Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-13, 16:08
Medlem
Hejsan!

Har någon tips på en krukväxt som växer fort? Jag tycker om att föröka krukväxter och har lite dåligt tålamod. Jag har:

- Gullranka
- Paljettblad
- Elefantfot
- Cissus
- Murgröna
- Wandering jew (heter den så?)
- Gåsfot
- Någonting-lilja (grön växt som jag glömt halva namnet på)

Kanske har något mer. Tips på något annat skojigt?

Med vänlig hälsning

SCB
Citera
2022-02-13, 17:06
Medlem
Andersdamaans avatar
Klättersparris kanske? Växer som tusan!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4ttersparris
Citera
2022-02-13, 17:37
Medlem
Paraplyaralia är lätt att ta stickling från och växer bra. Till och med jag klararade av att få sticklingar att överleva.

Aloe vera skjuter skott då de mår bra och är i en större kruka. De växer som ogräs.
Citera
2022-02-13, 18:12
Moderator
Maviels avatar
Skvättiväg är trevlig och växer fort när den trivs. Skjuter även iväg skott ganska långt och fler små blommor hamnar lite varstans i andra krukor
Citera
2022-02-13, 18:15
Medlem
Uppstrutsigs avatar
Vanlig grön Monstera som du kan köpa billigt på exempelvis Ica växer rätt fort.
Personligen tycker jag mer om Monstera Variegata, men den tar lång tid på sig att växa.
Men när den väl gjort det efter 2-3år så skjuter den ut nya blad som man aldrig vet hur den kommer se ut förrän bladet är utvecklat

Svärmorstunga växer snabbt om du planterar den i en liten kruka istället för en mellan eller stor. Rötterna älskar att växa trångt.
Ge den blomsternäring för gröna växter så skjuter den ifrån sig massor av skott.
Citera
2022-02-13, 18:17
Moderator
Maviels avatar
Garderobsblomma växer oxå fort här i allafall... tacksam växt.
Citera
2022-02-13, 19:25
Medlem
Tardigrads avatar
Ampellilja, är det kanske du menar?

I övrigt kan jag tipsa om chili och passionsfrukt. Man kan sätta kärnorna från en frukt direkt i jord efter att man sköljt dem och torkat på ett hushållspapper ett par dagar. Växer fort och ger fina gröna löv.
Citera
2022-02-21, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uppstrutsig

Svärmorstunga växer snabbt om du planterar den i en liten kruka istället för en mellan eller stor. Rötterna älskar att växa trångt.
Ge den blomsternäring för gröna växter så skjuter den ifrån sig massor av skott.
Ja det har jag märkt av, hade en nästan bortglömd liten sådan i en lite kruka.
Kommit väldigt många nya skott i den trånga krukan så planterade om den i en större nu och tänker den får växa lite friare än så som den var planterad i butik. Typ likt en hajfena.''

Annars växer väl kroton ganska bra? Tycker de är häftiga.
Fönsterfikus då? Växer väl rätt snabbt. Jag köpte en liten sådan och den har redan växt.
Senast redigerad av Kultursprache 2022-02-21 kl. 14:39.
Citera
2024-08-09, 07:57
Medlem
semizones avatar
Monstera, har nu en som växer som ogräs, den är 2.3 meter hög. Kan rekommendera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in