• 1
  • 2
2022-01-24, 16:00
I samband med utlämningen av tvätten, så fick ägaren en räkning i handen av hyresvärden.
https://www.hemhyra.se/nyheter/1-700...arglomd-tvatt/
Citat:
Bristen på respekt för grannens tvättgöromål och de stigande jourkostnaderna ledde till att Solatum tog beslutet att debitera slarvern för kostnaden som utryckningarna utgjorde. Kommunala hyresvärden Solatum i Sollefteå fick regelbundet samtal från hyresgäster som var less på att ta reda på kvarglömda kläder i tvättstugan.
Citat:
När Hyresgästföreningens jurist Juho Kinnunen fick kännedom om saken reagerade han direkt och tycker det finns ingen rätt för hyresvärden, eller någon annan heller för den delen, att omedelbart konfiskera till exempel kläder från en tvättstuga och kräva lösen för dessa. Det kan i värsta fall vara direkt olagligt då det i praktiken leder till att ägarens besittning över föremålet inskränks, förklarar han.

Hur ofta glömmer ni tvätten i tvättstugan och är böter en bra lösning?
Citera
2022-01-24, 16:02
Medlem
NeinChads avatar
Det är väl bara att slänga kläderna i en blöt hög på golvet, vad fan är problemet?
Citera
2022-01-24, 16:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Hur ofta glömmer ni tvätten i tvättstugan och är böter en bra lösning?
Har glömt en gång. Försov mig helt enkelt, och sprang till tvättstugan så fort jag vaknade. Då hade någon kört allt i tumlaren, sedan vikt och lagt allt i en tvättvagn utanför.

Och ja, jag satte upp lappar i de trapprum som har tillträde till tvättstugan, med tack och hjärtan i massor.
Citera
2022-01-24, 16:09
Medlem
Musik.mannens avatar
Själv så använder jag tvättstugan väldigt lite där jag bor då jag har egen tvättmaskin.
Men böter på 1700kr är inte okej.
Jag förstår dom som sätter arga lappar och lägger kvarglömd tvätt åt sidan.

Glömmer man tvätt i maskinen där jag bor efter en viss tid om man har kvar tvätt i maskinen så stängs maskinerna av och tvätten blir inlåst i maskinen då strömmen bryts vid ett visst klockslag.

Ska då den person som alltid tvättar på den senare tvätt tiden bli tvungen att betala böter pga att han inte får ut sin tvätt av att han kanske glömt bort tiden eller somnat på soffan?

Det finns för övrigt oftast korgvagnar som man kan lägga kvarglömd tvätt i.
Citera
2022-01-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har glömt en gång. Försov mig helt enkelt, och sprang till tvättstugan så fort jag vaknade. Då hade någon kört allt i tumlaren, sedan vikt och lagt allt i en tvättvagn utanför.

Och ja, jag satte upp lappar i de trapprum som har tillträde till tvättstugan, med tack och hjärtan i massor.

Sådana historier ger mig förnyat hopp om mänskligheten.
Citera
2022-01-24, 16:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Sådana historier ger mig förnyat hopp om mänskligheten.
Tyvärr har jag inte fått reda på vem den efter mig var.
Citera
2022-01-24, 16:16
Medlem
Har tyvärr hänt mig också, att jag har glömt bort tvätt ett par ggr.
Vid något tillfälle har någon varit så gullig och vikt tvätten av mig, tyvärr så fick jag aldrig möjligheten att tacka personen. Vid andra tillfällen så har dom lagt tvätten på bänken.

Jag tror ingen har slängt tvätten på golvet, då hade jag blivit arg.

Jag har själv varit med om folk som har glömt vid flera tillfällen. Jag har bara lagt tvätten på bänken. Skulle aldrig få för mig att slänga det på golvet.

1700 kr är idiotisk att böta. Jag anser inte att detta är ett problem. Folk tar även tvättid för mig även om vi har elektronisk lås. Det hände faktiskt sist jag tvätta, som tur var så var personen kvar och personen hade bara tagit fel rum så vi löste det utan tjafs eller bråk.
Citera
2022-01-24, 16:18
Vi har egen maskinpark, och slipper detta, men att sätta i system att glömma tvätten så ofta som hyresgästen i artikeln får denne skylla sig själv, hade vilja sett ansiktsyttrycket när fakturan kom i handen.
Citera
2022-01-24, 16:40
Medlem
Det är bara domstolar, polisen, tullen och kustbevakningen som har rätt att utfärda böter i Sverige.
Citera
2022-01-24, 17:57
Citat:
Hyresvärden ville få till en förändring eftersom det inte fungerade med den vanliga informationen som vi sänder ut och som vi sätter upp i tvättstugan, förklarar Petra Tarberg.
Bostadsbolaget Solatum har vid tidigare tillfällen debiterat hyresgäster för tvättslarv, berättar hon. Vilket snabbt rådde bot på problemet.
– Så vi tänkte att vi gör det igen.

Tvättböter återinfördes således, i april 2021
Men ändå så fortsätter de att glömma tvätten.
Citera
2022-01-24, 18:11
Medlem
AdMortems avatar
Bättre att tvättstugan blir låst så de inte kan hämta tvätten utan ny tid (om de inte vill stå och invänta granne för att be om ursäkt) istället för galna böter.

Att inte hinna exakt på minuten är inte konstigt och händer nog de flesta.
Citera
2022-01-24, 18:15
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Bötern är säkert olaglig. Det är förmodligen någon form av egenmäktigt förfarande som hyresvärden gjort sig skyldig till?
(Även om man nog kan förstå att hyresvärden + övriga hyresgäster var irriterade på personen)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in