Citat:
Ursprungligen postat av
xXz9
Om ett förhör har hållits, polisen är på väg att avsluta förhöret och läser upp förhöret och den förhörde godkänner inte förhöret, har polisen laglig rätt att hålla kvar personen tills förhöret godkänts på band?
T.ex
Förhörsledare: Nu har jag läst upp förhöret, godkänner du den för utskrift?
Förhörsperson: Nej.
Förhörsledare: Varför det, vad var det som inte blev rätt i förhörsanteckningarna?
Förhörsperson: Ingen kommentar.
Förhörsledare: Nähä, men då kan jag ju lika väl godkänna förhöret?
Förhörsledare: Men varför godkänner du inte?
Förhörsperson: Ingen kommentar.
Förhörsledare: Men nu är vi där igen. Antingen godkänner man förhör eller inte. Godkänner du förhöret frågar jag dig.
Förhörsledare: Men... Nu läser jag upp förhöret en gång till, så vill jag att du säger till om något inte stämmer. (Förhörsledare läser upp förhöret). Godkänner du detta?
Förhörsledare: Men varför?
o.s.v
Ja man har rätt till det, de kunde varit avslutat och färdigt med förhöret men personen som inte vill godkänna förhöret gör att de inte avslutas.
Det går inte säga att man inte godkänner och gå hem genom att vara tyst.
Polisen har rätt till hålla ett förhör man kan inte neka dom det, man kan vara tyst under förhöret och sen godkänt de inte tvärt om.
Så länge personen inte är psykotisk eller lågbegåvad, hög som ger andra omständigheter, men för en person i sinnesfulla bruk som är myndig har man skyldigheter inte enbart rättigheter.