2022-01-12, 07:55
Medlem
Bidragsgivarens avatar
"" Från och med i dag, tisdag, blir det lättare för polisen att beslagta kriminella personers pengar och saker. För nu ändras lagen så att polis och åklagare inte längre måste bevisa att pengarna kommer från ett visst brott"
-Nyhet från 2008

" Numera kan staten i betydligt fler fall lägga beslag på en brottslings egendom om personen inte kan visa att den inskaffats på ärligt sätt."

-Nyhet från 2017

"S och M vill kunna beslagta kriminellas egendom. Den som är gängkriminell och har två Ferrari-bilar men ingen inkomst ska riskera att förlora dessa, säger justitieminister Morgan Johansson (S) i Agenda. – Ja då ska staten kunna ta de bilarna." 12 Dec 2021

-Nyhet från 2021 december!!!?

Jag trodde jag drabbats av deja vu över att höra på nyheter och radio att lagen ska ändras för att komma åt kriminellas bilar och klockor etc för jag är säker på att jag hört detta förut och varit glad att det finns nån form av rimlighet i Sveriges rättssystem.

Men... De håller fortfarande på att prata om att införa en sådan lagändring?

Kommer något förändras denna gången?

Fungerar det redan så men de pratar om det för att det låter bra inför valet som kommer?
Citera
2022-01-12, 08:00
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
"" Från och med i dag, tisdag, blir det lättare för polisen att beslagta kriminella personers pengar och saker. För nu ändras lagen så att polis och åklagare inte längre måste bevisa att pengarna kommer från ett visst brott"
-Nyhet från 2008

" Numera kan staten i betydligt fler fall lägga beslag på en brottslings egendom om personen inte kan visa att den inskaffats på ärligt sätt."

-Nyhet från 2017

"S och M vill kunna beslagta kriminellas egendom. Den som är gängkriminell och har två Ferrari-bilar men ingen inkomst ska riskera att förlora dessa, säger justitieminister Morgan Johansson (S) i Agenda. – Ja då ska staten kunna ta de bilarna." 12 Dec 2021

-Nyhet från 2021 december!!!?

Jag trodde jag drabbats av deja vu över att höra på nyheter och radio att lagen ska ändras för att komma åt kriminellas bilar och klockor etc för jag är säker på att jag hört detta förut och varit glad att det finns nån form av rimlighet i Sveriges rättssystem.

Kommer något förändras denna gången?

Fungerar det redan så men de pratar om det för att det låter bra inför valet som kommer?

Det beslagtas. Kontanter, jackor, mobiler, klockor, bilar, smycken osv. Jag är tämligen säker på att dom vill kunna förverka / utmäta /beslagta även från människor som inte har aktuell utmätning hos KFM. Hur nyhetsmedia väljer att uttrycka sig eller om dom inte förstår bättre är inget att lägga tid på.
Citera
2022-01-12, 08:59
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
"[b]"

De?
Vilka "de"?
Är det så att "de" är olika?
Dels regeringsföreträdare, dels oppositionen.
Den förändring m vill införa är en skärpning såtilvida att bevisföringen skall vara omvänd.
Åklagare behöver inte göra det sannolikt för att beslagta iyan kan beslagta gängmedlems resurser direkt om denne inte kan bevisa att den införskaffats på legitimt sätt.
Kan det vara så?
Citera
2022-01-12, 09:05
Medlem
Det handlar ju rimligen om en ändring av rådande lagstiftning. Nu är jag inte insatt i den här frågan men om vi utgår från vad du skriver i din TS.

2008 - ändring att åklagare inte behövde styrka vilket brott som är aktuellt, endast att brott är aktuellt.

2017 - ändring att det blir den enskilde som måste visa att egendomen inte är hänförlig till brott. Dvs bevisbördan flyttas från åklagare till enskild.

2022 - ändring att även den som inte är misstänkt för brott utan endast befinner sig i förknippning till kända kriminella individer omfattas av möjligheten att beslagta egendom.

Endast spekulativt då utifrån vad du skrivit då jag som sagt inte är insatt i rådande lagstiftning avseende beslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in