Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Skulle tippa på att initialen B står för "bourgeois" eller "borgare" och T för "trash", så med BT avses oftast antingen "bourgeois-trash" eller borgartrash".

https://en.wikipedia.org/wiki/Bourgeoisie
Helvete vad långsökt
Citera
2024-03-14, 14:16
Medlem
swimp78s avatar
Jag trodde BT betydde "brown trash"
Citera
2024-03-14, 14:16
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jag kan knappt vissla alls. Tycker det låter grymt coolt som beskrivs här i tråden att kunna vissla på det sättet! 🎵

Ok, jag tycker inte det låter coolt .
Citera
2024-03-14, 14:18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Näst efter visslande fruntimmer är dragspelsmusik det jävligaste som finns.

Det där låter som något Sten Broman skulle kunna ha sagt.
(Tacky medelklass känner inte till Sten Broman)
Citera
2024-03-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag trodde BT betydde "brown trash"

I begynnelsen av denna tråden så diskuteras begreppet och folk som använder BT har förmodligen fått det härifrån: (FB) Tacky medelklassfenomen (jmf WT-tråden)
Citera
2024-03-14, 14:56
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det där låter som något Sten Broman skulle kunna ha sagt.
(Tacky medelklass känner inte till Sten Broman)
En parafrasering av honom.
Har för mig att det finns ett citat tillskrivet Sten Broman som säger att "Näst efter dragspel är fula fruntimmer det jävligaste jag vet".

Kan dock inte hitta det på internet någonstans. Mer dyker detta upp
Fula fruntimmer är det djävligaste jag vet. Fula fruntimmer som spelar dragspel och tillika joddlar är en treenighet i djävlighet.
Citera
2024-03-20, 01:39
Medlem
Betala skatt är TM fenomen. Både de rikaste och fattigaste rundar skattesystemet den ängsliga medelklassen är förslavad av.
Citera
2024-03-20, 14:12
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hockey är bra att engagera sig i om man har tonårsbarn för det är dyrt! Och är det dyrt så så kan man vara säker på det mest är barn till företagare och högre tjänstemän som spelar. Helt rätt för en TM som vill skaffa sig lite finare umgänge. Sen vill man givetvis att Neo och Noel ska bli coola och tuffa hockeykillar. Även om mannen i hushållet har spelat både tennis och golf med vännerna i den lokala företagarföreningen så tycker man nog innerst inne att dessa sporter är lite töntiga. Hockey däremot, där snackar vi riktig idrott!!

Hockey är lite "industristad i norra-sverige -bourgeoisi" De som bygger vräkiga nyfunkisvillor i områden som i folkmun kallas "gräddhyllan" "utsikten" osv. Ofta ganska kulturlösa - kulturkonsumtion består av att köpa familjebiljett till lokala mello-genrepet för 1400 kr per unge , eller gå "med alla man känner" på såna där julshower där Peter Jöback och Tommy Körberg, möjligtvis måns zelmerlöw, uppträder.

Kvinnorna har ofta poncho och "fint" porslin, mannen har bakgrund som nån form av duktig säljare eller entreprenör inom industri , högre mellanchef, eller handlar med bilar. Han gillar hockey. Klart grabben ska lira. Dottern rider. Han tycker att Solsidan "är så jävla träffande" och att Ove, är "mitt i prick, typisk jante-figur". Han är lite stolt över att han tycker Wesley Snipes är en riktigt bra svart skådis. Han gillar kvalitetsöl och vill ha lite färgglada glasögonbågar, och nån lite gräll färg på jacka eller byxor. Man vill ju inte skämmas för sig själv.

Och ja, han är storkonsument i charken på stora ica maxi i stan. Där stås det på fredagarna med frugan och det ska väljas och plockas och smakas, varje besök tar minst 25 minuter och kostar i genomsnitt 2500 kronor. Han gillar känslan av serviceanda och att folk jobbar framför honom på beställning. Det påminner om en annan tid, som han aldrig upplevt men saknar. Där man inte behövdes skämmas för att man kunde unna sig lite av livets goda. Han gillar också att andra ser att han står där, och att de ser att han beställer mycket. Faktum är att han också gillar att ta extra tid på sig och att folk får vänta i kö efter honom. För hans bild av flärd är finchark, att få betjäning, och att få vara först i kön. Det är livsluft.
Senast redigerad av swimp78 2024-03-20 kl. 14:18.
Citera
2024-03-20, 16:15
Medlem
Citat:
Hockey är lite "industristad i norra-sverige -bourgeoisi" De som bygger vräkiga nyfunkisvillor i områden som i folkmun kallas "gräddhyllan" "utsikten" osv. Ofta ganska kulturlösa - kulturkonsumtion består av att köpa familjebiljett till lokala mello-genrepet för 1400 kr per unge , eller gå "med alla man känner" på såna där julshower där Peter Jöback och Tommy Körberg, möjligtvis måns zelmerlöw, uppträder.

Kvinnorna har ofta poncho och "fint" porslin, mannen har bakgrund som nån form av duktig säljare eller entreprenör inom industri , högre mellanchef, eller handlar med bilar. Han gillar hockey. Klart grabben ska lira. Dottern rider. Han tycker att Solsidan "är så jävla träffande" och att Ove, är "mitt i prick, typisk jante-figur". Han är lite stolt över att han tycker Wesley Snipes är en riktigt bra svart skådis. Han gillar kvalitetsöl och vill ha lite färgglada glasögonbågar, och nån lite gräll färg på jacka eller byxor. Man vill ju inte skämmas för sig själv.

Och ja, han är storkonsument i charken på stora ica maxi i stan. Där stås det på fredagarna med frugan och det ska väljas och plockas och smakas, varje besök tar minst 25 minuter och kostar i genomsnitt 2500 kronor. Han gillar känslan av serviceanda och att folk jobbar framför honom på beställning. Det påminner om en annan tid, som han aldrig upplevt men saknar. Där man inte behövdes skämmas för att man kunde unna sig lite av livets goda. Han gillar också att andra ser att han står där, och att de ser att han beställer mycket. Faktum är att han också gillar att ta extra tid på sig och att folk får vänta i kö efter honom. För hans bild av flärd är finchark, att få betjäning, och att få vara först i kön. Det är livsluft.
Spot on!
Icke att förglömma är fruns fotande av charkbrickan och uppladdning på sociala medier. Antingen har man iitala-glas med etiketten kvar (såklart!!) eller riedel-glas och då får man helt enkelt berätta för folk att det är riedel eftersom det inte finns någon etikett.
Citera
2024-03-20, 18:03
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Spot on!
Icke att förglömma är fruns fotande av charkbrickan och uppladdning på sociala medier. Antingen har man iitala-glas med etiketten kvar (såklart!!) eller riedel-glas och då får man helt enkelt berätta för folk att det är riedel eftersom det inte finns någon etikett.

Hehe. Eller den baksluga varianten kanske att fler i denna socialgrupp äntligen snappat upp att det anses fult att ha etiketterna kvar, så frugan i huset tar gärna upp ämnet "folk som har etiketterna kvar" för att få både kakan att raljera över hur löjliga och trashiga folk är som har etiketterna kvar OCH låta gästerna veta märket på glasen...

Jag tror hockey-bourgeoins fruar har fått nån sorts rudimentär halvkoll på vad som anses jättejätte-tacky. De vet att de inte ska ha stenlejon av imiterad marmor framför porten. Typ. Men nog vill man visa upp det man har. T ex sina glas. Och kan man inte visa får man berätta.
Citera
2024-03-20, 19:06
Medlem
Citat:
Hehe. Eller den baksluga varianten kanske att fler i denna socialgrupp äntligen snappat upp att det anses fult att ha etiketterna kvar, så frugan i huset tar gärna upp ämnet "folk som har etiketterna kvar" för att få både kakan att raljera över hur löjliga och trashiga folk är som har etiketterna kvar OCH låta gästerna veta märket på glasen...

Jag tror hockey-bourgeoins fruar har fått nån sorts rudimentär halvkoll på vad som anses jättejätte-tacky. De vet att de inte ska ha stenlejon av imiterad marmor framför porten. Typ. Men nog vill man visa upp det man har. T ex sina glas. Och kan man inte visa får man berätta.
Jag tror att det till stor del är invandrarnas förtjänst. När folket från mellanöstern ställde stenlejon framför entrèn så var svenskarna tvungna att distansera sig från det, och insåg kanske samtidigt hur tacky det är.

Är själv uppväxt i en hockeystad så jag vet av egen erfarenhet hur träffsäker din spaning är. Särskilt om husen på gräddhyllan…

Frun har efter flera års tjat äntligen fått sin walk in closet med heltäckningsmatta och sittpuff i mitten. På ena hyllan står hennes handväskesamling och självklart även stora lådan från LV som de kom i. Men inte Hermésboxarna, för de finns i bokhyllan i vardagsrummet, bredvid Tom Ford-boken.
Citera
2024-03-21, 00:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Bra beskrivning. Glöm inte heller ankläppar och silikonbröst på frugan/hockeymamman på hyllan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in