Citat:
Ursprungligen postat av
KiloWat
Ett samhälle så svagt att vi egentligen inte finner någon motsvarighet sedan Sverige skapades som nation.
Sverige är en stat och/eller ett rike. Inte en nation. Det finns flera nationer inom Sverige
Vad kan vi göra för att stoppa denna utveckling i samhället, så att vi får ett starkare samhälle?
Det behövs en konstitution och äkta maktdelning. Ett problem med Sveriges nuvarande maktdelning är att förment självständiga myndigheter absolut inte är självständiga. De har inga egna miliser och kan få sina pengar spärrade. V g kommuner och regioner går deras skatteintäkter via Skatteverket på riksnivå, så även de är beroende av den stat de bär på sina axlar.
Citat:
Ursprungligen postat av
KiloWat
Om en lokalpolitiker blir sugen på heorin - kan denne då införa en tillfällig heroinlag som legaliserar drogen i kommunens lokaler under arbetstimmarna?
Det är nog mer troligt än att 1000 libertarianer, som själva är ointresserade av droger, skulle få igenom ens en avkriminalisering av cannabis. För då tänker folk att: "Åååh, han vill ju så gärna ha sitt heroin!", men i fallet med de 1000 libertarianerna tänker de: "De käftar bara för att käfta emot, för de behöver det ju iinte ens själva."
Jag gick på ett mellanstadium en gång där alla alkoholhaltiga drycker var totalförbjudna. Så, satte mattanterna fram lättöl åt lärarna och besökare utefrån, och jag påpekade att alkoholhaltiga drycker är ju förbjudna. De menade på att självklart gäller det inte vuxna. Jag tyckta att då borde det stå på skylten. Då erbjöd de mig öl.
Men jag ville inte ha för jag hade fått instruktion av mina föräldrar att jag var för ung för det. Då menade de att, då kvittar det ju. Men hela principen, idén, grejen med liberalism är att ha tillåtelse att göra saker, oavsett om man gör det eller inte, men i synnerhet om man inte gör det. Det är lite reglertekniskt så sett, och ett nödgodkännande går ofta tvärt emot den liberala principen. Det är förbjudet tills någon vill göra det.
Ett annat nyckelord är "en". Det krävs en flock för att få igenom saker i politiken. Det är därför svensk politik är så extrem. När flocken börjat syssla med något blir det såklart lagligt, ofta subventionerat, hypeat i TV & radio och sen dumpat på alla wannabies i svansen.