Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-24, 13:22
  #1
Medlem
Vi alla vet att Mr.koll och Lexbase berör många människors liv. Att synas på dessa hemsidor försämrar livskvalitén för väldigt många svenska människor. Företagen hänger ut människor som både friats och dömts för brott. Och säljer därjämte domar för att tjäna pengar. Personligen har jag friats för ett brott men ändå är jag förekommande på dessa plattformar.

Jag mår dåligt. Att synas på dessa hemsidor har försämrat mina möjligheter att få jobb, finna en dejt samt att kunna sälja begagnade prylar. Trots att jag i lagens namn är oskyldig.

Regerigen föreslår genom https://www.regeringen.se/rattsliga-...rop.-20212259/ att det ska vara förbjudet för dessa företag att genomföra dessa allvarliga intrång i människors liv.

Därmed har många lobbyister vaknat för att sätta stopp för detta. Personer som vill hänga ut oskyldiga individer och som tycker att detta är okej.

Jeanette Lesslie Wikström, vd för Säkerhetsbranschen är en utan dessa individer.

Hon är för att hänga ut oskyldiga människor, läs hennes argument https://www.dn.se/debatt/stoppa-fors...attsdatabaser/.

Hon vinklar och försöker få det som att flera viktiga myndigheter avstyrker regeringens preposition när det i själva verket är flera tunga instanser som tillstryker regeringens förslag. Däribland polismyndigheten, domstolsverket och Svea hovrätt (läs mer via länken ovan).

Andra personer som är emot förslaget och som vill hänga ut oskyldiga människor är politikerna Tuve Skanberg och Tina Acketoft. Jag kan nämna flera. Ni får göra lite research.


Jag kan inte vara ensam om att vilja värna om människans integritet och därmed stoppa dessa hemsidor. Nu har vi chansen. Kolla upp vilka som är emot och skicka mejl till dem, skapa debatt. Nu har vi chansen att stoppa mr.koll och Lexbase.
Citera
2022-01-24, 13:30
  #2
Medlem
TheJackets avatar
Hur hängs OSKYLDIGA människor ut på Lexbase?
Citera
2022-01-24, 13:31
  #3
Medlem
Kan verkligen relatera, tyvärr många som backar för att man kommer upp som dömd, även om dom inte hämtar ut domen...

Dejter osv, som slår en google sökning sen försvinner. Man kan ju tycka att man skulle vara fri efter man gjort sitt straff, sonat sina brott. Men icke!
Citera
2022-01-24, 13:32
  #4
Medlem
Lexbase säljer domar så även om du blivit friad i domstolen står det "förekommande" om man söker på mitt namn. Väldigt få köper domen utan drar hastigt slutsatsen att jag är kriminell baserat på att det står förekommande.
Citera
2022-01-24, 13:34
  #5
Avstängd
2020-03-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Hur hängs OSKYLDIGA människor ut på Lexbase?
Jag tafsade på en underårig 2015 och har sedan dess gått en utbildning på heltid á 3 år, jobbat på två olika jobb samt bytt umgänge totalt. ANser du att det fortfarande är relevant vad som hände för snart 10 år sedan? För jag har inget val när sidor som dessa existerar. Söker man på mitt namn på google så brukar mrkoll och lexbase vara på första sidan och ibland högst upp. Jag googlar mig själv nästan dagligen.
Citera
2022-01-24, 13:35
  #6
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanabatman2
Vi alla vet att Mr.koll och Lexbase berör många människors liv. Att synas på dessa hemsidor försämrar livskvalitén för väldigt många svenska människor. Företagen hänger ut människor som både friats och dömts för brott. Och säljer därjämte domar för att tjäna pengar. Personligen har jag friats för ett brott men ändå är jag förekommande på dessa plattformar.

Jag mår dåligt. Att synas på dessa hemsidor har försämrat mina möjligheter att få jobb, finna en dejt samt att kunna sälja begagnade prylar. Trots att jag i lagens namn är oskyldig.

