• 1
  • 2
2021-12-22, 05:34
Medlem
Hej
Tänkte fråga finns det någon lag som säger att ett trossamfund inte får viga utan att paret har gjort hindersprövning?
Citera
2021-12-22, 05:55
Medlem
Enligt skatteverket kan vigsel endast göras efter hindersprövning.
Citera
2021-12-22, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biljente
Enligt skatteverket kan vigsel endast göras efter hindersprövning.

Jag gifte mig i en syriansk kyrka för att min fru är syriansk och prästen frågade inte om den och vigde oss utan att den var gjord äns. Har han brutit mot svensk lag? Eller har dom egna regler?
Citera
2021-12-22, 06:03
Medlem
Ja, mest troligt. Svensk lag gäller i Sverige oavsett vem eller vilket samfund som viger.
Citera
2021-12-22, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biljente
Ja, mest troligt. Svensk lag gäller i Sverige oavsett vem eller vilket samfund som viger.

Vem kan man anmäla honom till?
Citera
2021-12-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzenon
Hej
Tänkte fråga finns det någon lag som säger att ett trossamfund inte får viga utan att paret har gjort hindersprövning?

Äktenskapsbalken gäller fortfarande. Spelar ingen roll vilket trossamfund det handlar om, eller om det är borgerlig vigsel.

Enligt kapitel 4 i äktenskapsbalken:

Citat:
5 § Innan vigsel förrättas skall vigselförrättaren förvissa sig om att hindersprövning har skett inom fyra månader före den planerade vigseln och att inget hinder har framkommit. Lag (1991:495).

Samt:

Citat:
8 § Vigselförrättaren skall genast sända underrättelse om vigseln till Skatteverket.

Vid underrättelse om vigsel skall Skatteverket kontrollera att vigseln har föregåtts av hindersprövning och att vid denna prövning något hinder mot äktenskapet inte kommit fram. Om en sådan prövning inte har förekommit eller om vigseln har förrättats trots att det vid prövningen kommit fram hinder mot äktenskapet, skall Skatteverket sända underrättelse om förhållandet till den som skall anmäla eller pröva frågor om disciplinansvar, åtalsanmälan, avskedande eller entledigande beträffande vigselförrättaren. I de fall som avses i 5 kap. 5 § första stycket skall Skatteverket även underrätta allmän åklagare. Lag (2004:142).

Jag vet inte om vigselförrättaren meddelade vigseln till Skatteverket. De borde i sådana fall ha sett att ingen hindersprövning har skett, och kan vidta åtgärder.
Senast redigerad av airsalt 2021-12-22 kl. 09:38.
Citera
2021-12-22, 11:45
Medlem
Citat:
Jag gifte mig i en syriansk kyrka för att min fru är syriansk och prästen frågade inte om den och vigde oss utan att den var gjord äns. Har han brutit mot svensk lag? Eller har dom egna regler?

Hade ni ingen hindersprövning gjord så har ju prästen inte skickat in underättelse om vigsel (eller att han har det men den lär ju inte vara giltig)

Så ni är inte gifta på riktigt.
Citera
2021-12-22, 12:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Har han ens vigselrätt ?
Det är inte alla samfund så får viga så att det är juridiskt giltigt i Sverige.
Bröllop och ceremoni kan de utföra - men äktenskapet blir inte juridiskt giltigt och parterna är då egentligen ogifta trots bröllopet.
Citera
2021-12-22, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Har han ens vigselrätt ?
Det är inte alla samfund så får viga så att det är juridiskt giltigt i Sverige.
Bröllop och ceremoni kan de utföra - men äktenskapet blir inte juridiskt giltigt och parterna är då egentligen ogifta trots bröllopet.

Så som jag förstår så vart vårt äktenskaps inte registrerat på skatteverket som tur det. På skatteverket står jag fortfarande som ogift. Eftersom tjejen och jag gick isär efter en månad. På grund av problem hon och hennes familj skapade.

Men den syrianska prästen vägrar skilja oss och riva äktenskapet i kyrkan på grund av att hans kyrka har som regel att tvinga 2 personer att vara gifta i 3 år från skilsmässa begärdes innan de kan på börja processen. Och man måste vara med i den kyrkan som han tvingade mig att bli medlem i för att kunna gifta mig med henne efter att ha varit medlem i Svenska kyrkan hela livet. Det värsta med allt är att är dryg om det. Han pratar med mig som om han äger en

Jag bryr mig inte om det för enligt min advokat så kan jag gå gifta mig i svensk kyrkan eller borgerligt och den syrianska kyrkan kan inte göra något åt det inom de 3 åren. Men jag vill bara få ett avslut i från dom.
Senast redigerad av xzenon 2021-12-22 kl. 15:56.
Citera
2021-12-22, 16:01
Medlem
Citat:
Så som jag förstår så vart vårt äktenskaps inte registrerat på skatteverket som tur det. På skatteverket står jag fortfarande som ogift. Eftersom tjejen och jag gick isär efter en månad. På grund av problem hon och hennes familj skapade.

Men den syrianska prästen vägrar skilja oss och riva äktenskapet i kyrkan på grund av att hans kyrka har som regel att tvinga 2 personer att vara gifta i 3 år från skilsmässa begärdes innan de kan på börja processen. Och man måste vara med i den kyrkan som han tvingade mig att bli medlem i för att kunna gifta mig med henne efter att ha varit medlem i Svenska kyrkan hela livet. Det värsta med allt är att är dryg om det. Han pratar med mig som om han äger en

Jag bryr mig inte om det för enligt min advokat så kan jag gå gifta mig i svensk kyrkan eller borgerligt och den syrianska kyrkan kan inte göra något åt det inom de 3 åren. Men jag vill bara få ett avslut i från dom.

Men du är inte gift med henne. Och om du inte är intresserad av att vara med i syrianska kyrkan så är det bara skita fullständigt i hela historien. Så ja du kan gifta dig i svensk kyrka eller borgerligt, men du kanske ska tänka efter lite nästa gång så ditt då riktiga äktenskap håller mer än ditt fejk-äktenskap på en månad.

Och kom ihåg att fixa hindersprövningen nästa gång.
Citera
2021-12-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Men du är inte gift med henne. Och om du inte är intresserad av att vara med i syrianska kyrkan så är det bara skita fullständigt i hela historien. Så ja du kan gifta dig i svensk kyrka eller borgerligt, men du kanske ska tänka efter lite nästa gång så ditt då riktiga äktenskap håller mer än ditt fejk-äktenskap på en månad.

Och kom ihåg att fixa hindersprövningen nästa gång.

Vi var ihop i 2 år utan problem. Problemen började knappt 1 timme efter vigseln innan vi gick in på festen. Så jag har tänkt efter men hade max otur.
Citera
2021-12-22, 17:25
Medlem
Citat:
Vi var ihop i 2 år utan problem. Problemen började knappt 1 timme efter vigseln innan vi gick in på festen. Så jag har tänkt efter men hade max otur.

Skönt att ni inte är gifta på riktigt då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in