Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-22, 14:16
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Det ska väl va riktigt solmogna tomater isåfall och de har vi ju sällan i Sverige eftersom de blir dåliga fort. Ska man krossa tomater själv ska de inte va stenhårda med massa vatten, då får du vatten med stora tomat bitar i.
De tomater man riktar in sig på är de så kallade pastatomaterna t. ex. sorterna Amish Paste, Midas och Roma.
Citera
2024-02-23, 01:15
  #26
Medlem
Vem0ths avatar
Eftersom krossade tomater är värmebehandlade inför konservering så koncentreras produkten en aning. Om du själv tar ett gäng skållade och skalade tomater och mixar upp dessa så smakar den smaklöst jämfört mot en burk krossade tomater. Då 400 gram produkt i handen motsvarar betydligt mer gram i färsk vikt.
Citera
2024-02-23, 09:03
  #27
Medlem
Zuperduperbois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Dessa fick ++:
Änglamark, krossade tomater
Betyg: 2 av 5 plus
Pris: 15 kr

Kilopris: 38 kr

Förpackning: Tetra

...

Ursprung tomater: Italien

Någon som vet huruvida Mutti innehöll Bisfenol A eller inte?

Tycker det är rätt sjukt att detta tillåts då man vet att detta påverkar barns normala utveckling. Som om vi behöver flera dampungar i samhället, och nu ska de bli CP av att slafsa i sig vanlig hederlig köttfärs.
Citera
2024-02-23, 09:23
  #28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Ingen som sitter på ett plusabonnemang på aftonslaskan? De har ett test av krossade idag och ett märke är tydligen fullt av konstigheter, är lite nyfiken på vilket märke?
Burkarna är problemet, så Mutti kan du välja bort. Köp tetror.

https://www.tv4.se/artikel/2j8wthYGv...aterna-boer-du
Citera
2024-02-23, 09:35
  #29
Medlem
Zuperduperbois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuperduperboi
Någon som vet huruvida Mutti innehöll Bisfenol A eller inte?

Tycker det är rätt sjukt att detta tillåts då man vet att detta påverkar barns normala utveckling. Som om vi behöver flera dampungar i samhället, och nu ska de bli CP av att slafsa i sig vanlig hederlig köttfärs.

Update, betalade 49 kr och låste upp artikeln själv. Det finns bara en konservburk som testade godkänt för bisfenoler, och det är Lidls Baressa Organic. Lägg märke till att den vanliga Baressa innehåller bisfenoler. Den enda tetrapaken som inte håller måttet vad gäller tungmetaller är Coop Änglamark.
Citera
2024-02-23, 10:34
  #30
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Burkarna är problemet, så Mutti kan du välja bort. Köp tetror.

https://www.tv4.se/artikel/2j8wthYGv...aterna-boer-du
Bra tips! Har aldrig tänkt på det! Å andra sidan gäller det bara fram till de börjar dissekera tetrorna! 😂
Citera
2024-02-23, 10:45
  #31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Bra tips! Har aldrig tänkt på det! Å andra sidan gäller det bara fram till de börjar dissekera tetrorna! 😂
Sen får man titta lite på hur ofta man äter köttfärssås och hur mycket små barn äter.
Riktigt små barn äter sällan köttfärssås och om de gör det rätt små mängder.
Citera
2024-02-23, 13:56
  #32
Medlem
Snaxaligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Ingen som sitter på ett plusabonnemang på aftonslaskan? De har ett test av krossade idag och ett märke är tydligen fullt av konstigheter, är lite nyfiken på vilket märke?

Jag har inte heller plus och är nyfiken på samma sak. Jag brukar köpa Mutti, både deras krossade tomater och deras färdiga pizzasås. Jag tycker att de är goda och ger intryck av bra kvalitet, men är det verkligen så?
Citera
2024-02-24, 08:17
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Faktiskt. Fick en planta (vet ej vad för sort) av en släkting i somras som fick bo på balkongen och gav frukt efter någon månad, herregud vilken smakskillnad mot de vanliga man köper i butik. Verkligen herregud - nästan att de gick att äta som godis som de var direkt från kvisten!
Frukt och grönt som vi kan köpa i Sverige är ett skämt. De är absolut den sämsta kvalitén vi får hit. Sönderförädlad helt utan smak och näring och med bekämpningsmedel... ett rikt land som Sverige borde ha de bästa tomaterna men otroligt nog så blir det för dyrt för de flesta konsumenterna. Hur kan de rikaste landet ha de sämsta råvarona för att vi inte har råd med bra mat?

Om man odlar egna tomater eller köper i andra länder så är smaken otroligt god man behöver inga burktomater till exempelvis pasta man kokar ner vanliga tomater och får en härligt söt och smakrik sås utan att behöva en massa annat i Förutom kryddor
__________________
Senast redigerad av Naturen2021 2024-02-24 kl. 08:24.
Citera
2024-03-24, 10:18
  #34
Medlem
Zuperduperbois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaxalig
Jag har inte heller plus och är nyfiken på samma sak. Jag brukar köpa Mutti, både deras krossade tomater och deras färdiga pizzasås. Jag tycker att de är goda och ger intryck av bra kvalitet, men är det verkligen så?
Japp, som sagt lite högre upp i tråden, i princip alla konservburkar, inklusive Mutti, innehåller bisfenoler. Här har man trott att man pungat ut för kvalitet men i själva verket slafsat i sig en massa evighetskemikalier som förmodligen både ger cancer, ADHD och chipstuttar på sikt. Fyfan vad arg jag blir. Har vi inte EU till sånt här?? Vad fan är vi med i EU för då???
Citera
2024-03-26, 11:01
  #35
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuperduperboi
Japp, som sagt lite högre upp i tråden, i princip alla konservburkar, inklusive Mutti, innehåller bisfenoler. Här har man trott att man pungat ut för kvalitet men i själva verket slafsat i sig en massa evighetskemikalier som förmodligen både ger cancer, ADHD och chipstuttar på sikt. Fyfan vad arg jag blir. Har vi inte EU till sånt här?? Vad fan är vi med i EU för då???

Ja det man man undra.. fy fan, pengarna tillbaka är den minsta skade återgäldningen ! plus skadestånd
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback