Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-08, 21:54
  #1
Medlem
Tråden angående hennes aktuella fall rensas av mod pga ovidkommande inlägg, så detta kanske kan få funka som en tråd för allt annat brottsligt/potentiellt brottsligt som denna multikriminella människan tar sig för.

(FB) Grov mordbrand - Himlastigen, Umeå, 2020-05-01


(FB) Anmälde sitt ex för grova mail/inlägg som hon själv gjort i hans namn (Skellefteå)

Trådens frågeställning är:
Hur ska samhället straffa eller rehabilitera en utvecklingsstörd?
Självklart ska det tas hänsyn till att hon inte är 100 i huvudet. Men hur långt ska det tas hänsyn? Hennes offer, framför allt de som hon förtala och hotat bör ju också tas hänsyn till.
I förlängningen så kanske hon lyckas ha ihjäl någon genom mordbrand, eller ställer till det ordentligt för någon genom pedofili anklagelser osv.
__________________
Senast redigerad av Greaser 2022-01-08 kl. 22:42. Anledning: Fixade länkar och stavning
2022-01-08, 22:17
  #2
Medlem
Recedivs avatar
Att få henne på rätt sida handlar om att alla resurser behöver samarbeta. Jag vet att det gjorts försök men skulle tänka att gruppboende och arbete är ett måste. Hon tar nog det som ett straff.
2022-01-08, 22:20
  #3
Medlem
ArgusOnes avatar
Att slösa massa resurser på grovt kriminella borde vara kriminellt i sig. Lås in skiten bara.
2022-01-08, 22:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recediv
Att få henne på rätt sida handlar om att alla resurser behöver samarbeta. Jag vet att det gjorts försök men skulle tänka att gruppboende och arbete är ett måste. Hon tar nog det som ett straff.

Den enda lösningen som skulle fungera är att man upphäver sekretessen mellan myndigheter, det är i sig ett stort ingrepp i människors integritet och det kommer aldrig ske.

Men om man skulle få till det så skulle det även krävas att alla myndigheter började prata med varandra och att man hade en gemensam genomförandeplan upprättad efter Tereses behov av stöd och insatser.

Sen tillräckligt med ekonomiska resurser att ha minst en personal närvarande med T dygnets alla timmar tills man lärt sig vad som sätter igång henne.
2022-01-08, 22:22
  #5
Medlem
Recedivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Att slösa massa resurser på grovt kriminella borde vara kriminellt i sig. Lås in skiten bara.
Det tycker jag med men hon kommer undan hela tiden, blir för mesigt behandlad. Jag menar att kriminalvården och soc måste ta ansvar för hon ska inte gå lös
2022-01-08, 22:28
  #6
Medlem
Recedivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysterSiv
Den enda lösningen som skulle fungera är att man upphäver sekretessen mellan myndigheter, det är i sig ett stort ingrepp i människors integritet och det kommer aldrig ske.

Men om man skulle få till det så skulle det även krävas att alla myndigheter började prata med varandra och att man hade en gemensam genomförande plan upprättad efter Tereses behov av stöd och insatser.

Sen tillräckligt med ekonomiska resurser att ha minst en personal närvarande med T dygnets alla timmar tills man lärt sig vad som sätter igång henne.

Lyfta sekretessen kan man göra vid SIP-möten där alla aktörer samlas med den berörde som kan ha ett personligt stöd med sig
2022-01-08, 22:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recediv
Lyfta sekretessen kan man göra vid SIP-möten där alla aktörer samlas med den berörde som kan ha ett personligt stöd med sig

Och samtycke ska ges av individen det berör. Så det kommer säkert ske
2022-01-08, 22:34
  #8
Medlem
Recedivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysterSiv
Och samtycke ska ges av individen det berör. Så det kommer säkert ske
Förstår att det är svårt
2022-01-08, 22:34
  #9
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recediv
Det tycker jag med men hon kommer undan hela tiden, blir för mesigt behandlad. Jag menar att kriminalvården och soc måste ta ansvar för hon ska inte gå lös

Ja gränsen är alldeles för högt satt. In med kvinnan.
2022-01-08, 22:41
  #10
Medlem
Den stora haken och det enorma moment 22 som finns här är att det helt saknas förutsättningar (I lagstiftningen) att tvångsvårda eller på annat vis tillgripa tvång.

Det finns ett enormt heltäckande stödpaket rörande både bostad, stödpersoner, personal, terapi och allt man kan tänka sig. Men de kräver samtycke från T. Och eftersom hon är totalt i avsaknad av både sjukdomsinsikt och självkännedom kommer det aldrig att hända.

Med mindre än ett verkligt grovt brott kommer hon heller inte få ett frihetsberövande straff. Och eftersom hennes ventilbrottslighet är eld och bevisen brinner upp vid mordbrand så är risken tyvärr hög att hon faktiskt lyckas ha ihjäl människor men ändå inte åker dit för det.

Samhället står helt handfallna inför sådana som Terese.
2022-01-08, 22:53
  #11
Medlem
Tyvärr så hittar jag inte hennes fruktansvärda tråd om det påstådda kidnappningsoffret som ska vara pedofil, och som ska ha försökt tvinga sig på henne sexuellt. Men, hon hittar på så absurda saker om folk runtomkring sig och sprider det vind för våg. Vill det sig illa så skulle hon behöva låsas in för sitt eget bästa. Hittills har hon ju haft tur, men förr eller senare så går hon på någon som inte har alla spärrar där de borde vara. Som sagt. En anklagelse om pedofili är allvarligt idag, särskilt om personen i fråga redan tidigare är lite shady och udda. Att hon inte blev inlåst på psyket, eller ens fick en ordentlig psykundersökning är för mig en gåta. Hon kan ju knappast ha lurat en normalbegåvad speciellt länge, särskilt inte om de jobbar med psykos.
2022-01-08, 23:02
  #12
Medlem
Recedivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Tyvärr så hittar jag inte hennes fruktansvärda tråd om det påstådda kidnappningsoffret som ska vara pedofil, och som ska ha försökt tvinga sig på henne sexuellt. Men, hon hittar på så absurda saker om folk runtomkring sig och sprider det vind för våg. Vill det sig illa så skulle hon behöva låsas in för sitt eget bästa. Hittills har hon ju haft tur, men förr eller senare så går hon på någon som inte har alla spärrar där de borde vara. Som sagt. En anklagelse om pedofili är allvarligt idag, särskilt om personen i fråga redan tidigare är lite shady och udda. Att hon inte blev inlåst på psyket, eller ens fick en ordentlig psykundersökning är för mig en gåta. Hon kan ju knappast ha lurat en normalbegåvad speciellt länge, särskilt inte om de jobbar med psykos.

Tråden har gått till papperskorgen. Hon har genomgått en RPU och vad som kom fram där det får vi aldrig veta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in