Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyMnemonic8181
Hej på er,
Jag och mina två syskon har fått ärva en sommarstuga av våra bortgångna föräldrar.
Vi har inga speciella avtal eller liknande utan äger en tredjedel var. Nu är det så att vår syster inte längre är intresserad av att fortsätta äga fastigheten. Hon vill sälja sin andel till oss, men vi är inte intresserade av att köpa ut henne då det helt enkelt kostar för mycket.
Vad gäller nu? Som jag har förstått det, kan min syster välja att antingen sälja sin andel till någon annan, alternativt tvinga en försäljning av hela fastigheten på offentlig auktion (och därmed få alldeles för dåligt betalt för huset, troligtvis). Och OM det nu skulle vara så att att vi två syskon väljer att köpa ut henne, har hon rätt att kräva 1/3 av marknadspriset?
Ni är förstås fria att komma överens om vilket pris som helst för hennes tredjedel. Dvs ni kan erbjuda henne vilket pris som helst, så får hon acceptera eller förkasta det.
Kan ni inte komma överens får ni sälja kåken på sedvanligt sätt via mäklare. Detta då offentlig auktion, som du är inne på, tenderar att ge sämre betalt. Detta förlorar ni alla tre på. Om du och ditt andra syskon är dumma i huvudet och vägrar både köpa ut henne och sälja fastigheten får den säljas på offentlig auktion (dåligt alternativ) eller så får hennes tredjedel säljas till en utomstående (katastrof).