2021-12-15, 14:29
Medlem
Argumentet mnga kr r att marijuana och cannabis r mindre farligt n alkohol. Fr det frsta kan man frga om de stmmer, fr risken att ngons psyke pverkas negativt lngtida efter en fylla r lika med noll. Sen hvdar folk som rker och knner folk i svngen, att majja r helt ofarligt och t.o.m. nyttigt. Visst, cannabis-olja kan kanske ha positiva hlsoeffekter, men att under mnga r inhalera rk frn brnda vxtdelar r troligen inte ohyggligt hlsosamt.

Utver detta s faller det frsta argument, d folk som brjar rka marijuana troligen fortstter dricka alkohol. S vad r mest hlsosamt... Alkohol eller alkohol + marijuana?

Sen detta att risk fr psykiska problem inte finns, eller om de uppkommer beror det p en medfdd "svaghet"... Ja, ingen kan ju veta om de har en sdan svaghet, och drabbas personen av psykos eller mngrig ngest spelar det ingen roll. Vissa, hvdar ocks att marijuana inte kan orsaka saker som psykos, men en lkare eller vem det var som jobbade p psyket, sa att de fr in flera fall med yngre som drabbats av psykos eller annat i samband med bruk av marijuana.

Utver detta s innehller marijuana mer THC idag n i det frflutna. Som jag lst skyddar cbd hjrnan delvis mot effekter av hg niv THC. Fast om folk rker marijuana med hg THC uteblir kanske denna skyddande effekt, s vad ska legaliseras?

Slutligen s br man kanske vara misstnksam att s mnga lnder legaliserar eller funderar p detta nu. Visst kan de ha positiva effekter och f bort en kriminell marknad, men r man lite konspiratoriskt lagd kan man kanske misstnka ngon sorts agenda bakom det.

Och slutligen vill jag pongtera att alkohol r fort in fort ut. Du riskerar inget lngvarigt psykiskt problem efter ngra r av vanlig fylla d och d. Hur marijuana pverkar ungdomar och speciellt tonringar r inte helt knt, men studier visar p minskad frmga till inlrning. ldre kan f liknade effekter men mer temporra.

S frgor att stlla r om marijuana verkligen r s ofarligt som mnga hvdar, eller mindre farligt n alkohol? Dessutom varfr det under senare r finns en internationell trend av legaliserang av marijuana? Dessutom om detta skulle ske i Sverige i s fall hur? Ska bara allt pltsligt bli lagligt eller?
Senast redigerad av Snobird 2021-12-15 kl. 14:45.
Citera
2021-12-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Argumentet mnga kr r att marijuana och cannabis r mindre farligt n alkohol. Fr det frsta kan man frga om de stmmer, fr risken att ngons psyke pverkas negativt lngtida efter en fylla r lika med noll. Sen hvdar folk som rker och knner folk i svngen, att majja r helt ofarligt och t.o.m. nyttigt. Visst, cannabis-olja kan kanske ha positiva hlsoeffekter, men att under mnga r inhalera rk frn brnda vxtdelar r troligen inte ohyggligt hlsosamt.

Utver detta s faller det frsta argument, d folk som brjar rka marijuana troligen fortstter dricka alkohol. S vad r mest hlsosamt... Alkohol eller alkohol + marijuana?

Sen detta att risk fr psykiska problem inte finns, eller om de uppkommer beror det p en medfdd "svaghet"... Ja, ingen kan ju veta om de har en sdan svaghet, och drabbas personen av psykos eller mngrig ngest spelar det ingen roll. Vissa, hvdar ocks att marijuana inte kan orsaka saker som psykos, men en lkare eller vem det var som jobbade p psyket, sa att de fr in flera fall med yngre som drabbats av psykos eller annat i samband med bruk av marijuana.

Utver detta s innehller marijuana mer THC idag n i det frflutna. Som jag lst skyddar cbd hjrnan delvis mot effekter av hg niv THC. Fast om folk rker marijuana med hg THC uteblir kanske denna skyddande effekt, s vad ska legaliseras?

Slutligen s br man kanske vara misstnksam att s mnga lnder legaliserar eller funderar p detta nu. Visst kan de ha positiva effekter och f bort en kriminell marknad, men r man lite konspiratoriskt lagd kan man kanske misstnka ngon sorts agenda bakom det.

Och slutligen vill jag pongtera att alkohol r fort in fort ut. Du riskerar inget lngvarigt psykiskt problem efter ngra r av vanlig fylla. Hur marijuana pverkar ungdomar och speciellt tonringar r inte helt knt, men studier visar p minskad frmga till inlrning. ldre fr liknade effekter men mer temporra.

S frgor att stlla r om marijuana verkligen r s ofarligt som mnga hvdar, eller mindre farligt n alkohol?. Dessutom varfr det under senare r finns en internationell trend av legaliserang av marijuana? Dessutom om detta skulle ske i Sverige i s fall hur? Ska bara allt pltsligt bli lagligt eller?

