Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-06, 18:37
Medlem
En undersköterska läste vännernas journaler. Nu åtalas hon vid Uppsala tingsrätt för dataintrång.
Det pågick under tre års tid. Undersköterskan skyller på att hon hade för lite att göra på jobbet och att hon var nyfiken.

Vem är personen som under tre års tid olovligen satt och läste sina vänners journaler?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...last-journaler
Senast redigerad av tryggvardag 2021-12-06 kl. 18:40.
Citera
2021-12-06, 18:50
Medlem
Varför har en undersköterska ens tillgång till journalsystemet?
Varför har ens någon tillgång till samtliga journaler per default?
Varför får man inte begära tillgång till de patienter man är ansvarig för?
Citera
2021-12-06, 19:06
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

För att det är lag på att man ska föra journal. Otroligt korkad fråga!
Man ska endast ha tillgång till journaler för de brukare/pasienter man jobbar med.
Citera
2021-12-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Du har tillgång till dina patienters journaler. Nu var de inte undersköterskans patienter. Därför är det olaga dataintrång
Citera
2021-12-06, 20:14
Medlem
Bidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Du har tillgång till dina patienters journaler. Nu var de inte undersköterskans patienter. Därför är det olaga dataintrång
Jag tror användaren syftar på att särskilt undersköterskor kanske inte ska ha tillgång till journaler som tillhör patienter som dom inte vårdar för tillfället.
Citera
2021-12-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Jag tror användaren syftar på att särskilt undersköterskor kanske inte ska ha tillgång till journaler som tillhör patienter som dom inte vårdar för tillfället.
Omvårdnad är en viktig del av vården. Undersköterskorna dokumenterar mycket som är viktigt; Hur patienten äter, sover även elimination kan usk dokumentera.

Som väl är har vi numera datorbaserade journalsystem.
Citera
2021-12-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Omvårdnad är en viktig del av vården. Undersköterskorna dokumenterar mycket som är viktigt; Hur patienten äter, sover även elimination kan usk dokumentera.

Som väl är har vi numera datorbaserade journalsystem.

Jag tolkar din kommentar att datoriserade journalsystem ska vara säkra. Tänkte jag rätt då?
Och det är väl precis i ett sådant journalsystem hon använt sig utav?
Citera
2021-12-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Jag tolkar din kommentar att datoriserade journalsystem ska vara säkra. Tänkte jag rätt då?

Ja, datoriserade journalsystem ÄR säkra, det var därför hon åkte dit.

En enstaka slagning kan nog gå obemärkt förbi, om personen man söker på är/har varit patient på avdelningen av någon anledning, men systematiska sökningar på personer som inte har varit patienter på avdelningen ringer direkt larmklockor.

Har hon själv varit inloggad på datorn hon har använt åker hon dit direkt.
Har hon utnyttjat puckon som inte har loggat ut sin användare ur datorn och slagit på sina vänner får dom lägga pussel ett tag för att få reda på vem det är som har sökt på dom.

Det är ju inte länge sedan en person hade sökt på alla kvinnor i släkten (och andra släkter) för att få veta deras eventuella sexuella historik, preventivmedel och könssjukdomar av hedersskäl.
Jag minns inte vad straffet blev den gången.

Det diskuterades väl då om gyn/ungdoms/mödravårds journaler skulle låsas ner ännu hårdare så att dom bara gick att komma åt för läkare med speciell behörighet.
Citera
2021-12-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Ja, datoriserade journalsystem ÄR säkra, det var därför hon åkte dit.

En enstaka slagning kan nog gå obemärkt förbi, om personen man söker på är/har varit patient på avdelningen av någon anledning, men systematiska sökningar på personer som inte har varit patienter på avdelningen ringer direkt larmklockor.

Har hon själv varit inloggad på datorn hon har använt åker hon dit direkt.
Har hon utnyttjat puckon som inte har loggat ut sin användare ur datorn och slagit på sina vänner får dom lägga pussel ett tag för att få reda på vem det är som har sökt på dom.

Det är ju inte länge sedan en person hade sökt på alla kvinnor i släkten (och andra släkter) för att få veta deras eventuella sexuella historik, preventivmedel och könssjukdomar av hedersskäl.
Jag minns inte vad straffet blev den gången.

Det diskuterades väl då om gyn/ungdoms/mödravårds journaler skulle låsas ner ännu hårdare så att dom bara gick att komma åt för läkare med speciell behörighet.

Aha... Då är vi på samma linje.
De är ju inte säkra för intrång, men däremot kan man ju se vilka obehöriga som varit in där pga loggarna.
Citera
2021-12-06, 21:14
Medlem
Citat:
Aha... Då är vi på samma linje.
De är ju inte säkra för intrång, men däremot kan man ju se vilka obehöriga som varit in där pga loggarna.

Dom skulle kunna säkras mot intrång också, men då riskerar man att stänga ute någon som behöver veta saker om dig för brådskande vård.

Att intelligent folk inser att dom kommer att åka dit för intrång brukar räcka för att avskräcka från intrång.

Lite som att ha en godisskål ståendes framme, förr eller senare länsar någon den, men riktar man en kamera mot den så tar alla en godis var
Citera
2021-12-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ja de är säkra såtillvida att man kan spåra vem som varit och rotat i journaler.

På den gamla "goda" tiden kunde folk snoka i pappersjournalerna utan att lämna minsta spår.

Sedan är det ju viktigt att databaserna är krypterade och inte exponerade för intrång utifrån och jag har aldrig hört talas om någon som lyckats få ut data genom att hacka journalsystem.
Citera
2021-12-06, 21:29
Helt sjukt att folket accepterar att deras sjukdomshistorik loggas utan att ha det minsta att säga till om. Till dig som önskar svara ”det är ju bra att man kan få en bild av sin patient”: Dra åt helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in