Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-21, 00:47
Medlem
JKaneds avatar
God afton vänner,

Jag har suttit och funderat ett bra tag nu. Delvis över vilket subfora den här tråden hör hemma i, och delvis den mer filosofiska tanken över varför jag ens ställer frågan.

Vilket är det mest manliga klockslaget, och varför?

Personligen känner jag att klockan 5 på eftermiddagen känns manligt; historiskt sett kan det ha haft innebörden av att karln i grottan kommit hem efter en dags jakt?
På "senare" tid kanske har mannen arbetat en hel dag på industri, kommit hem efter skiftet, knäckt en bärs, och sedan omfamnat frugan och barnen.

Spelar det någon roll under vilken tidsålder frågan ställs?
Citera
2022-01-21, 00:47
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Denna något svårplacerade tråd har flyttats från Klockor och accessoarer, där den förvisso inte passar, till Socialantropologi, etnologi och sociologi, vilket innebär ett krav på någotsånär resonerande inlägg med fokus på kultur- och/eller samhällsanalys. Inlägg med personliga associationslekar och icke motiverade förslag på diverse klockslag har redan och kommer även fortsättningsvis att raderas.

/Moderator
Citera
2022-01-21, 01:13
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Vargtimmen är timmen mellan natt och gryning.

Det är timmen då de flesta människor dör, då sömnen är djupast, då mardrömmarna är verkligast.

Det är timmen då den sömnlöse jagas av sin svåraste ångest, då spöken och demoner är mäktigast.

Vargtimmen är också den timme när de flesta barn föds.
Citera
2022-01-21, 01:14
Medlem
Jag skulle tro att männen härskar alla tider på dygnet.
Citera
2022-01-21, 01:21
Medlem
JKaneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Klockan sex

Sex kan innefatta en hel del, se nedan;

Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Vargtimmen är timmen mellan natt och gryning.

Det är timmen då de flesta människor dör, då sömnen är djupast, då mardrömmarna är verkligast.

Det är timmen då den sömnlöse jagas av sin svåraste ångest, då spöken och demoner är mäktigast.

Vargtimmen är också den timme när de flesta barn föds.

Förekommer det inte mest bögeri mellan natt och gryning?

Det du skriver, som jag antar du citerar av Ingmar Bergman, har ju ingenting med trådstarten att göra. Det vill säga om du inte anser att föda barn, ha mardrömmar, och att ha ångest är det manligaste du kan tänka dig.
Jag säger inte emot din åsikt Jenny, men du kan gärna få förklara hur du tänker.
Citera
2022-01-21, 01:24
Medlem
JKaneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Jag skulle tro att männen härskar alla tider på dygnet.

Bortse från att vi, mot förmodan, härskar över alla klockslag under dygnet. Vilket är det mest manliga, och varför?
Citera
2022-01-21, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned
Bortse från att vi, mot förmodan, härskar över alla klockslag under dygnet. Vilket är det mest manliga, och varför?
Åh fan. Då svarar jag 00:00. Tusen och en natt.
Citera
2022-01-21, 01:37
Medlem
JKaneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Åh fan. Då svarar jag 00:00. Tusen och en natt.

Jag känner att det förekommer mycket homoerotika kring tolvslaget. Det är väl främst då både homo och hetero har sex antar jag(?)
Varför tycker du tolvslaget är manligast? I äldre tider har inte det klockslaget någon betydelse över huvud taget, eller?
Citera
2022-01-21, 01:41
Medlem
JKaneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
18:00.
2:45.

Klockan sex när solen beslutar att börja skina sina sista strålar, och när natten tar över. Varför känner du att de klockslagen representerar manlighet?
Är det när alla nedparfymerade karlar börjar spawna på krogen du tänker?
Citera
2022-01-21, 01:46
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned
Klockan sex när solen beslutar att börja skina sina sista strålar, och när natten tar över. Varför känner du att de klockslagen representerar manlighet?
Är det när alla nedparfymerade karlar börjar spawna på krogen du tänker?

Det sista var lite ironiskt. Kvart-i-tre-ragget!

Det fetade känns manligt. Alt. solnedgången.
Jag kan inte sätta fingret på vad det är men kan inte det vara biologiskt. Faran växer med mörkret. Mannen beskyddar.

Min slutsats=18:00-06:00
Yin and jang!
Senast redigerad av MeAndTheDevil 2022-01-21 kl. 01:49.
Citera
2022-01-21, 08:40
Medlem
12.00

High Noon

Revolverduell mitt på gatan i solskenet.
Citera
2022-01-21, 08:49
Medlem
AttansNedranss avatar
Tio i två!
Det är i denna position den korrekte och medvetne volvomannen alltid har sina skinnhandskbeklädda händer på ratten. Det är därför det ultimata manliga klockslaget!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in