Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-15, 20:37
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Bolaget Nuctech är nära kopplat till Kinas militär och det styrande kommunistpartiet.

Nu har företaget vunnit en upphandling hos Swedavia – och ska sköta toppmodern säkerhetskontroll på Arlanda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...oll-pa-arlanda

Nuctech har svartlistats i USA av just den anledningen
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/k...len-pa-arlanda

Kan detta vara sant?
Citera
2022-02-15, 20:38
Medlem
50 procent under konkurrenternas bud... inget är gratis
Citera
2022-02-15, 21:02
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franz.Biberkopf
Bolaget Nuctech är nära kopplat till Kinas militär och det styrande kommunistpartiet.

Nu har företaget vunnit en upphandling hos Swedavia – och ska sköta toppmodern säkerhetskontroll på Arlanda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...oll-pa-arlanda

Nuctech har svartlistats i USA av just den anledningen
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/k...len-pa-arlanda

Kan detta vara sant?

Lite citat kan vara på sin plats, Aftonbladet via SVT:
Ett kinesiskt bolag med nära band till landets militär och styrande kommunistparti tar över säkerhetskontrollen på Arlanda. Det rapporterar Aftonbladet.

Bolaget Nuctech har vunnit en upphandling hos Swedavia, som ska modernisera säkerhetskontrollen på Arlandas terminal 5. Ett arbete som ska vara klart 2023.

Kontraktet ska enligt Aftonbladet ha skrivits på i fredags.

De vann för att de lämnade bästa anbudet, säger Annika Balazs, strategisk upphandlingschef på Swedavia till Aftonbladet.

Känslig information
Nuctech är en världsledande tillverkare av screening-utrustning för människor, bagage, fraktpaket och fordon.

Enligt nyhetsbyrån AP har dock företaget nära band till det kinesiska kommunistpartiet och landets militär. Något som fått kritiker att oroa sig för att Kina kan komma åt känslig information via bolaget.

Nuctech har svartlistats i USA av just den anledningen, men i Europa har man lyckats bättre och finns på plats i 26 av 27 EU-länder enligt AP. Bland annat i flera europeiska hamnar och på flera europeiska flygplatser.

”Inte normala priser”
Enligt experter som AP talat med i ett antal europeiska länder har Nuctech lagt sig så lågt som 30-50 procent under konkurrenternas bud vid upphandlingar. Något som är möjligt tack vare de subventioner man får från den kinesiska staten.

– Nuctech lämnar bud som ingen kan matcha. Det är inte normala priser, säger Didi Kirsten Tatlow, författare till boken ”China’s Quest for Foreign Technology”, till AP.

– Det är inget normalt företag. De är snarare en del av en statlig utvecklingsoffensiv.
Citera
2022-02-15, 21:39
Medlem
sommarlovs avatar
Detta är så fruktansvärt vidrigt och hemskt!
De som låtit främmande makt få tillgång till en port in i vårt land borde straffas som landsförrädare!
Citera
2022-02-15, 22:23
Medlem
Inte så insatt egentligen men kineserna gör säkert ett bättre jobb än svenska queers och trans. Jag har inget som helst förtroende för Sverige längre.
Citera
2022-02-15, 22:32
Medlem
Jag ser framför mig hur ISIS börjar fila på anbud till nästa gång. Bara dom ligger tillräckligt lågt finns inget som hindrar dom från att ta hem bevakningen av både det ena och det andra skyddsobjektet
Kan inte hålla mig för skratt när jag tänker på hur jävla dumt det här är.
Citera
2022-02-15, 23:03
Medlem
vtcs avatar
Rör det sig verkligen om dumsnålhet? Varför skulle man annars vilja ge Kina ytterligare bakdörrar?
Citera
2022-02-15, 23:34
Medlem
Kina vill alltså spendera pengar på att bevaka våra flygplatser.

Kina vill alltså spendera pengar på att bevaka våra flygplatser!

Det är ju knappast för att de vill vara snälla och hålla nere Swedavias budget.

Måste självklart stoppas.
Citera
2022-02-17, 00:28
Medlem
swebarbs avatar
mycket oroväckande... alla vet ju att den kinesiska kommunistregeringen är onda som vill ta över världen. hur fan kan detta tillåtas ens?
Citera
2022-02-17, 10:12
Medlem
quggels avatar
Men vaf*n har de gjort någon detaljerad teknisk genomgång av den teknik de tar in? Tvivlar på det. Det här är ju känsliga saker som berör rikets säkerhet. Koppla in säpo. Det är min bestämda åsikt.
Citera
2022-02-17, 20:41
Medlem
Neksnors avatar
Kanske har missat något, men det handlar inte om att kineser ska övervaka något, det handlar om att ett kinesiskt företag ska leverera maskiner som ska röntga mm.
Så länge maskinerna inte är läcker data ser jag inget problem med det, men läckagerisken bör givetvis kollas upp. Swedavia, som driver flygplatsen bör fritt få välja lämplig utrustning så länge den inte är olaglig, men från statens sida (kanske SÄPO) bör sådana här affärer godkännas då det handlar om flygsäkerhet (infrastruktur) och, eventuellt, personlig integritet.
Citera
2022-02-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kanske har missat något, men det handlar inte om att kineser ska övervaka något, det handlar om att ett kinesiskt företag ska leverera maskiner som ska röntga mm.
Så länge maskinerna inte är läcker data ser jag inget problem med det, men läckagerisken bör givetvis kollas upp. Swedavia, som driver flygplatsen bör fritt få välja lämplig utrustning så länge den inte är olaglig, men från statens sida (kanske SÄPO) bör sådana här affärer godkännas då det handlar om flygsäkerhet (infrastruktur) och, eventuellt, personlig integritet.

Precis
Men de la väl det lägsta priset och fick jobbet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här