Citat:
Ursprungligen postat av
Aethelred
Jag tycker att du missförstår innebörden i TM. Det är inte TM att inte städa, renovera eller att ha fula souvenirer. TM städar och renoverar neurotiskt och avstår från souvenirer "för att souvenirer är för birasvennar". Sparsamhet är protestantisk arbetsmoral, antitesen till svensk tacky medelklass som lever över sina tillgångar och är bolånetorskar.
De sista åtta punkterna är arbetarklassfenomen eller bara ocharmiga fenomen överlag, som dessutom tycks tagna från iakttagelser du gjort i ett enstaka hushåll, stämmer det?
Det finns olika typer av TM, vissa är mer ”renliga” av sig och andra är mer ”trashig”.
Det är inte heller sparsamhet jag talar om, utan de är ologiskt snåla (det vill säga att de är snåla när de verkligen behöver något och har råd, men är inte snåla när de verklien inte behöver något). Den typen av TM jag syftar på köper exempelvis inte ett nytt element och dörrhandtag som gått sönder (även om den har råd), men den går istället och köper en ny Ipad och Drönare som de sedan använder i två veckor för att sedan aldrig använda den igen.
Alla dessa iakttagelser har varit hemma hos ett flertal (minst 10-15) olika TM:s, och inte arbetarklass. Av de jag varit hemma hos som varit arbetarklass så har de exempelvis inte ens haft några böcker i hela huset, men det är betydligt mer stökigt och kaotiskt.
Vissa saker har de dock gemensamt, men arbetarklass är alltid mycket värre och gör det på ett mer sinnessjukt och extremt vis.