Vad menar du-cbd r ju redan lagligt, ven thc fr medicinskt bruk?
Citera
2021-12-15, 14:34
Medlem
link71s avatar
Om man skulle dricka varje dag = skrumplever
Du dr 40 r i frtid.
Rka weed varje dag = du blir bara lite segare i huvet.
S jag tror jag rker d.
D jag ej tycker ngot alternativ r bra men jag fick vlja s cannabis.
Citera
2021-12-15, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Vad menar du-cbd r ju redan lagligt, ven thc fr medicinskt bruk?

Nja, cbd-olja r vl bara laglig om den r THC-fri? Sen tillts vl ibland medicinsk marijuana med THC... Jag diskuterar dock allmn legalisering som skett i flera amerikanska stater och planeras i vissa europeiska lnder.
Citera
2021-12-15, 14:35
Avstngd
One2Manys avatar
Du menar att vetenskapliga fakta ntligen brjar trumfa knslorstyrt, ovetenskapligt dravel om att cannabis r livsfarligt?
Citera
2021-12-15, 14:36
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:

Och slutligen vill jag pongtera att alkohol r fort in fort ut. Du riskerar inget lngvarigt psykiskt problem efter ngra r av vanlig fylla. d och d. Hur marijuana pverkar ungdomar och speciellt tonringar r inte helt knt, men studier visar p minskad frmga till inlrning. ldre fr liknade effekter men mer temporra.

S frgor att stlla r om marijuana verkligen r s ofarligt som mnga hvdar, eller mindre farligt n alkohol?. Dessutom varfr det under senare r finns en internationell trend av legaliserang av marijuana? Dessutom om detta skulle ske i Sverige i s fall hur? Ska bara allt pltsligt bli lagligt eller?

Delirium tremens r som en psykos utlst av alkoholabstinens med en ddlighet p 5%, s att alkohol inte har psykiska effekter r inkorrekt. Om alkohol hade kommit idag s hade det varit narkotikaklassat.
Citera
2021-12-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Om man skulle dricka varje dag = skrumplever
Du dr 40 r i frtid.
Rka weed varje dag = du blir bara lite segare i huvet.
S jag tror jag rker d.
D jag ej tycker ngot alternativ r bra men jag fick vlja s cannabis.

F dricker varje dag. Vid normal konsumtion av alkohol lmnar nog r av festande ngra gnger i mnaden inga mrkbara lngtida men.
Citera
2021-12-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarkastiskSympati
Delirium tremens r som en psykos utlst av alkoholabstinens med en ddlighet p 5%, s att alkohol inte har psykiska effekter r inkorrekt. Om alkohol hade kommit idag s hade det varit narkotikaklassat.

Ja, men alkohol kan ses som en del av vr kultur. Det innebr ju inte man ndvndigtvis ska gra fler saker legala...

Och visst finns delerium tremens men det drabbar i stort enbart mycket tunga alkoholister efter r av bruk vid pltslig abstinens.
Citera
2021-12-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Du menar att vetenskapliga fakta ntligen brjar trumfa knslorstyrt, ovetenskapligt dravel om att cannabis r livsfarligt?

Bara fr det inte r livsfarligt innebr inte det r ofarligt...
Citera
2021-12-15, 14:44
Avstngd
One2Manys avatar
Citat:
Bara fr det inte r livsfarligt innebr inte det r ofarligt...

Fast det r "ofarligt".

Vet du vad som r farligt? Att leva.
Citera
2021-12-15, 14:47
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Ja, men alkohol kan ses som en del av vr kultur. Det innebr ju inte man ndvndigtvis ska gra fler saker legala...

Och visst finns delerium tremens men det drabbar i stort enbart mycket tunga alkoholister efter r av bruk vid pltslig abstinens.

Och de negativa aspekterna med cannabis drabbar alla, ven vid enstaka bruk?...

Det r som du skriver, att alkohol r en del av kulteren, p samma stt som kokablad r en del av Sydamerikansk kultur dr de tuggas fr att motverka bl. a. illamende vid hg hjd.

Vi kanske skulle frbjuda allt frmmande med kulturell anknytning. Stark mat frn st, frbjud.

Vi kanske skulle frbjuda all form av rekreation om det finns hlsorisker.

Varfr tror du att mnga lnder legaliserar medans Sverige kr samma gamla drogpolitik? r alla andra lnder efterblivna? Svenskar r s arroganta
Citera
2021-12-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Fast det r "ofarligt".

Vet du vad som r farligt? Att leva.

Visst men alla vet att alkohol inte r 100% skert att anvnda i hg grad. Men nr det gller majja s ses det som "ofarligt", och ven nyttigt etc. Kanske lite verdrivet t det positiva hllet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in