Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-07, 13:02
  #1
Medlem
Min och mina kollegors julledighet börjar lida mot sitt slut, och här sitter jag - en klämfredag - och tänkte att det hade varit kul att fördriva tiden med en hederlig Q&A.

Som rubriken lyder; de eventuella frågor som dyker upp kommer jag att svara på så öppet som möjligt - vare sig de handlar om yrket i stort eller hur det ser ut för mig personligen.

Trevlig helg.
/UNDERWATERFALL
Citera
2022-01-07, 13:04
  #2
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Vilket år tog du examen och vilka är dina ämnen?
Citera
2022-01-07, 13:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UNDERWATERFALL
Min och mina kollegors julledighet börjar lida mot sitt slut, och här sitter jag - en klämfredag - och tänkte att det hade varit kul att fördriva tiden med en hederlig Q&A.

Som rubriken lyder; de eventuella frågor som dyker upp kommer jag att svara på så öppet som möjligt - vare sig de handlar om yrket i stort eller hur det ser ut för mig personligen.

Trevlig helg.
/UNDERWATERFALL

Har du nångång velat smälla till en elev när denne är allmänt kaxig? Har du ibland blivit allmänt rädd att riskera ditt jobb om du bara tänker "sätta elever på plats"?
Citera
2022-01-07, 13:05
  #4
Medlem
Quandmemes avatar
När tror du att det gick snett i ditt liv?
Citera
2022-01-07, 13:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Vilket år tog du examen och vilka är dina ämnen?

2014. Idrott & hälsa.
Citera
2022-01-07, 13:09
  #6
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Har du trappor hemma?
Citera
2022-01-07, 13:10
  #7
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Är ni bara en idrottslärare på skolan? Ni är ju ofta de på skolan som har alla elever.

Hur påverkades måluppfyllelsen av distansen för dig?
Citera
2022-01-07, 13:11
  #8
Medlem
Konfucius2s avatar
Hur kan vi motverka betygsinflation? Vågar du ta strid med elever, föräldrar och rektor?



Okey, idrott inte lika problematiskt som kärnämnena…
Citera
2022-01-07, 13:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
Har du nångång velat smälla till en elev när denne är allmänt kaxig? Har du ibland blivit allmänt rädd att riskera ditt jobb om du bara tänker "sätta elever på plats"?

Hahaha, helt ärligt; nej.

Och vad gäller din andra fråga är det ett nej där också. Hade dock ganska mycket ångest när jag sa "håll käften" till en elev för något år sedan. Pratade med ungens ena förälder (som tog det hela med ro) samma dag och det var ur vädret.
Citera
2022-01-07, 13:19
  #10
Medlem
Riddarhusets avatar
Hur agerar du för att eleverna skall anstränga sig regelbundet fysiskt utanför skolan?
Citera
2022-01-07, 13:23
  #11
Medlem
Mrcool911s avatar
Duschar du med eleverna efter idrottlektionen?
Citera
2022-01-07, 13:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
När tror du att det gick snett i ditt liv?
Hahahahaha, brast ut i skratt när jag läste det här. Well, min egen barndom och uppväxt var bra med ordnade hemförhållanden... det var väl snarare något år efter gymnasiet som man var en aning vilsen och inte riktigt visste vad man ville göra. Having that said; jag halkade in i skolans värld på ett bananskal, det har aldrig varit mitt kall.

Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Har du trappor hemma?
Räknas trapphuset?

Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Är ni bara en idrottslärare på skolan? Ni är ju ofta de på skolan som har alla elever.

Hur påverkades måluppfyllelsen av distansen för dig?
Nej. Jag har en kollega som har hand om de lägre åldrarna. Vi har inte haft någon distansundervisning på min arbetsplats.

Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Hur kan vi motverka betygsinflation? Vågar du ta strid med elever, föräldrar och rektor?
Bra fråga. Mina elever överskattar nog sin egen förmåga... jag gjorde en undersökning innan jullovet där många av de elever som skulle ha betyg betygsatte sig själva med ett högre betyg än vad de sedermera fick.
Jag "humaniserar" (i brist på bättre ordval) mig själv och är väldigt öppen med dem genom att säga att det faktiskt är skitjobbigt att sätta betyg. Vad gäller föräldrarna så har jag en god dialog med dem och är alltid professionell (och har svar på tal! ) - under de år jag har arbetat har jag bara haft två stycken elevers föräldrar som har hört av sig ang. sina barns betyg.
Jag fick en ny rektor för ett tag sedan, och denna rektorn (till skillnad från min förra) behöver jag - tack och lov - inte ta några strider med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback