Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-30, 09:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Edguy är ett hårdrocksband från Fulda, Tyskland. Edguy grundades 1992 av Tobias Sammet, Jens Ludwig, Dirk Sauer och Dominik Storch. Då var killarna tonåringar.

Några här har varit in och nosat på bandet innan men det fanns ingen ordentlig allmän tråd. Så jag startar en.

Det är väl power metal som bandet mest associeras med men det finns lite äldre ingredienser i musiken. Det dyker upp lite då och då.

En annan sak som Edguy och Tobias Sammet blivit lite kända för är den humoristiska tonen i musik, texter o.s.v. Kan bli lite väl mycket ibland av den varan.

Diskografin som den har sett ut sen 2014:
"Savage Poetry" (1995)
"Kingdom Of Madness" (1997)
"Vain Glory Opera" (1998)
"Theater Of Salvation" (1999)
"The Savage Poetry" (2000)
"Mandrake" (2001)
"Hellfire Club" (2004)
"Rocket Ride" (2006)
"Tinnitus Sanctus" (2008)
"Age Of The Joker" (2011)
"Space Police: Defenders Of The Crown" (2014)

Personligen tycker jag Edguy tappat lite med tiden. Nu är bandet på is och vi får väl se om det blir någon riktig comeback. Tobias Sammet håller mest på med sitt storslagna projekt Avantasia nu för tiden.

Är dessa skojfriska tyskar och deras musik något för er?
Citera
2022-01-30, 10:00
Medlem
Honkenbonkens avatar
Nej tyvärr såg dom live för några år sedan.

Det bästa var basisten i bandet. Han med världens största mittenbena och långt sidohår, när han började headbanga var nog det roligaste jag sett...såg ut som 2 långa taxöron som flög upp och ner
Vi skrattade gott sedan drog vi efter några låtar...
Citera
2022-01-30, 10:55
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Söndag är en utmärkt dag att bara luta sig tillbaka och spela lite skön musik. Och förbereda sig inför veckan som kommer. Edguy-EP:n "Superheroes" (2005) är inte alls något dåligt alternativ för just detta.

"Superheroes" sparkar igång direkt och det är bara sätta igång och stampa i takt och nynna med direkt. Det är inte mycket mer power metal än kommersiellt gångbar musik i låten, men det håller jag inte emot bandet. Låten är utmärkt som den där och plus i kanten för pianoplinket i refrängen. En framträdande låt som bandet brukar spela live. Det är bara tacka och ta emot.

"Spooks In The Attic" har ett grymt härligt riff i början och keyboarden hjälper till att hålla låten kvar på samma höga höjder. Andra versen är väldigt intressant för sångfiltret gör låten väldigt modern. Refrängen bjuder in till stor allsång och solot vill jag inte klaga på heller. En topplåt!

"Blessing In Disguise" är lite mer luddig av sig. En ballad som backas upp med hårdrockskomp i refrängen. Att den är sämre än första två låtarna skriver jag under varje dag i veckan på. Kan ändå tänka mig att ge den betyget väl godkänt. Det finns som en mystisk atmosfär i låten som är spännande, med Edguy kan det vara lite så att man inte vet vad bandet blandar in i sina låtar.

"Judas At The Opera" kan vara den låten som får flest power metal-entusiaster att jubla. Inte för att låten är bäst, för det är den inte, men för det faktum att den välkända power metal-sångaren Michael Kiske hoppar in och gör en sånginsats tillsammans med Tobias Sammet. En ljus och snabb låt som håller väldigt hög klass.

"The Spirit" är en Magnum-cover som håller och det är ganska klassiskt att ha med en cover på en EP. Bob Catley är en sångare som det är svårt att efterapa och som gör att Magnum har ett väldigt speciellt sound. Edguy är en bit ifrån att imponera med detta spår.

"Superheroes (Epic Version)" är en fin version av huvudlåten. Här har man tagit bort gitarrer och sånt, det är bara Tobias Sammet och piano/keyboard som ingår. Han får chansen att visa vilken bra vokalist han är. Gillar verkligen den här avskalade versionen.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2022-01-30 kl. 10:58.
Citera
2022-01-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Söndag är en utmärkt dag att bara luta sig tillbaka och spela lite skön musik. Och förbereda sig inför veckan som kommer. Edguy-EP:n "Superheroes" (2005) är inte alls något dåligt alternativ för just detta.

