Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-26, 14:34
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nja, Solsidan vs knäckebrödssidan går tillbaka till 60-70-talen där vi bor. Visst byggs det nya hus här och var (är ju extremt attraktivt att bo vid kusten, och ändå bara någon mil in till city), men begreppet är inget nyskapat.

Men apropå din kommentar med gatunummer med bokstäver så kom jag att verkligen tänka på en äkta tacky-medeklass-sak; att i sin nybyggda och överstajlade hus med vita väggar, så har man
ordspråk tryckta på väggarna. Typ klämchecka "Your Day Will be fantastic" i sirlig stil, etc. Sedan skall detta tacky fotas och läggas upp på Instagram och Facebook. Det är verkligen tacky-mk!
Citat på väggen är snarare WT. TM ser ner på sådana osmakligheter.
Citera
2024-03-26, 15:03
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio

Jag skulle tro att det är mer en allmän förteelse av dålig smak bland kvinnor. Går du in i valfritt medel/arbetarklass hem så kan du garanterat se antingen tavlor med text, målat direkt på väggen eller bokstavsklossar etc. Speciellt i åldrarna 30-50.
Citera
2024-03-26, 15:04
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Jag skulle tro att det är mer en allmän förteelse av dålig smak bland kvinnor. Går du in i valfritt medel/arbetarklass hem så kan du garanterat se antingen tavlor med text, målat direkt på väggen eller bokstavsklossar etc. Speciellt i åldrarna 30-50.
Ja, lite så, men oftast hittas dessa hos WT eller mindre bildad arbetarklass. Inte hos ängsliga TM.
Citera
2024-03-26, 15:18
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ja, lite så, men oftast hittas dessa hos WT eller mindre bildad arbetarklass. Inte hos ängsliga TM.

Jo så är det nog, sen är det väl kanske så att just där jag är ifrån på landet så är mycket medelklass egentligen arbetarklass, bara det att lågutbildade karlen lyckades inom maskinentreprenörsbranschen eller dylikt det har ju varit en väldigt förmånlig bransch tills nu när räntorna stack upp så vilken idiot som helst som har kunnat sitta i en grävmaskin har ju typ lyckats eller vilken snickare som helst kunnat köra eget.
Citera
2024-03-26, 19:21
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Det finns en del grejer som förenar WT och TM-kvinnor. Fast TM-kvinnorna är lite mer abstrakta

En WT-kvinna kan ha en tavla med ord i stil med "Sårar du mig, så gör du mig ledsen. Sårar du mina barn.. då blir jag en VARG-MAMMA och sliter dig i stycken!"

En TM-kvinna kanske har nåt engelskt, i stil med "That sunday feeling!" och en glad kaffekopp och ett moln eller nåt. De gillar också att göra print on demand på sina egna usla dikter och foton och ha rubriken "Inspirational by Em" "Crafts by Li", "Art by Moa"

Att skriva "åtta" på huset istället för "8" känns lite mer TM. WT tycker det är konstigt. TM tycker det är "originellt".

Glöm inte "T" i TM. De är inte bara ängslig medelklass. De allra ängsligaste är för ängsliga för att vara tacky. Tacky medelklass är lite mer självgod och trygg i sig själva.
Senast redigerad av swimp78 2024-03-26 kl. 19:29.
Citera
2024-03-26, 20:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Jo, WT har också mycket sådana texter, kanske ännu mer som du påpekar (tror du har rätt där). Men har pinsamt nog även sett det hos medelklassen. Men självklart inte oftast den normala medelklassen, utan just hos den mer tacky versionen av medelklassen.

Men riktigt tacky är det oavsett.
Citera
2024-03-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det finns en del grejer som förenar WT och TM-kvinnor. Fast TM-kvinnorna är lite mer abstrakta

En WT-kvinna kan ha en tavla med ord i stil med "Sårar du mig, så gör du mig ledsen. Sårar du mina barn.. då blir jag en VARG-MAMMA och sliter dig i stycken!"

En TM-kvinna kanske har nåt engelskt, i stil med "That sunday feeling!" och en glad kaffekopp och ett moln eller nåt. De gillar också att göra print on demand på sina egna usla dikter och foton och ha rubriken "Inspirational by Em" "Crafts by Li", "Art by Moa"

Att skriva "åtta" på huset istället för "8" känns lite mer TM. WT tycker det är konstigt. TM tycker det är "originellt".

Glöm inte "T" i TM. De är inte bara ängslig medelklass. De allra ängsligaste är för ängsliga för att vara tacky. Tacky medelklass är lite mer självgod och trygg i sig själva.

Fan, att skriva husnumret med bokstäver kvalar in som brott mot mänskligheten.
Citera
2024-03-28, 08:42
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodVitMan
Fan, att skriva husnumret med bokstäver kvalar in som brott mot mänskligheten.
Finns ett kvarter här i stan där det verkar som att en del "tävlar" i att skriva sitt husnummer störst. En med nummer 2 la takplattor som formade en tvåa. Men de på 6:an ville vara ett snäpp snillrikare o la takplattor med ordet SEX på taket...
Citera
2024-03-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Finns ett kvarter här i stan där det verkar som att en del "tävlar" i att skriva sitt husnummer störst. En med nummer 2 la takplattor som formade en tvåa. Men de på 6:an ville vara ett snäpp snillrikare o la takplattor med ordet SEX på taket...

Då tycker jag nästan det blir okej igen, uppenbar humor
Citera
2024-03-28, 13:25
Avstängd
Citat:
Benämningen i sig är väl ofta rätt folklig och kommer utifrån, så jag tror inte de själva säger "gräddhyllan". Men inte sällan kan nybyggen i solsidan-type av sträckor i mindre städer iaf vara rätt tydligt bebodda av tacky-sorten

En sån grej kan man se om de valt att skriva ut gatunumret på huset med bokstäver istället för siffror. "Sju" på huset istället för att ha en sjua. Man vill "ha lifestyle" och visa originalitet på varje vis. Antagligen mycket dyra doftljus i de hemmen..

Eller de som vill imitera den gamla traditionen från förra sekelskiftets högborgerlighet som namngav sina sommar-residens med punchverandor saker i stil med "Villa Solhem. Fast TM gör det med sina villor. Jag såg en tjomme på en solsidan-aktig gata som döpt sitt nybyggda pseudofunkishus till "Villa Stefan"!

Bokstaverade nummer på huset och doftljus är bara ett halvt snäpp från white trash, smaklösheten är uppenbar.
Citera
2024-03-29, 11:48
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Bokstaverade nummer på huset och doftljus är bara ett halvt snäpp från white trash, smaklösheten är uppenbar.

Ja verkligen. Men dyrt kan det vara. Det var väl nån sorts trend med svindyra doftljus för några år sen. Och såna där japanska luftfuktare med eteriska oljor. Skillnaden är väl var de köper det, WT på dollarstore, medan TM köper i nån "design"-butik med ecco-friendly holistic grejer i bambufärger
Citera
2024-03-30, 01:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ja verkligen. Men dyrt kan det vara. Det var väl nån sorts trend med svindyra doftljus för några år sen. Och såna där japanska luftfuktare med eteriska oljor. Skillnaden är väl var de köper det, WT på dollarstore, medan TM köper i nån "design"-butik med ecco-friendly holistic grejer i bambufärger

Bra reflektion. Verkligen tacky oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in