Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2022-08-28, 20:25
  #85
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vissa lärare har slutat pga att arbetsmiljön är dåligt och ledningen är dåliga, vad brukar det handla om i första hand?

Det kan handla om att inget görs mot elever som lever rövare i skolan. Stökiga elever som inte får hjälp men samtidigt så ska man dokumentera allt och ha ryggen fri. I årskurs 9 kanske lite stöd sätts in och samtidigt så kommer en enorm press att man ska sätta ett E även om eleven egentligen förtjänar ett F. Sätter man F får man direkt höra "Vilka anpassningar har du gjort? Varför varnade du inte i tid? Har du haft möten med VH?" Detta trots att man har larmat sen höstterminen årskurs 7 och eleven aldrig någonsin har haft betyg. Undervisningstiden ökar, stöket i korridoren leder till att man måste rastvakta mer, meningslösa möten och ren övervakning så att man inte ska smita hem. Typexempel: Studiedagar under höstlovet istället för att få planera hemma. Dagen inleds med en föreläsning för alla lärare i hela kommunen i 3 timmar om kollegialt lärande. På eftermiddagen är det workshops fram till 16:00 och sista timmen så är det arbetsplatsmöte där man får "lyfta sina tankar". Dvs det tas närvaro att man inte har smitit hem.
Citera
2022-08-29, 09:18
  #86
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det kan handla om att inget görs mot elever som lever rövare i skolan. Stökiga elever som inte får hjälp men samtidigt så ska man dokumentera allt och ha ryggen fri. I årskurs 9 kanske lite stöd sätts in och samtidigt så kommer en enorm press att man ska sätta ett E även om eleven egentligen förtjänar ett F. Sätter man F får man direkt höra "Vilka anpassningar har du gjort? Varför varnade du inte i tid? Har du haft möten med VH?" Detta trots att man har larmat sen höstterminen årskurs 7 och eleven aldrig någonsin har haft betyg. Undervisningstiden ökar, stöket i korridoren leder till att man måste rastvakta mer, meningslösa möten och ren övervakning så att man inte ska smita hem. Typexempel: Studiedagar under höstlovet istället för att få planera hemma. Dagen inleds med en föreläsning för alla lärare i hela kommunen i 3 timmar om kollegialt lärande. På eftermiddagen är det workshops fram till 16:00 och sista timmen så är det arbetsplatsmöte där man får "lyfta sina tankar". Dvs det tas närvaro att man inte har smitit hem.

Stämmer första två avsnitten i säsong 4 i Bonusfamiljen väl hur dagens skola fungerar? Alltså den som gick i höstas.

Om du inte har sett det fick läraren skit för att han kastade ut en elev som undrade om han har sugit av rektorn för att han hade på sig ett sk böglinne
Citera
2022-08-29, 09:23
  #87
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det lär nog behövas samtliga punkter som du listar. Rejäla tarifflöner är en god start. Som nu, att lönen är individuell och sätts på godtyckliga grunder är bara ett skämt. Inte ovanligt att nyexade kliver in på högre löner än lärare som har stannat kvar på samma skola och arbetat där i 20-30 år. Samma sak med lärarlönelyftet och förstelärarreformerna som också sätts på helt godtyckliga grunder. Allt baseras på lektionsbesök som rektorn gör en gång per år (om ens det) och oftast är man en god lärare om man får få klagomål från föräldrar och eleverna samt sätter höga betyg.

Gällande arbetsmiljö så är en bra början att återinföra den så kallade "USKEN" dvs undervisningsskyldigheten som lärare hade. Då var undervisningstiden reglerad och man fick inte undervisa mer än 530 timmar per år, idag har lärarna fått ungefär 200 minuter mer undervisningstid i veckan vilket gör att vi får mindre tid till att planera lektioner, rätta, dokumentera och utvärdera. Skolan behöver regelstyrning där det behöver regleras hur stora får klasser vara, hur många klasser får man undervisa per ämne, hur många minuter, vilket elevstöd ska finnas på skolan per elev? (kuratorer, speciallärare, skolsköterskor, elevassistenter, socialpedagoger) vilka salar ska finnas i en skola? exempelvis skolbibliotek, labbsalar, etc.

Befogenheter är också något som måste ökas då föräldrarna idag har blivit kunder samtidigt som många elever kommer från länder där konsekvenser är språket som de förstår. Att bli kallad till ett möte är ingen konsekvens. Inför särskilda undervisningsgrupper igen, nivågruppera matematik och engelska, ge lärarna befogenheter att skicka viten till föräldrar om ungen har hög frånvaro eller om föräldrarna inte kommer till kallade möten. Gör det lättare att stänga av eller förflytta elever. Fler specialskolor, framförallt skolor för elever som har stora sociala problem.


Det känns som att dagens skola bygger på att man skall göra mycket fler uppgifter för samma.lön.