Regerigen föreslår genom https://www.regeringen.se/rattsliga-...rop.-20212259/ att det ska vara förbjudet för dessa företag att genomföra dessa allvarliga intrång i människors liv.

Därmed har många lobbyister vaknat för att sätta stopp för detta. Personer som vill hänga ut oskyldiga individer och som tycker att detta är okej.

Jeanette Lesslie Wikström, vd för Säkerhetsbranschen är en utan dessa individer.

Hon är för att hänga ut oskyldiga människor, läs hennes argument https://www.dn.se/debatt/stoppa-fors...attsdatabaser/.

Hon vinklar och försöker få det som att flera viktiga myndigheter avstyrker regeringens preposition när det i själva verket är flera tunga instanser som tillstryker regeringens förslag. Däribland polismyndigheten, domstolsverket och Svea hovrätt (läs mer via länken ovan).

Andra personer som är emot förslaget och som vill hänga ut oskyldiga människor är politikerna Tuve Skanberg och Tina Acketoft. Jag kan nämna flera. Ni får göra lite research.


Jag kan inte vara ensam om att vilja värna om människans integritet och därmed stoppa dessa hemsidor. Nu har vi chansen. Kolla upp vilka som är emot och skicka mejl till dem, skapa debatt. Nu har vi chansen att stoppa mr.koll och Lexbase.
Lösningen på ditt problem är väl att det står "Förekommande - Friad" på Lexbase, i de fall en person just blev friad i en rättegång.
Det kan jag tycka är ett rimligt krav.

Att sossarna vill ha bort dessa tjänster är enbart för att dölja invandrares överrepresentation i brott.
Citera
2022-01-24, 13:35
  #7
Medlem
Eponumoss avatar
Yttrandefriheten och offentlighetsprincipen är viktigare än din personliga bekvämlighet.

Vi vill alla kunna se om det bor en pedofil nästgårds till lekskolan.

Sluta tjura och var stolt över vad du åstadkommit i livet istället.
__________________
Senast redigerad av Eponumos 2022-01-24 kl. 14:18.
Citera
2022-01-24, 13:39
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
I egentlig mening är det väl inte så stor skillnad mot förr. Du kunde förr bara gå ner till polisen och begära ut ett brottsregister över vem du ville veta. Det var lite krångligare men i sak är det ju inget nytt eller märkligt.

Så vill man göra det är förbjudet så måste man också då förbjuda att ens som medborgare få kännedom om andra.
Citera
2022-01-24, 13:43
  #9
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-03-01
Jag tafsade på en underårig 2015 och har sedan dess gått en utbildning på heltid á 3 år, jobbat på två olika jobb samt bytt umgänge totalt. ANser du att det fortfarande är relevant vad som hände för snart 10 år sedan? För jag har inget val när sidor som dessa existerar. Söker man på mitt namn på google så brukar mrkoll och lexbase vara på första sidan och ibland högst upp. Jag googlar mig själv nästan dagligen.

Ja det är relevant. Folk har rätt att veta att du är en pervers pedofil.

Detta verkar ju dock inte hindrat dig från att få jobb så varför gnäller du?
Citera
2022-01-24, 13:48
  #10
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Att sossarna vill ha bort dessa tjänster är enbart för att dölja invandrares överrepresentation i brott.

Detta. De brydde sig inte ens innan den där snubben gjorde en undersökning på egen hand angående invandrares överrepresentation i brott.
Citera
2022-01-24, 13:49
  #11
Medlem
Epimaness avatar
Tycker fängelsedomar skall tillkännages offentligt på statlig hemsida så att alla och envar skall kunna se. Offentlig digital skampåle kan man säga.
Citera
2022-01-24, 13:50
  #12
Medlem
namataras avatar
Det borde bara gå att söka efter grova brott på Lexbase, mord, våldtäkt, grovt rån, grovt skattebrott, kidnappning, långvarig fridskränkning (för att varna för psychopartners) och liknande, grova ekobrott och givetvis grova hebefilbrott och alla pedofilbrott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback