Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackGod
Man borde kanske utveckla en skrivsystem där man slapp trycka på space. Genom färger på sista eller första boxtaven.
Detgårskrivamycketsnabbareutanattbehövatryckapåspa ce. Tänkomidennatextskulledetfinnasnågonautomatiskordi genkännaresomskulleändrafärgenpåsistaeller första bokstaven. Så då kunde man skriva snabbare för man slappläggaettmellanrum med space knappen. Och personen som läste kunde tydligt förstå vad som stod bara han visste den här lätta tekniken.
OmDuSkulleTränaAttSkrivaOchläsautanspaceEttTaglova rajagattduskullekunnaskrivamycketSnabbare.
Kunde detta ha någon nytta i kodning tex.?
Så har ni mer ideer hur man kunde utveckla detta? För att få det effektivare och bättre. För jag kom på det precis.
Till mod: Denna tråd vart slängd till papperskorg från Språk av nån anledning. Så jag lade den här, för det är ju datorer vi skiver med och kommunicerar.
Mina tankar:
Har du bra fingersättning på tangentbordet så går det inte åt någon extra tid att trycka space. någon millisekund kanske men inte på något sätt relevant.
Att ändra färg på sista och första bokstaven kräver mer tid och arbete än att trycka space. Eller har du tänkt att det ska automatiseras? Då har du en dator som måste sitta och gissa när det är ett nytt ord. Rättstavningsprogram i all ära men det är dömt att bli mycket "fel" som man måste handkorrigera.
För kodning, och annat skrivande för den delen (artiklar, noveller, flashback-inlägg), är det inte mycket som du vinner på att kunna öka skrivhastigheten. Sitter du med pekfingervals så lär dig bra fingeruppsättning, utöver det så är kodande (och annat skrivande) stor del tänkande. Den tid som faktiskt går åt att cementera dina idéer i kod/text är förfallande liten i sammanhanget. Du har inte mycket på att vinna.
Lagring och bearbetning av texten blir ineffektiv när du plötsligt måste börja lagra färg på tecknen. Säg en byte extra per tecken. Såklart inga jättesiffror men likväl dubbelt arbete för din processor och CPU.