Jag minns då jag var på arbetsintervju som personlig assistent där det förväntades att jag skulle ta hand om hans barn också. Typ barnvakt och borsta tänderna är deras barn med mera.
Citera
2022-08-30, 19:16
  #88
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Stämmer första två avsnitten i säsong 4 i Bonusfamiljen väl hur dagens skola fungerar? Alltså den som gick i höstas.

Om du inte har sett det fick läraren skit för att han kastade ut en elev som undrade om han har sugit av rektorn för att han hade på sig ett sk böglinne

Det där går inte att säga generellt. Det handlar om vilken ledning man har på skolan. En bra ledning lyssnar till vad som hänt och tar ställning för den part som, i relation till reglerna, har rätt. Min erfarenhet är enbart av detta slaget. Dock har jag hört från andra inom skolan att vissa skolor antingen har en slapp lednings om inte gör något åt bråkstakarna eller där man i princip alltid "skyddar" eleverna och att det i ditt exempel då är läraren som får ta smällen.
Citera
2022-08-30, 19:18
  #89
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det där går inte att säga generellt. Det handlar om vilken ledning man har på skolan. En bra ledning lyssnar till vad som hänt och tar ställning för den part som, i relation till reglerna, har rätt. Min erfarenhet är enbart av detta slaget. Dock har jag hört från andra inom skolan att vissa skolor antingen har en slapp lednings om inte gör något åt bråkstakarna eller där man i princip alltid "skyddar" eleverna och att det i ditt exempel då är läraren som får ta smällen.

Ja precis som i avsnittet det sistnämda du skrev
Citera
2023-02-04, 10:02
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det kan handla om att inget görs mot elever som lever rövare i skolan. Stökiga elever som inte får hjälp men samtidigt så ska man dokumentera allt och ha ryggen fri. I årskurs 9 kanske lite stöd sätts in och samtidigt så kommer en enorm press att man ska sätta ett E även om eleven egentligen förtjänar ett F. Sätter man F får man direkt höra "Vilka anpassningar har du gjort? Varför varnade du inte i tid? Har du haft möten med VH?" Detta trots att man har larmat sen höstterminen årskurs 7 och eleven aldrig någonsin har haft betyg. Undervisningstiden ökar, stöket i korridoren leder till att man måste rastvakta mer, meningslösa möten och ren övervakning så att man inte ska smita hem. Typexempel: Studiedagar under höstlovet istället för att få planera hemma. Dagen inleds med en föreläsning för alla lärare i hela kommunen i 3 timmar om kollegialt lärande. På eftermiddagen är det workshops fram till 16:00 och sista timmen så är det arbetsplatsmöte där man får "lyfta sina tankar". Dvs det tas närvaro att man inte har smitit hem.

Känner igen det mycket väl. Vi vänder ut och in på oss själva för att få det att fungera för elever som har det svårt men även för elever som skulle kunna men som helt enkelt vägrar. Oerhört provocerande att från EHT få frågan "Vilka anpassningar har du gjort?, eleven behöver få veta vad den ska göra? Hur den ska göra? Hur länge? Varför? Vart? Med vem? Vad händer efter? Delmål? Slutmål? Instruktioner och sammanfattning av ämnet i punktform? Begreppslista?" Dessa så kallade anpassningar fungerar inte, jag har testat testat det i 10 år. Nu har det gått så långt att vi drar oss för att kontakta EHT eftersom vi vet att ansvaret kommer att falla ner på läraren som ska genomföra ovanstående anpassningar trots att det inte genererar någon nytta för eleverna. Sedan kommer tillägget "det som är bra för en elev är bra för alla". Nej det är det inte, att problemet för en minoritet blir till en lösning för en majoritet är fel. T.ex. i en åk 9 så finns det elever som redan är på gymnasienivå och elever som är i nivå med åk 6. Det som är bra för den elev som är i nivå med åk 6 är inte bra för den som är på gymnasienivå och tvärtom.
Lättare att säga "det fungerar hos mig" och sätta ett E, E har blivit den nya ettan från det relativa betygssystemet. Svensk specialpedagogik är ett arbetsmiljöproblem och det största hindret för elevernas kunskapsutveckling.
Citera
2023-06-04, 19:28
  #91
Avstängd
Hur känns det att stå längst upp i hierarkin då det gäller lön och karriär?

En lärare har alla förutsättningar att leva livet ut och känna att man har gjort något betydelsefullt för samhället som att lära barn att läsa.
Citera
2024-01-22, 12:13
  #92
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNDERWATERFALL
Min och mina kollegors julledighet börjar lida mot sitt slut, och här sitter jag - en klämfredag - och tänkte att det hade varit kul att fördriva tiden med en hederlig Q&A.

Som rubriken lyder; de eventuella frågor som dyker upp kommer jag att svara på så öppet som möjligt - vare sig de handlar om yrket i stort eller hur det ser ut för mig personligen.

Trevlig helg.
/UNDERWATERFALL


Hur många klasser har du?
Antal elever?
Antal lektioner i veckan?
Hur många "poäng" undervisar du?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback