• 1
  • 2
2021-12-16, 09:44
Medlem
Om ett förhör har hållits, polisen är på väg att avsluta förhöret och läser upp förhöret och den förhörde godkänner inte förhöret, har polisen laglig rätt att hålla kvar personen tills förhöret godkänts på band?

T.ex

Förhörsledare: Nu har jag läst upp förhöret, godkänner du den för utskrift?
Förhörsperson: Nej.
Förhörsledare: Varför det, vad var det som inte blev rätt i förhörsanteckningarna?
Förhörsperson: Ingen kommentar.
Förhörsledare: Nähä, men då kan jag ju lika väl godkänna förhöret?
Förhörsledare: Men varför godkänner du inte?
Förhörsledare: Men nu är vi där igen. Antingen godkänner man förhör eller inte. Godkänner du förhöret frågar jag dig.
Förhörsledare: Men... Nu läser jag upp förhöret en gång till, så vill jag att du säger till om något inte stämmer. (Förhörsledare läser upp förhöret). Godkänner du detta?
Förhörsledare: Men varför?

o.s.v
Citera
2021-12-16, 09:51
Medlem
Brothermans avatar
Nej, tveksamt att man har rätt att med tvång hålla kvar någon.

Om dom vill jävlas och tjafsa så säg bara att du inte godkänner förhöret och gå sedan därifrån.

Vad ska dom göra? Du är inte dömd för något brott så kan inte se hur man skulle kunna tvinga dig att sitta kvar mot din vilja.

Det skulle väl vara om du är häktad om dom ska ha rätt att hålla kvar dig.

Däremot så kan du nog räkna med att bli kallad till nytt förhör.

Spekulerar bara men testa ställ din fråga på lawline.se. Återkom gärna i tråden om du får svar.
Citera
2021-12-16, 09:51
Medlem
profetenmohameds avatar
Nej, inte med våld. Om förhöret inte avslutas får dom kalla igen.
Citera
2021-12-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profetenmohamed

Men om man är häktad, kan dom tänka "att vi har hela dan på oss och den förhörde är häktad, så han kommer ändå inte ut"?
Citera
2021-12-16, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Om ett förhör har hållits, polisen är på väg att avsluta förhöret och läser upp förhöret och den förhörde godkänner inte förhöret, har polisen laglig rätt att hålla kvar personen tills förhöret godkänts på band?

T.ex

Förhörsledare: Nu har jag läst upp förhöret, godkänner du den för utskrift?
Förhörsledare: Varför det, vad var det som inte blev rätt i förhörsanteckningarna?
Förhörsledare: Nähä, men då kan jag ju lika väl godkänna förhöret?
Förhörsledare: Men varför godkänner du inte?
Förhörsledare: Men nu är vi där igen. Antingen godkänner man förhör eller inte. Godkänner du förhöret frågar jag dig.
Förhörsledare: Men... Nu läser jag upp förhöret en gång till, så vill jag att du säger till om något inte stämmer. (Förhörsledare läser upp förhöret). Godkänner du detta?
Förhörsledare: Men varför?

o.s.v

Ja man har rätt till det, de kunde varit avslutat och färdigt med förhöret men personen som inte vill godkänna förhöret gör att de inte avslutas.
Det går inte säga att man inte godkänner och gå hem genom att vara tyst.
Polisen har rätt till hålla ett förhör man kan inte neka dom det, man kan vara tyst under förhöret och sen godkänt de inte tvärt om.

Så länge personen inte är psykotisk eller lågbegåvad, hög som ger andra omständigheter, men för en person i sinnesfulla bruk som är myndig har man skyldigheter inte enbart rättigheter.
Senast redigerad av Cat-mind-jedi 2021-12-16 kl. 10:01.
Citera
2021-12-16, 10:02
Medlem
Låter ju märkligt att ett förhör inte skulle vara giltigt om den förhörde vägrar godkänna?
Citera
2021-12-16, 10:04
Medlem
profetenmohameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi
Ja man har rätt till det, de kunde varit avslutat och färdigt med förhöret men personen som inte vill godkänna förhöret gör att de inte avslutas.
Polisen har rätt till hålla ett förhör man kan inte neka dom det, man kan vara tyst under förhöret och sen godkänt de inte tvärt om.

Så länge personen inte är psykotisk eller lågbegåvad, hög som ger andra omständigheter, men för en person i sinnesfulla bruk som är myndig har man skyldigheter inte enbart rättigheter.
Frivilligt på ett förhör = du går också om du vill. Bara att sätta kaffekoppen och gå. Polisen får inte bruka våld för att tvinga någon att avsluta ett förhör

Cat-mind-jedi Om du inte är anhållen, häktad mm går du precis när du vill. Öppna dörren, jag ska ut. Håller dom dig då är det tjänstefel.
Senast redigerad av profetenmohamed 2021-12-16 kl. 10:17.
Citera
2021-12-16, 10:09
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Förhörsledaren lär kontrollera om det är något fel med det aktuella förhöret eller om man bara inte tänker godkänna något förhör överhuvudtaget. Det kommer förstås inte att påverka bevisvärdet om man inte har några invändningar men bara vägrar godkänna vad som nedtecknats.
Citera
2021-12-16, 10:12
Bannlyst
Citat:
Frivilligt på ett förhör = du går också om du vill. Bara att sätta kaffekoppen och gå.

Det är inte samma sak som när förhöret avslutas att vägra godkänna det.

Har man pratat massa ska man då säga att man inte godkänner det och sitta där som en tyst idiot ?
Och ifall man har varit tyst varför ska man inte godkänna förhöret som att man har invändningar?

Går knappast att till exempel berätta hur man begått ett brott eller berättat att någon annan har gjort det och sen ångra allt man berättade som att man inte vill vara inspelad.
Det är ett förhör inte domstol.
Senast redigerad av Cat-mind-jedi 2021-12-16 kl. 10:22.
Citera
2021-12-16, 10:58
Bannlyst
Citat:

Vilket det är när dom bestämmer det, inte när ts tror att han gör det. Vägrar man sedan läsa och godkänna det så skriver polisen bara det och tar med det i FUP iaf.
Citera
2021-12-16, 11:08
Bannlyst
Citat:
Frivilligt på ett förhör = du går också om du vill. Bara att sätta kaffekoppen och gå. Polisen får inte bruka våld för att tvinga någon att avsluta ett förhör

Cat-mind-jedi Om du inte är anhållen, häktad mm går du precis när du vill. Öppna dörren, jag ska ut. Håller dom dig då är det tjänstefel.

Avsluta förhöret gör polisen själv. Om en idiot vägrar att läsa och godkänna det är inte deras problem.
Citera
2021-12-16, 12:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat-mind-jedi

Det finns ingen skyldighet att godkänna ett förhör - och att man inte vill godkänna ett förhör kan inte ligga till grund för ett förhör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in