Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-24, 20:39
  #1
Medlem
CalzoneItalias avatar
Jag satt och tänkte på det här med krossade tomater på burk . Tex dom mutti kommer ju ända från Italien . Hur många tomater är det i en burk krossade tomater? Och blir det inte både godare och billigare om man köper färska tomater och krossar dom själv? Har man en matberedare så är ju det enkelt och man kan ju krydda med vad man vill tex med basilika ?

Eller är det av lathet som folk köper dom här krossade tomaterna som åkt ända från Italien? Och jag är inte säker på att det är dom färskaste tomaterna som blir halvfabrikat när dom förpackas i burkarna i Italien .
Citera
2022-01-24, 20:46
  #2
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Det ska väl va riktigt solmogna tomater isåfall och de har vi ju sällan i Sverige eftersom de blir dåliga fort. Ska man krossa tomater själv ska de inte va stenhårda med massa vatten, då får du vatten med stora tomat bitar i.
Citera
2022-01-24, 20:48
  #3
Medlem
tastass avatar
Inte en chans att det blir billigare om du ska köpa tomaterna i butik, möjligtvis om du odlar dem själv.
Citera
2022-01-24, 20:49
  #4
Medlem
Såg en dokumentär/ett program från UK som testade näringsämnen i färska tomater vs på burk (i labb) och de på burk hade ofta mer näringsämnen.

Detta berodde på att de färska tappade en del under tiden mellan plockning och transport/ligga i butikerna.
Citera
2022-01-24, 20:51
  #5
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag satt och tänkte på det här med krossade tomater på burk . Tex dom mutti kommer ju ända från Italien . Hur många tomater är det i en burk krossade tomater? Och blir det inte både godare och billigare om man köper färska tomater och krossar dom själv? Har man en matberedare så är ju det enkelt och man kan ju krydda med vad man vill tex med basilika ?

Eller är det av lathet som folk köper dom här krossade tomaterna som åkt ända från Italien? Och jag är inte säker på att det är dom färskaste tomaterna som blir halvfabrikat när dom förpackas i burkarna i Italien .

Jag vet inte exakt hur det funkar, men tänker att tomaterna som hamnar på burk är betydligt färskare och smakrikare än de holländska man hittar i sin lokala affär. Burktomater är överlägsna i köttfärssås och liknande. Antar att man kan få till det med bra färska tomater men jag har aldrig gjort nåt allvarligt försök.
Citera
2022-01-24, 20:52
  #6
Medlem
BackToHegels avatar
Det finns många olika sorters tomater. Kan tänka mig att de finare på burk, t.ex. Mutti, är sorter som är lämpliga för ändamålet. Tomater är för övrigt trevligt att odla själv om man har möjlighet, brukar ge en aha-upplevelse när man käkar sina egna första gången. Det är skillnad på tomater och tomater.
Citera
2022-01-24, 20:53
  #7
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Det ska väl va riktigt solmogna tomater isåfall och de har vi ju sällan i Sverige eftersom de blir dåliga fort. Ska man krossa tomater själv ska de inte va stenhårda med massa vatten, då får du vatten med stora tomat bitar i.

Man kan skålla tomaterna innan så är det lätt att dra av skinnet. Och vätska är det ju i burkarna också.
Citera
2022-01-24, 20:53
  #8
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag satt och tänkte på det här med krossade tomater på burk . Tex dom mutti kommer ju ända från Italien . Hur många tomater är det i en burk krossade tomater? Och blir det inte både godare och billigare om man köper färska tomater och krossar dom själv? Har man en matberedare så är ju det enkelt och man kan ju krydda med vad man vill tex med basilika ?

Eller är det av lathet som folk köper dom här krossade tomaterna som åkt ända från Italien? Och jag är inte säker på att det är dom färskaste tomaterna som blir halvfabrikat när dom förpackas i burkarna i Italien .

Ärligt talat så är Mutti det bästa märket du kan köpa tomater ifrån, i vanliga affärer. För att sammanfatta en lång historia, så är det klart värt det att köpa finare burktomater. #1 så blir svenska tomater bäst avnjutna ituskurna med lite flingsalt på, tillsammans med en god fläskfilé från grillen, till exempel.

Det är också så att dessa tomater som vi importerar - förvisso på burk från Italien - är solmogna och ofta omsorgsfullt odlade och plockade. Du kan ju även köpa San Marzano - tomater, som är i en än högre klass.

Hursomhelst - om du ska använda dem i matlagningen, så värm upp dem försiktigt. Om du råkar stormkoka dem så blir de beska i smaken. Det är därför en del tillsätter socker till tomaterna, medan andra hävdar att det är rena helgerånet, om man gör rätt.
Citera
2022-01-24, 20:58
  #9
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Ärligt talat så är Mutti det bästa märket du kan köpa tomater ifrån, i vanliga affärer. För att sammanfatta en lång historia, så är det klart värt det att köpa finare burktomater. #1 så blir svenska tomater bäst avnjutna ituskurna med lite flingsalt på, tillsammans med en god fläskfilé från grillen, till exempel.

Det är också så att dessa tomater som vi importerar - förvisso på burk från Italien - är solmogna och ofta omsorgsfullt odlade och plockade. Du kan ju även köpa San Marzano - tomater, som är i en än högre klass.

Hursomhelst - om du ska använda dem i matlagningen, så värm upp dem försiktigt. Om du råkar stormkoka dem så blir de beska i smaken. Det är därför en del tillsätter socker till tomaterna, medan andra hävdar att det är rena helgerånet, om man gör rätt.

Så det bästa är att köpa hela tomater på burk? Tex San Marzano och sedan krossa dom själv?
Citera
2022-01-24, 21:08
  #10
Medlem
Mutti odlar riktig goa tomater. Perfekt till köttfärssås. Brukar köra en krossade tomater och en burk med hela tomater så man får tugga i sig hela tomater i köttfärssåsen... MUMS!
Citera
2022-01-24, 21:18
  #11
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Så det bästa är att köpa hela tomater på burk? Tex San Marzano och sedan krossa dom själv?
Babyspenat
Mutti odlar riktig goa tomater. Perfekt till köttfärssås. Brukar köra en krossade tomater och en burk med hela tomater så man får tugga i sig hela tomater i köttfärssåsen... MUMS!

Ja, men "krossa lagom!", är mitt tips. Om du vill ha en passata, så kan du köpa det, men om du vill ha lite större bitar, så gå för det. Men Mutti är "top of the shelf" för oss vanliga dödliga.
Citera
2022-01-24, 21:38
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag satt och tänkte på det här med krossade tomater på burk . Tex dom mutti kommer ju ända från Italien . Hur många tomater är det i en burk krossade tomater? Och blir det inte både godare och billigare om man köper färska tomater och krossar dom själv? Har man en matberedare så är ju det enkelt och man kan ju krydda med vad man vill tex med basilika ?

Eller är det av lathet som folk köper dom här krossade tomaterna som åkt ända från Italien? Och jag är inte säker på att det är dom färskaste tomaterna som blir halvfabrikat när dom förpackas i burkarna i Italien .

Det är 400 gram tomater i en burk krossade och det blir varken godare eller billigare att köpa felmognade tomater i lösvikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback