Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-06, 16:40
  #1
Medlem
Nu när restriktioner släpper funderar jag på att Backpacka själv i Asien. Kan säkert få med någon kompis men skulle vilja åka själv för att träffa mer folk.

Är det säkert att åka själv som 21-årig tjej? Tänkte åka tåg. Förslag?
Citera
2022-02-06, 16:44
  #2
Medlem
Känns som det i högsta grad beror på vilka områden du väljer att bo i /besöka och tiden på dygnet du gör detta. Det finns säkra och osäkra ställen så att bara begränsa denna frågan till "Asien" lär nog vara rätt svårt att svara på.
Citera
2022-02-06, 16:50
  #3
Medlem
knark-kungens avatar
Har du pondus och kan försvara dig mot rovdjur eller fryser du ihop vid rädsla?
Citera
2022-02-06, 17:31
  #4
Medlem
MrCocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen-kat
Nu när restriktioner släpper funderar jag på att Backpacka själv i Asien. Kan säkert få med någon kompis men skulle vilja åka själv för att träffa mer folk.

Är det säkert att åka själv som 21-årig tjej? Tänkte åka tåg. Förslag?
Indien är inte särskilt säkert för kvinnor. Det kan verka säkert men under ytan är det inte det.
Asien i övrigt är ganska säkert från kriminalitet då många länder mer eller mindre styrs av militären.
Asiater ser små och ofarliga ut men ett farligt ögonblick kan lätt uppstå om de tappar ansiktet.

Dom du har att frukta är väl mest polisen och en och annan som lurar dig. Så länge du inte kränker någon och inte håller på med droger så är det säkert.
Citera
2022-02-06, 18:07
  #5
Medlem
Airwave92s avatar
Du ska alltså åka tåg till asien? Ha så kul
Citera
2022-02-06, 18:08
  #6
Medlem
sebastian66s avatar
Jag kan bara säga av egen erfarenhet att det är skönare att vara själv på en resa. Risken är väldigt stor att man blir ovänner. Jag skulle Däremot inte rekommendera att det är en tjej som är 21 år åker själv i Asien. Det känns för mig väldigt riskabelt kan jag säga. Sedan handlar allting om hur du är som person. Tyvärr är det så att det finns många konstiga folk i världen. Känslan är att jag måste säga att du måste vara väldigt försiktig.
Citera
2022-02-06, 18:51
  #7
Medlem
thailand och vietnam är ok...Cambodja nono
Citera
2022-02-07, 18:02
  #8
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen-kat
Nu när restriktioner släpper funderar jag på att Backpacka själv i Asien. Kan säkert få med någon kompis men skulle vilja åka själv för att träffa mer folk.

Är det säkert att åka själv som 21-årig tjej? Tänkte åka tåg. Förslag?

Att resa som ensam tjej i Asien är nog i de flesta fall inga större problem, men det beror ju helt på i vilka länder/miljöer man befinner sig i och vilken personlighet man har. Lite skinn på näsan är en förutsättning!

Jag är man och har spenderat fem år av mitt liv på resande fot i olika delar av Asien och har alltid rest ensam.

Har man bara gott omdöme och undviker de "stökigaste" delarna av stora städer med krogar, disco, droger och prostituerade är det i de flesta fall hur lugnt som helst.

Indien och Pakistan är kanske inte de säkraste länderna för en ensam tjej, men Thailand, Kambodja, Vietnam, Hongkong, Japan, Sydkorea, Taiwan, Indonesien, Malaysia och Singapore bör inte vålla några bekymmer, men det finns alltid de som vill lura västerlänningar på pengar eller annat, så lite streetsmart måste man vara och absolut inte lita på någon. Vare sig lokalbefolkning, turister eller andra backpackers utan vara lite på sin vakt innan man lärt känna någon lite bättre.

Tåg till Asien verkar vara en ganska knasig tanke för flygbiljetter är normalt sett väldigt billigt i hela Asien, så det kostar inte så mycket att flyga mellan olika länder.

Lycka till !

PS.. Det finns ju Reseguiden och Travelforum att söka information om olika resmål på och att skriva till någon som besökt de platser man är nyfiken på.
__________________
Senast redigerad av MrBubs 2022-02-07 kl. 18:12.
Citera
2022-02-07, 18:09
  #9
Medlem
Sydostasien är du hur säker som helst om du har lite skinn på näsan.
Indien, ensam, Europé, kvinna, 21 år. NOPE!
Där behöver du en back up av en annan kvinna, och ni låter bli att sminka er och klär er så fult som möjligt. Även då kan det bli jobbigt.
Citera
2022-02-07, 21:30
  #10
Medlem
Starta i Singapore, ta tåg genom Malaysia och Thailand. Har du tid över så ta tåg genom Vietnam, testa Laos och Kambodja, det är den så kallade Banana pancake trail/circuit. Så säkert det kan bli för en ensam tjej och du kommer garanterat träffa flera tjejer i samma sits som du själv.
Citera
2022-02-07, 22:02
  #11
Medlem
MrBubss avatar
Skrev ju ett långt och seriöst svar på frågan, men hade jag läst TS trådhistorik hade jag aldrig svarat och det känns onekligen som hon skulle hamna i en del trubbel om hon sticker till Asien på egen hand....

Ett gott råd!
Stanna hemma hos morsan!
__________________
Senast redigerad av MrBubs 2022-02-07 kl. 22:15.
Citera
2022-02-07, 22:08
  #12
Medlem
f30malmos avatar
Hade undvikit resa ensam tjej i Indien, hade en vän som råkade väldigt illa ut så i din ålder.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3391637

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback