Nej skatt r stld drfr att jag inte betalar det frivilligt.
S fort du tjnar pengar i Sverige ska du betala skatt. Det r statens krav fr att f arbeta i Sverige. Du ingr allts ett avtal om att betala skatt nr du brjar tjna pengar.
Det gller allting. Om du handlar en brdlimpa p Konsum betalar du 25% moms (eller 12). Vill du inte betala det - kp ingen limpa.
Vill du ga en bil mste du betala bilskatt. Vill du inte det - kp ingen bil.

Citat:
Nr jag arbetar s stjl varken jag eller arbetsgivaren ngot eftersom vi har enats om vilken ln de ska betala fr min insats.
Nej, jag har inget val. Jag mste acceptera arbetsgivarens villkor, annars fr jag ingen anstllning och d kan jag inte betala hyra eller kpa mat. Om jag inte har s hg ersttning frn a-kassa eller Soc. att jag kan vlja att inte jobba, men det r en annan diskussion.

Men det hr kan vi resonera om hur lnge som helst, alla har olika sikter om detta.
Citera
2021-12-11, 17:31
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
S fort du tjnar pengar i Sverige ska du betala skatt. Det r statens krav fr att f arbeta i Sverige. Du ingr allts ett avtal om att betala skatt nr du brjar tjna pengar.
Det gller allting. Om du handlar en brdlimpa p Konsum betalar du 25% moms (eller 12). Vill du inte betala det - kp ingen limpa.
Vill du ga en bil mste du betala bilskatt. Vill du inte det - kp ingen bil.

Det r tjuven som har bestmt det mot min vilja.

Citat:
Nej, jag har inget val. Jag mste acceptera arbetsgivarens villkor, annars fr jag ingen anstllning och d kan jag inte betala hyra eller kpa mat. Om jag inte har s hg ersttning frn a-kassa eller Soc. att jag kan vlja att inte jobba, men det r en annan diskussion.

Men det hr kan vi resonera om hur lnge som helst, alla har olika sikter om detta.

Nej det r ingen som tvingar dig att ta en anstllning, det r ett fritt val.
Att du inte fr ln om du inte jobbar r en annan sak.
Citera
2021-12-11, 17:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det r tjuven som har bestmt det mot min vilja.
Du ser inte likheten: "Nej det r ingen som tvingar dig att ta en anstllning, det r ett fritt val."
Du behver inte jobba och tjna pengar, det r ett fritt val. Men om du vljer att arbeta kommer det kosta dig...50% i skatt? Take it or leave it.
Citat:
Nej det r ingen som tvingar dig att ta en anstllning, det r ett fritt val.
Att du inte fr ln om du inte jobbar r en annan sak.
Tjuven, fretagaren, tar mina pengar mot min vilja. Om jag drar in 1000kr/tim till fretaget vill jag ha dem i ln. Men fretaget behller 800kr och ger mig bara 200kr i ln. Tjuvar!!!
Citera
2021-12-11, 17:56
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Du ser inte likheten: "Nej det r ingen som tvingar dig att ta en anstllning, det r ett fritt val."
Du behver inte jobba och tjna pengar, det r ett fritt val. Men om du vljer att arbeta kommer det kosta dig...50% i skatt? Take it or leave it.

Att man vill jobba betyder inte att man vill betala skatt.

Citat:
Tjuven, fretagaren, tar mina pengar mot min vilja. Om jag drar in 1000kr/tim till fretaget vill jag ha dem i ln. Men fretaget behller 800kr och ger mig bara 200kr i ln. Tjuvar!!!

Du behvde inte ta jobbet om du inte r njd med villkoren.
Arbetsgivaren tar inte pengar frn dig, de ger dig pengar.
Citera
2021-12-11, 18:20
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Att man vill jobba betyder inte att man vill betala skatt.

Du behvde inte ta jobbet om du inte r njd med villkoren.
Arbetsgivaren tar inte pengar frn dig, de ger dig pengar.
Arbetsgivaren ger inte ngonting. Jag producerar varor eller tjnster som inbringar fretaget 1000kr/tim, men de betalar bara 200kr/tim i ln till mig. Arbetsgivaren stjl allts 800kr/tim av min frtjnst.
Citera
2021-12-11, 18:21
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Arbetsgivaren ger inte ngonting. Jag producerar varor eller tjnster som inbringar fretaget 1000kr/tim, men de betalar bara 200kr/tim i ln till mig. Arbetsgivaren stjl allts 800kr/tim av min frtjnst.

Jo de ger dig ln.
Du ger dem dina tjnster.
Enligt avtalade villkor.

Du kan alltid sga nej och starta ett eget fretag om du vill.
Citera
2021-12-11, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Sagotanten Lindgren var sosse ute i fingerspetsarna nd varnade hon fr att Palme skulle vinna valet 1976. r vi inte samma vg p mtes? Vi samma skyhga skatter som 1976 ven idag och Madam Saddam styr landet med jrnhand. Sossarna vill vrka nnu mer pengar bidragstagare och beskatta Svenska folket hrdare.

