Citat:
Ursprungligen postat av Madass
Vad innebär egentligen
kvantgravitationen, kan någon förklara detta på ett lätt sett. Blir helt yr när jag läser om det
Kvantgravitation handlar "bara" om att på något sätt kombinera kvantfältteori med allmän relativitetsteori. Allmän relativitetsteori behandlar gravitationella effekter som främst syns på stora avstånd medan kvantfältteori främst beskriver interatomära, atomära och subatomära skeenden. Eftersom dessa teorier är så enormt olika i sin struktur är det svårt att kombinera dem så man vill hellre ersätta dem med en mer komplett teori för kvantgravitation.
Det finns flera olika förslag på hur en sådan teori kan se ut men dessa teorier är a) enormt komplicerade, b) ganska skissartade, c) bortom vår nuvarande experimentall test.
Så här skrev jag i en tidigare post om kvantgravitation och kvantisering av rummet.
Plancklängden är bara den enklaste längdenhet du kan få genom att kombinera naturkonstanterna i allmänna relativitetsteorin, G och c, med naturkonstanterna i kvantfältteori, hbar (h-streck) och c. Man får då
l_P = sqrt(hbar*G/c^3).
Kan vi då skapa en teori som omfattar både allmän relativitetsteori och kvantfältteori borde detta vara längdskalan av intresse.
Exempel: Längdskalan för en partikel med massan m i kvantfältteori kan man låta ges av Comptonvåglängden - ungefär minsta längden som man precisera positionen på partikeln på - som ger en längdskala under vilken man måste använda kvantfältteori
l_C = hbar / (m*c).
Längdskala för en 'partikel' med massan m i allmän relativitetsteori kan man låta ges av Schwarzschildradien - radien under vilken ett objekt blir ett svart hål - som ger en längdskala under vilken man måste använda allmän relativitetsteori.
l_S = G*m/c^2.
Desa två längdskalor blir lika om m är Planckmassan och blir då båda lika med Plancklängden.
Huruvida tid/rum verkligen är kvantiserat vid dessa längd/tidsskalor återstår väl att se. Tittar man på några teorier för kvantgravitation finner man
Loop-kvantgravitaton: Tid/rum kvantiserade vid dessa skalor. Mäter man volym/längd bör man få kvantiserade värden. Jag vet inte exakt hur detta går till och försöker man som amatör bena ut detta möts man av påståenden som: 'In a nutshell, loop quantization is the result of applying C*-algebraic quantization to a non-canonical algebra of gauge-invariant classical observables'...
Strängteori: Strängarna är ungefär lika stora som en Plancklängd. Inget kan vara mindre än en sträng. Dock är, så vitt jag förtsår, inte själva rummet diskretiserat på denna skala. Snarare existerar väl strängarna 'på' en rums-tidsbakgrund medan ovanstående teori kvantiserar själva rumstiden.
Supergravitation: Som strängteori fast strängarna kan vara godtyckligt små. Ingen diskretisering alltså.
Diskret Lorentziansk kvantgravitation: Rummet består av ett diskret gitter av punkter. Antar att avståndet är jämförbart med Plancklängden men vet inte.