• 1
  • 2
2022-01-25, 11:38
Medlem
Är de någon som vet om threema appen är säker? Fördelar att använda threema? Nackdelar? Är den säkrare än andra krypterade ring & meddelande appar?
Mvh T
Citera
2022-01-25, 11:53
Medlem
Verkar inte vara mer eller mindre säkrare än Signal och Wickr
Citera
2022-01-25, 12:15
Medlem
Fördelen över Signal är ju att du slipper använda mobilnummer för att hitta folk

Nackdelen är att den inte är öppen källkod, samt inte är gratis
Citera
2022-01-25, 15:54
Medlem
Threema är absolut säker, krypteringen är bulletproof nästan i klass med signal. Du får dock svårt att övertyga svenssons att skaffa threema pga den kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av dieKerle
Fördelen över Signal är ju att du slipper använda mobilnummer för att hitta folk

Nackdelen är att den inte är öppen källkod, samt inte är gratis

Threema är open source
Citera
2022-01-25, 18:51
Medlem
Kolla in Briar
https://briarproject.org/how-it-works/

OpenSource är den också
Citera
2022-02-02, 11:33
Bannlyst
Wickr är opensource
Citera
2022-02-02, 13:22
Medlem
smurf.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prixm
Wickr är opensource
Varken klienten eller servern är det.

https://support.wickr.com/hc/en-us/a...r-Open-Source-
Citera
2022-02-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prixm
Wickr är opensource

Nej, däremot har wickr gång i tiden publicerat en kod för kryptering som var väldigt bra. Denna var dock enligt wickr själva för wickr enterprise (som inte är gratis ) och har inget med wickr me att göra. Men oavsett vad så är samtliga wickrappar fortfarande closed source, så det finns ingen möjlighet att verifiera att den publicerade koden faktiskt används till wickr enterprise.
Citera
2022-02-04, 12:01
Medlem
Freddyfishs avatar
Threema används utav den schweisiska militären och underrättelsetjänsten - vilket är ett bra tecken att det är ganska bra iallafall.

Själv litar jag inte på signal och framförallt inte wickr
Citera
2022-02-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Threema används utav den schweisiska militären och underrättelsetjänsten - vilket är ett bra tecken att det är ganska bra iallafall.

Ja varför lita på överlägsna Signal när man kan köra med något som inte bara kostar pengar utan också inte har en server som är FOSS...
Citera
2022-02-04, 15:39
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish

Man kan ju tänka sig att schweiziska militären inte vill ha tjänster på servrar utanför landet. Threema servrar finns i Schweiz. Lagar kan ändras i USA, då är de ju kanske dumt att som ett självständigt land göra sig beroende av USAs lagstiftning. USA har ju lagar som ger de sig själv makt att få tillgång till alla USA-baserade servrar. Threema erbjuder väl även tjänster att köra sina egna servrar, det låter ju som en ganska bra grej för en försvarsmakt tänker jag, om de nu använt sig av det?

Schweiz är ju ett land som har rykte om sig att värna om sin självständighet.
Citera
2022-02-08, 09:58
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyBezos
Ja varför lita på överlägsna Signal när man kan köra med något som inte bara kostar pengar utan också inte har en server som är FOSS...

Signal litar jag inte alls på - deras server är inte direkt öppen heller. Den låg ouppdaterat i 15 månader i deras github för att dom tog fram någon crypto-skit. Moxie är dessutom en arrogant jävel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in