Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-08, 09:04
Medlem
Hej på er,

Jag och mina två syskon har fått ärva en sommarstuga av våra bortgångna föräldrar.

Vi har inga speciella avtal eller liknande utan äger en tredjedel var. Nu är det så att vår syster inte längre är intresserad av att fortsätta äga fastigheten. Hon vill sälja sin andel till oss, men vi är inte intresserade av att köpa ut henne då det helt enkelt kostar för mycket.

Vad gäller nu? Som jag har förstått det, kan min syster välja att antingen sälja sin andel till någon annan, alternativt tvinga en försäljning av hela fastigheten på offentlig auktion (och därmed få alldeles för dåligt betalt för huset, troligtvis). Och OM det nu skulle vara så att att vi två syskon väljer att köpa ut henne, har hon rätt att kräva 1/3 av marknadspriset?
Citera
2022-02-08, 09:10
Medlem
Belters avatar
Har du kollat och googlat? Det här är ett intressant ämne och är nog inte helt ovanligt. Kolla med familjensjurist.se på nätet om de har något på sin sida om det här. Det borde dom ha.

Ni måste ju lösa ut henne och har ni inte råd så måste ni nog sälja för att hon ska få ut sitt arv.
Citera
2022-02-08, 09:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic8181
Hej på er,

Jag och mina två syskon har fått ärva en sommarstuga av våra bortgångna föräldrar.

Vi har inga speciella avtal eller liknande utan äger en tredjedel var. Nu är det så att vår syster inte längre är intresserad av att fortsätta äga fastigheten. Hon vill sälja sin andel till oss, men vi är inte intresserade av att köpa ut henne då det helt enkelt kostar för mycket.

Vad gäller nu? Som jag har förstått det, kan min syster välja att antingen sälja sin andel till någon annan, alternativt tvinga en försäljning av hela fastigheten på offentlig auktion (och därmed få alldeles för dåligt betalt för huset, troligtvis). Och OM det nu skulle vara så att att vi två syskon väljer att köpa ut henne, har hon rätt att kräva 1/3 av marknadspriset?

Ni är förstås fria att komma överens om vilket pris som helst för hennes tredjedel. Dvs ni kan erbjuda henne vilket pris som helst, så får hon acceptera eller förkasta det.

Kan ni inte komma överens får ni sälja kåken på sedvanligt sätt via mäklare. Detta då offentlig auktion, som du är inne på, tenderar att ge sämre betalt. Detta förlorar ni alla tre på. Om du och ditt andra syskon är dumma i huvudet och vägrar både köpa ut henne och sälja fastigheten får den säljas på offentlig auktion (dåligt alternativ) eller så får hennes tredjedel säljas till en utomstående (katastrof).
Citera
2022-02-08, 09:18
Moderator
tobess avatar
Ni får helt enkelt värdera fastigheten, och sen gå till banken och se om ni kan få ett lån för att lösa ut hennes tredjedel.

Om ni inte kan det så är det bara att bita i det sura äpplet och sälja och dela på pengarna.

Sen beror det ju förstås på hur snabbt systern behöver pengarna. Ni kan ju också förstås hoppa över hela banklånet o.s.v. och komma överens om att ni köper ut henne för summa X och betalar det över tid Y, en form av avbetalningsplan alltså.

Oavsett, se för guds skull till att anlita en jurist och få ägandeförhållanden, betalningsplaner o.s.v. på pränt och underskrivna.
Citera
2022-02-08, 09:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du har redan besvarat dina egna frågor.
Om ni inte kan köpa ut henne är det bättre att sälja på den normala marknaden.

Men om ni sitter lugnt i båten och hon inte propsar på tvångsförsäljning har ni ju en stuga där 1/3 är "gratis". Dock har ni ju inte satsat några egna pengar i fastigheten.

Just nu är det väl dessutom säljarnas marknad och vem vet hur länge det håller i sig?
Citera
2022-02-08, 10:31
Medlem
kitschis avatar
Finns ju tom en lag om detta, samäganderättslagen. Den som vill hoppa av har alltid rätt att få ut sin andel, antingen om ni löser ut henne eller säljer hela fastigheten.
Vid utlösen är det väl lämpligt att anlita en oberoende värderingsman.
Du frågar om utlösen till marknadsvärdet;

Ja i princip. Viktigt dock att räkna på att de kvarvarande ägarna sitter kvar med säljarens andel av reavinstbeskattningen vid en eventuell senare försäljning. Därför bör hon lösas ut med lämpligt avdrag på sin tredjedel av marknadsvärdet.
Citera
2022-02-08, 12:07
Medlem
Detta är en situation jag aldrig skulle sätta mig i. Aldrig! Sälj skiten till tredje part och köp nya stugor för pengarna, alt att någon av er köper den för marknadspris.
Citera
2022-02-08, 12:44
Medlem
Gör man upp privat mellan familjemedlemmar har det en tendens att slå tillbaka dvs den som blir utköpt kommer att kräva mer pengar senare och/eller vilja låna huset. Det kan bli mycket infekterat.
Citera
2022-02-08, 13:27
Medlem
Ta ut två oberoende mäklare så att ni får en relevant värdering, sen löser ni ut den som vill kliva av. Kan ni inte det så kan ni försöka med att lägga upp en avbetalningsplan, går syskonet inte med på det får ni sälja. Läs på om lagen om samägande.

https://lagen.nu/1904:48_s.1
Citera
2022-02-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Ta ut två oberoende mäklare så att ni får en relevant värdering, sen löser ni ut den som vill kliva av. Kan ni inte det så kan ni försöka med att lägga upp en avbetalningsplan, går syskonet inte med på det får ni sälja. Läs på om lagen om samägande.

https://lagen.nu/1904:48_s.1

Det är alltså paragraf 6 som gäller, en delägare kan driva igenom tvångsförsäljning. Förhoppningsvis kommer ni överens på ett bättre sätt.

https://lawline.se/answers/samagande...en-forsaljning
Citera
2022-02-08, 14:20
Medlem
SwizzerNöts avatar
Vem skulle vilja köpa av henne och få 2 andra ägare som dessutom är "riktiga" ägare? Det är väl inget andelshus?

Finns det någon praxis på att tiden måste vara uppdelad mellan ägarna? Annars har väl alla tillgång alltid och jag kan inte tänka mig att köpa en del i ett hus där det kan dyka upp en naken snubbe i badtunnan helt random.
Citera
2022-02-08, 14:23
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Pajja inte några relationer. Sätt er ner och prata igenom situationen. Som några skriver ta dit två oberoende mäklare för att se den summa det gäller.

Varit med om en liknande situation hosbekanta. I slutändan gick det bra då huset behålls under en tid tills alla kom överens om att försäljning var det bästa alternativet.

Alla syskon kan fortfarande fira jul ihop. Det är betydligt trevligare än hat och ekonomiska problem i familjen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in