Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-08, 10:15
Medlem
king_ozzelotts avatar
Som rubriken lyder undrar jag vilket vaccin KRY-vårdcentraler kör?

Vilket vaccin fick du hos KRY?

Spelar platsen någon roll?

Vill helst ha Pfizer.

Jag har fått 2 doser Pfizer om det spelar någon roll.

//Ozzelott
Citera
2022-02-08, 10:27
Medlem
StudiumValors avatar
Är det inte bäst att blanda vaccin tycker jag mig ha läst?
Skulle tro att KRY har olika vaccin beroende på vilken region de tillhör och de lokala förutsättningarna.
Gissningsvis.
Citera
2022-02-08, 10:47
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king_ozzelott
Som rubriken lyder undrar jag vilket vaccin KRY-vårdcentraler kör?

Vilket vaccin fick du hos KRY?

Spelar platsen någon roll?

Vill helst ha Pfizer.

Jag har fått 2 doser Pfizer om det spelar någon roll.

//Ozzelott

Jag har förstått att de ofta blandar numera så om du fått 2 doser Pfizer så får du troligtvis Moderna.

Men till stor del beror det antagligen på tillgång också.

Jag har fått 3 doser Pfizer men jag har fått via vården. Mina anhöriga har alla fått 2 Pfizer och 1 Moderna.
Citera
2022-02-09, 10:55
Medlem
Kry har inga vaccinavtal med tillverkare eller FoHM. De har avtal med sin respektive region och får det vaccin de får tilldelat därifrån. Så frågan ska ställas till din region om du vill ha ett specifikt vaccin. Byte är bäst.
Citera
2022-02-15, 02:06
Medlem
king_ozzelotts avatar
Tack för besked allihopa.
Ja precis. Jag har också hört att en s.k "vaccincoctail" skulle vara det allra bästa och då helst Pfizer X2 och sedan Moderna.
Fick endast milda besvär och biverkningar av de tre doserna men nu ryktas det ju om en fjärde också.

Frågan är väl snarast om vi kommer att ha kvar Coronapassen till följd av detta?

Jag tog ju med mig mina två vaccinkort från de tidigare vaccinationerna men sjuksköterskan menade på att det endast var initialt man behövde dessa.

Undra vad framtiden har att bjuda på?

//Ozzelott
Citera
2022-02-15, 05:40
Medlem
Melmiums avatar
Varför krångla med KRY? Gå till 1177 bara och boka, du kan välja vaccin fritt där. Jag körde Moderna-Moderna-Pfizer, för att blanda och ge bättre skydd.
Citera
2022-02-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king_ozzelott

Undra vad framtiden har att bjuda på?

//Ozzelott

Sannolikt årlig vaccinering med 1 eller 2 doser beroende på hur stor risk man har. Jag gissar att vaccin kommer att erbjudas riskgrupper och alla över 65 i höst samt till vårdpersonal. Förhoppningsvis i cocktail med influensan, så att det blir ett stick/vaccineringstillfälle. Sen återstår att se i hur många år det behövs. Vartefter så kanske de yngre har så pass bra skydd ändå efter flera genomgångna infektioner så att det blir en "vanlig förkylning" även i de äldsta åldersgrupperna vartefter de blir äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in