"Superheroes" sparkar igång direkt och det är bara sätta igång och stampa i takt och nynna med direkt. Det är inte mycket mer power metal än kommersiellt gångbar musik i låten, men det håller jag inte emot bandet. Låten är utmärkt som den där och plus i kanten för pianoplinket i refrängen. En framträdande låt som bandet brukar spela live. Det är bara tacka och ta emot.

"Spooks In The Attic" har ett grymt härligt riff i början och keyboarden hjälper till att hålla låten kvar på samma höga höjder. Andra versen är väldigt intressant för sångfiltret gör låten väldigt modern. Refrängen bjuder in till stor allsång och solot vill jag inte klaga på heller. En topplåt!

"Blessing In Disguise" är lite mer luddig av sig. En ballad som backas upp med hårdrockskomp i refrängen. Att den är sämre än första två låtarna skriver jag under varje dag i veckan på. Kan ändå tänka mig att ge den betyget väl godkänt. Det finns som en mystisk atmosfär i låten som är spännande, med Edguy kan det vara lite så att man inte vet vad bandet blandar in i sina låtar.

"Judas At The Opera" kan vara den låten som får flest power metal-entusiaster att jubla. Inte för att låten är bäst, för det är den inte, men för det faktum att den välkända power metal-sångaren Michael Kiske hoppar in och gör en sånginsats tillsammans med Tobias Sammet. En ljus och snabb låt som håller väldigt hög klass.

"The Spirit" är en Magnum-cover som håller och det är ganska klassiskt att ha med en cover på en EP. Bob Catley är en sångare som det är svårt att efterapa och som gör att Magnum har ett väldigt speciellt sound. Edguy är en bit ifrån att imponera med detta spår.

"Superheroes (Epic Version)" är en fin version av huvudlåten. Här har man tagit bort gitarrer och sånt, det är bara Tobias Sammet och piano/keyboard som ingår. Han får chansen att visa vilken bra vokalist han är. Gillar verkligen den här avskalade versionen.
Edguy är grymma och Tobi är en fantastisk sångare och låtskrivare.
Tysk powermetal när den är som bäst!
Covern på ”The Spirit” är helt ok.
Du har helt rätt i att det är omöjligt att ersätta Bob Catley som har en unik röst som är en omistlig del av Magnums sound.
Citera
2022-01-31, 23:16
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Edguy är grymma och Tobi är en fantastisk sångare och låtskrivare.
Tysk powermetal när den är som bäst!
Covern på ”The Spirit” är helt ok.
Du har helt rätt i att det är omöjligt att ersätta Bob Catley som har en unik röst som är en omistlig del av Magnums sound.

Har du några Edguy -favoriter som du vill säga något om?
Citera
2022-02-01, 13:51
Medlem
Citat:
Har du några Edguy -favoriter som du vill säga något om?
Gillar egentligen allt de gjort men måste jag välja ett album blir det nog Vain Glory.
Håller f.ö. med dig om att de senaste albumen visserligen är bra eller mycket bra men inte i samma klass som de tidigare.
Tror också att succén för Avantasia gjort att Tobi tappat intresset för Edguy.
Det måste dock vara jobbigt för honom att lämna sina gamla bandkompisar i ett lysande band bara för att Avantasia blivit ännu bättre.
Citera
2022-02-04, 17:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Gillar egentligen allt de gjort men måste jag välja ett album blir det nog Vain Glory.
Håller f.ö. med dig om att de senaste albumen visserligen är bra eller mycket bra men inte i samma klass som de tidigare.
Tror också att succén för Avantasia gjort att Tobi tappat intresset för Edguy.
Det måste dock vara jobbigt för honom att lämna sina gamla bandkompisar i ett lysande band bara för att Avantasia blivit ännu bättre.

Det som är lite fräckt med "Vain Glory Opera"-albumet är att låten "Out of Control" osar en smula black metal i början (lyssna i bakgrunden 00:29 och några sek framåt).
Citera
2023-04-29, 01:32
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Tobias Sammet är verkligen bra på att uppdatera Avantasias Facebook, han skrev lite om Edguys sista riktiga album "Space Police: Defenders Of The Crown":

Citat:
Throwback Thursday: 9 years ago we released Space Police. It was a great album and yet I can't really listen to it anymore. It was a difficult time for me, both, as a band leader and writer. My father passed away during the period and that was what fueled "Eternal Wayfarer" and "Alone In Myself". On the other hand I had just become a father and the circle of life unfolded its different extreme emotions on me. As a band we argued a lot as we strived in different directions as humans and musicians, and in hindsight I processed the happenings ever since. Which becomes evident in songs like "Scars" or "Arabesque" on our last Avantasia album.

Anyhow, down the line it's a very solid album and I am proud of the band and what we did here, and in general.

Någon som har en bra teori om vad killarna kan ha bråkat om? Det stod väl nånstans att Sammet gjorde mycket jobb med låtskrivandet och produceradet om jag minns rätt, och resten av killarna desto mindre.
Citera
2023-04-29, 19:09
Medlem
NoTruces avatar
Jag skulle tro att det handlar om att Tobias nu kan försörja sig på enbart Avantasia och att det är hans huvudsakliga födkrok. De andra killarna i bandet har eller har haft sidoprojekt, men troligtvis inget de kan leva på. Alltså lär de även ha vanliga 9-5-jobb eller dylikt. Undantaget är väl trummisen Felix som turnerar med Avantasia också.

Självklart har Tobi förtjänat allt detta. Killen kommer att ha min respekt så länge jag lever. Har man spottat ur sig klassiker som Vain Glory Opera, Theater of Salvation och Mandrake (personlig favorit!) OCH de två första metaloperaalbumen med Avantasia har man för evigt gjort sig förtjänt av en plats i hårdrockens Olympos. Han är det närmaste vi kommer en levande efterföljare till Jim Steinman.

Dessvärre tror jag Tobias kommer att lägga ner Edguy officiellt inom kort. Kanske blir det en sista turné eller några festivalspelningar och, om vi har tur, en sista EP eller rentav LP med nytt material, men sedan är sagan slut. Synd, men förståeligt.
Citera
2023-05-05, 22:03
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag skulle tro att det handlar om att Tobias nu kan försörja sig på enbart Avantasia och att det är hans huvudsakliga födkrok. De andra killarna i bandet har eller har haft sidoprojekt, men troligtvis inget de kan leva på. Alltså lär de även ha vanliga 9-5-jobb eller dylikt. Undantaget är väl trummisen Felix som turnerar med Avantasia också.

Självklart har Tobi förtjänat allt detta. Killen kommer att ha min respekt så länge jag lever. Har man spottat ur sig klassiker som Vain Glory Opera, Theater of Salvation och Mandrake (personlig favorit!) OCH de två första metaloperaalbumen med Avantasia har man för evigt gjort sig förtjänt av en plats i hårdrockens Olympos. Han är det närmaste vi kommer en levande efterföljare till Jim Steinman.

Dessvärre tror jag Tobias kommer att lägga ner Edguy officiellt inom kort. Kanske blir det en sista turné eller några festivalspelningar och, om vi har tur, en sista EP eller rentav LP med nytt material, men sedan är sagan slut. Synd, men förståeligt.

Jag är osäker men du menar alltså det nuvarande läget med Edguy och Avantasia? Att killarna i Edguy (förutom Tobias Sammet som har storsäljande Avantasia i ryggen) har svårt att försörja sig när det inte släpps ny musik eller gör världsturnéer förstår man ju... men innan när bandet var aktivt måste de ju kunnat få ihop pengar.
Citera
2023-05-05, 23:13
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Jag har också otrolig respekt för Tobias Sammet. Både Edguy och Avantasia är mycket bra band.
Gillar speciellt låten "The Scarecrow" med Avantasia.
Citera
2023-05-07, 20:33
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Jag är osäker men du menar alltså det nuvarande läget med Edguy och Avantasia? Att killarna i Edguy (förutom Tobias Sammet som har storsäljande Avantasia i ryggen) har svårt att försörja sig när det inte släpps ny musik eller gör världsturnéer förstår man ju... men innan när bandet var aktivt måste de ju kunnat få ihop pengar.

Ja, de har väl inte turnerat sedan typ 2017. Senaste plattan kom 2014 och var väl ingen höjdare. De släppte dock ett samlingsalbum 2017 med några nya låtar där Tobi fortfarande visade att han kunde skriva "typiskt" Edguymaterial.

Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag har också otrolig respekt för Tobias Sammet. Både Edguy och Avantasia är mycket bra band.
Gillar speciellt låten "The Scarecrow" med Avantasia.

Hela plattan The Scarecrow har växt i mina öron. Först gillade jag den inte, eftersom jag var lite besviken på att det inte lät som TMO, men den har som sagt antagit en annan dimension med tiden. Gillar särskilt "Shelter from the Rain", eftersom jag älskar den typen av melodiska upptempodängor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in