Astrid Lindgren fick stort utrymme i debatten under valrrelsen 1976. Hon skrev bland annat en uppmrksammad saga om Pomperipossa som innehll skarp kritik mot socialdemokraternas skattepolitik. I ett personligt brev till Alf Svensson mlade hon upp ett katastrofscenario om vad som skulle ske ifall det inte blev en borgerlig valseger.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...kerar-diktatur
Hon hade iaf rtt s till vida att Tage Elander + Olof Palme + Ingvar Carlsson jobbade p att gra Sverige till en Sovjet-stat.

De tre ansg att VPK var ett annat konkurrerande gng och ville marginalisera de. Men politiken de frde skilde inte s mycket frn vad VPK ville. Bara det att de 3 ville g lngsammare fram n Hermansson.
Citera
2021-12-11, 18:58
Avstngd
Niggerss avatar
Citat:
"Barnmrdarna i VPK"..? "Avrttade i Karl Marx Stadt"..? Vad svamlar du om?

Som du kanske vet r VPK kommunister. Kommunister lskar att mrda barn. Var ca 500 000 mnniskor som blev avrttade i Karl Marx Stadt i forna DDR. VPK kallades fr satans mrdare p 70 talet, fr det var s ren ondska i partiet.
Citera
2021-12-11, 19:11
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Som du kanske vet r VPK kommunister. Kommunister lskar att mrda barn. Var ca 500 000 mnniskor som blev avrttade i Karl Marx Stadt i forna DDR. VPK kallades fr satans mrdare p 70 talet, fr det var s ren ondska i partiet.
1. VPK finns inte lngre
2. Partiet du syftar p heter antagligen Vnsterpartiet.
3. Vnsterpartiet har absolut inget med Sovjet eller DDR att gra lngre, om de h t har haft det.
4. Svamlet om "Karl Marx Stadt" och "DDR" r dina egna konstruktioner och saknar betydelse. Ingen frstr vad du menar.
5. Uttrycket "Satans mrdare" r frn ett tal av Olof Palme, och du vill antagligen ha ngot sagt med det. Spit it out!
Citera
2021-12-11, 19:23
Avstngd
Niggerss avatar
Citat:
1. VPK finns inte lngre
2. Partiet du syftar p heter antagligen Vnsterpartiet.
3. Vnsterpartiet har absolut inget med Sovjet eller DDR att gra lngre, om de h t har haft det.
4. Svamlet om "Karl Marx Stadt" och "DDR" r dina egna konstruktioner och saknar betydelse. Ingen frstr vad du menar.
5. Uttrycket "Satans mrdare" r frn ett tal av Olof Palme, och du vill antagligen ha ngot sagt med det. Spit it out!

1) VPK finns visst. Barnmrdarpartiet har bara tagit bort K ur parti frteckningen, men det r samma mrdare som hjlpte Ryssen att skjuta ett Catalineplan 1952. Vnsterpartiet har samma orgsantion nummer som VPK hade, dom har samma lokaler som dessutom r finasierade med pengar ifrn Sovejtiska ddslger.

5) Men VPK sysslande med mycket med terrorism p 70 talet. Ville man ha frisedel under kalla kriget rckte med att ha partibok hos VPK, fr man visste att kommunister inte skulle bra vapen. Det fanns tom speciala arbetskompanier fr VPK:are, eftersom partiet var subverisa element och samhllets farliga.
Citera
2021-12-11, 19:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
1) VPK finns visst. Barnmrdarpartiet har bara tagit bort K ur parti frteckningen, men det r samma mrdare som hjlpte Ryssen att skjuta ett Catalineplan 1952. Vnsterpartiet har samma orgsantion nummer som VPK hade, dom har samma lokaler som dessutom r finasierade med pengar ifrn Sovejtiska ddslger.

5) Men VPK sysslande med mycket med terrorism p 70 talet. Ville man ha frisedel under kalla kriget rckte med att ha partibok hos VPK, fr man visste att kommunister inte skulle bra vapen. Det fanns tom speciala arbetskompanier fr VPK:are, eftersom partiet var subverisa element och samhllets farliga.
Vet inte vad du talar om. Catalina-affren handlade om att man skt ned ett plan som hade verskridit Sovjetiskt luftrum. Var det barn ombord, eller vad menar du?
Vnsterpartiets organisation frn Sovjets ddslger..? Vad snackar du om?
Det finns skert berttigad kritik mot Vnsterpartiet precis som mot alla politiska partier. Men Sovjetiska ddspatruller, barnamord..?
Du skmmer bara ut dig med grundlsa anklagelser som inte gr att ta p allvar.
Citera
2021-12-12, 06:02
Avstngd
Niggerss avatar
Citat:
Vet inte vad du talar om. Catalina-affren handlade om att man skt ned ett plan som hade verskridit Sovjetiskt luftrum. Var det barn ombord, eller vad menar du?
Vnsterpartiets organisation frn Sovjets ddslger..? Vad snackar du om?
Det finns skert berttigad kritik mot Vnsterpartiet precis som mot alla politiska partier. Men Sovjetiska ddspatruller, barnamord..?
Du skmmer bara ut dig med grundlsa anklagelser som inte gr att ta p allvar.

Cataline flg inte ver sovjetisk luftrum? Vad har du fr beivs? Varfr lckte VPK informaiton om DC3 till Sovjet fr? Dom mn som stupade med DC3 jobbade fr att skydda oss emot onda kommunister.

S du tycker det r ok att Svenska fder offra sina liv p onda mnniskor som du skall f finnas tills? VPK var barnmrdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in