Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-28, 14:19
  #1
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag gick förbi ett område med parklindar och såg att kommunalarbetare har börjat beskära dom hårt för första gången på många många år, stora grenar fälldes. Det är den värsta tänkbara årstiden att beskära lindar nu, då dom kommer blöda och få skador. Man ska beskära dom i JAS egentligen, men dom kanske vill få träden att bli sjuka så dom har en ursäkt till att fälla dom sen, eller så handlar det om okunskap.

Har även sett att kommunalarbetare har fällt några träd vid en lekplats utan anledning.

Det känns lite som beskärning och fällning av träd är en arbetsuppgift som kommunalarbetare gör när dom absolut inte har något annat att göra, det rättfärdigar deras kamp emot den biologiska mångfalden.
Citera
2022-01-28, 14:26
  #2
Medlem
Rospigg1s avatar
eller även under senvintern. om det var i södra Sverige, kanske man kan räkna det som senvinter nu
Citera
2022-01-28, 14:28
  #3
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rospigg1
eller även under senvintern. om det var i södra Sverige, kanske man kan räkna det som senvinter nu
Fast senvintern räknas ju som mars egentligen. Sen Januari är för tidigt.
Citera
2022-01-28, 14:43
  #4
Medlem
MisterChristers avatar
Ursäkta? Det är precis NU man beskär träd, från november till februari. Men du vill kanske hellre se krossade fågelägg mot marken eller träd som inte blommar alls.

Och vad gäller lekparken så är det förmodligen i säkerhetsyfte som träden fälls. Ingen vill att ens 5 åring ska få en gren i huvudet eller ett träd.
Citera
2022-01-28, 14:49
  #5
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterChrister
Ursäkta? Det är precis NU man beskär träd, från november till februari. Men du vill kanske hellre se krossade fågelägg mot marken eller träd som inte blommar alls.

Och vad gäller lekparken så är det förmodligen i säkerhetsyfte som träden fälls. Ingen vill att ens 5 åring ska få en gren i huvudet eller ett träd.
Går du emot JAS-regeln? Hört talas om att träd blöder när man beskär dom på vintern?

Träden på lekplatsen var långt ifrån själva rutschkanan etc. Dom har stått där i över 50 år men först nu bestämmer sig kommunen för att fälla dom. Det är arbetsbrist det handlar om.
__________________
Senast redigerad av Sommarvikingen 2022-01-28 kl. 14:52.
Citera
2022-01-28, 15:01
  #6
Medlem
spermaoffrets avatar
Var det en som jobbade och tre som tittade på är det kommunal verksamhet.
Citera
2022-01-28, 15:15
  #7
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag gick förbi ett område med parklindar och såg att kommunalarbetare har börjat beskära dom hårt för första gången på många många år, stora grenar fälldes. Det är den värsta tänkbara årstiden att beskära lindar nu, då dom kommer blöda och få skador. Man ska beskära dom i JAS egentligen, men dom kanske vill få träden att bli sjuka så dom har en ursäkt till att fälla dom sen, eller så handlar det om okunskap.

Har även sett att kommunalarbetare har fällt några träd vid en lekplats utan anledning.

Det känns lite som beskärning och fällning av träd är en arbetsuppgift som kommunalarbetare gör när dom absolut inte har något annat att göra, det rättfärdigar deras kamp emot den biologiska mångfalden.

JAS gäller väl endast frukträd?
Citera
2022-01-28, 15:23
  #8
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
JAS gäller väl endast frukträd?
Nope. Jag har märkt att många Svenskar beskär under vintertid eller väldigt tidig vårvinter. Dom läser inte på utan följer bara vad grannar/bekanta gör etc.
Citera
2022-01-28, 15:24
  #9
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Var det en som jobbade och tre som tittade på är det kommunal verksamhet.
Ja precis så var det men sen drog dom tre andra efter nån minut.
Citera
2022-01-28, 15:24
  #10
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Nope. Jag har märkt att många Svenskar beskär under vintertid eller väldigt tidig vårvinter. Dom läser inte på utan följer bara vad grannar/bekanta gör etc.

Jo, men det jag menade var att just fruktträd gynnas av att beskäras under JAS.
Citera
2022-01-28, 15:31
  #11
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jo, men det jag menade var att just fruktträd gynnas av att beskäras under JAS.
Ja visst gör dom det men går du en promenad genom ett random villaområde så är det mer vanligt att du ser Svenskar beskära sina äppelträd under vårvintern.
Citera
2022-01-28, 15:39
  #12
Medlem
Hamleyss avatar
Vid tre olika tillfällen har man traditionellt beskurit träd. Oftast så sker beskärningen på vårvintern, och det är för att trädgårdsmästarna hade tid då.
Det brukar bli en väldig massa skott så vilket i sin tur nbetyder att man måste hålla på och beskär så in i helvete mycket,

Istället brukar JAS-bekärning rekommenderas men det är svårt. Trädet har en massa löv och man ser inte så lätt hur det ska beskäras.

Man kan också beskära på senhösten då trädet har tappat löven så att man ser hur trädet ser ut.klipper man i grenklykorna så blir det inte så mycket skott!


Det tristaste är att träden beskärs så inihelvete hårt att träden ser ut som gamla telefonstolpar när våren och grönskan kommer.

Det har jag aldrig fattat vad det ska vara bra för?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback