• 1
  • 2
2023-09-10, 18:59
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Tobias Sammet skriver och postar ganska mycket på Facebook (Avantasias sida) och då och då dyker det upp frågor (i kommentarerna) om Edguy osv.

Han skrev nu ser jag att ett nytt Edguy-album inte kommer nära i tid... men att det ändå kan bli av i framtiden. Han håller i alla fall dörren öppen.
Citera
2023-09-11, 18:52
Medlem
NoTruces avatar
Hur rankar ni Edguys album? Här är min lista:

1. Mandrake (2001)
2. Theater of Salvation (1999)
3. Vain Glory Opera (1998)
4. The Savage Poetry (2000)
5. Hellfire Club (2004)
6. Rocket Ride (2006)
7. Age of the Joker (2011)
8. Space Police: Defenders of the Crown (2014)
9. Tinnitus Sanctus (2008)
10. Kingdom of Madness (1997)

Plats ett till tre tycker jag är obligatorisk lyssning för alla konnässörer av europeisk power metal. Visserligen räknas VGO och ToS av många som bandets bästa plattor, och jag håller med. Ändå tycker jag att de kom till sin fulla rätt först med Mandrake. På den skivan samsas klassisk gladpower i mellan- och snabbtempo ("All the Clowns", "Golden Dawn", "Fallen Angels", "Save Us Now") med episka låtar ("Tears of a Mandrake", "Jerusalem", "The Pharaoh"), och vi bjuds till och med på en riktig thrashrökare ("Nailed to the Wheel"). Seriositet blandas med tramserier, vilket ju är det vi älskar med bandet. Kalle Anka-biten i "Save Us Now" är så typisk Edguy. Dessutom är produktionen top notch och Tobias stod väl här på toppen av sin sångförmåga.

Medhåll eller mothugg?
Citera
2023-09-11, 19:13
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Hur rankar ni Edguys album?

Det var ingen lätt fråga att besvara, rakt av. Toppnoteringarna kan jag nog bjuda på direkt dock:

1. "Mandrake" (2001)
2. "Vain Glory Opera" (1998)
3. "Hellfire Club" (2004)

Resten måste jag fundera noga på.

En skillnad oss emellan är att jag inte är fullt så såld på skivor som "Theater of Salvation" (1999) och "The Savage Poetry" (2000). Det finns riktigt grymma låtar på båda, men helhetsperspektiv klickar inte.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2023-09-11 kl. 19:19.
Citera
2024-10-27, 14:34
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vad sysselsätter sig alla Edguy-medlemmar med nu för tiden? Tobias Sammet kör ju på med Avantasia, det vet vi ju, men resten av gänget?
Citera
2024-10-27, 19:33
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vad sysselsätter sig alla Edguy-medlemmar med nu för tiden? Tobias Sammet kör ju på med Avantasia, det vet vi ju, men resten av gänget?

Jens Ludwig spelar i The Grandmaster samt med någon tysk folkmusikgrupp eller något liknande som tydligen är ganska stora. Tobias Exxel spelar i The Unity. Trummisen Felix Bohnke kör ju även han på med Avantasia.

Dirk Sauer verkar vara den enda som inte gör något med musik längre(rätta mig gärna om jag har fel)
Citera
2024-11-13, 16:08
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkreutzare
Jens Ludwig spelar i The Grandmaster samt med någon tysk folkmusikgrupp eller något liknande som tydligen är ganska stora. Tobias Exxel spelar i The Unity. Trummisen Felix Bohnke kör ju även han på med Avantasia.

Dirk Sauer verkar vara den enda som inte gör något med musik längre(rätta mig gärna om jag har fel)

Tror det är kylig relation mellan Tobias Sammet och vissa andra Edguy-medlemmar. Dock inte Felix Bohnke.
Citera
2024-11-13, 17:08
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Tror det är kylig relation mellan Tobias Sammet och vissa andra Edguy-medlemmar. Dock inte Felix Bohnke.

Det verkar vara så, ja. Tobias brukar i och för sig gratta Edguy-medlemmarna när de fyller år och så, men jag misstänker ändå att något mer ligger bakom det här, så att säga.

Jag har i och för sig inte varit något större fan av Edguy sedan Mysteria, även om jag förstås hoppas på att bandet någon gång ska släppa en platta i gammal god stil. Det vill säga, man skippar den muppiga humorn och Def Leppard- och Bon Jovi-partierna i låtarna och gör en power metal-skiva.

Avantasia har för övrigt skrivit på för Napalm Records nu. Det såg jag inte komma. Trodde bandet skulle bli kvar på Nuclear Blast.
Citera
2024-11-13, 17:11
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkreutzare
Det verkar vara så, ja. Tobias brukar i och för sig gratta Edguy-medlemmarna när de fyller år och så, men jag misstänker ändå att något mer ligger bakom det här, så att säga.

Han skrev (på Avantasias Facebook) ett långt grattis-meddelande till trummisen Felix, men till någon annan i Edguy-lägret så blev gratulationen desto mer korthuggen. Det var lite så jag drog denna slutsatsen.
Citera
2024-11-23, 11:41
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Han skrev (på Avantasias Facebook) ett långt grattis-meddelande till trummisen Felix, men till någon annan i Edguy-lägret så blev gratulationen desto mer korthuggen. Det var lite så jag drog denna slutsatsen.

Exxel och Jens verkar ju stå på god fot med Tobias. Jag såg att Exxel grattade honom igår, eller när det nu var Sammet fyllde år. Det kanske är Dirk Sauer och Tobias som inte står på god fot med varandra. Jag minns någon gammal intervju där Tobias sade att han sällan talade med Dirk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in