Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-16, 09:39
  #1
Medlem
Captinheros avatar
Mycket reklam är ju enbart irriterande och jobbigt att se. Men det verkar ju ändå locka tusentals människor att ställa upp att vara med i dessa. Finns ju människor som frivilligt har sagt ja att vara med i en reklam om analklåda eller typ försäkringsbolag.

Är det enbart pengar som lockar eller någon stor fantasi att man kan bli en hollywood stjärna ? Någon här som varit med i reklam? Varför ställde ni upp? var ni noga med val av företag /produkt eller spelade det ingen roll? Hur mycket får man för att vara i en reklam ? Är folk stolta/skryter med att vara i en reklam .

känner till personligen en handfull människor som ställt upp i reklam. Visst är det lite småkul att se dem. Men känns ju också förnedrande att bli då förknippat med ett visst märke /produkt.

bonusfråga om ni var tvungen att ställa upp i en reklam, vilken skulle ni ställa upp för ? varför?
Citera
2022-02-16, 09:47
  #2
Medlem
Emellies avatar
Det kan ju vara bra betalt för en relativt liten arbetsinsats. Sen finns det såklart mindre smickrande produkter som man inte vill bli förknippad med.

Det är nog många som också tänker att de får en chans att "visa upp sig". Reklambyråer är nog väl medvetna om detta och går kanske hellre efter de som är mer ute efter "15 seconds of fame" då dessa kanske kan tänka sig en något lägre lön för sitt arbete då det är den andra delen som lockar mer.

Jag skulle själv inte vara bekväm med att vara med i något sådant sammanhang om det kan leda till att främlingar på gatan skulle kunna känna igen mig ifrån det sammanhanget. Det är inte värt det, så sett.

Sen har ju alla såklart sitt pris, men med tanke på att jag inte är en kändis på något sätt så är det inte rimligt att jag skulle kunna få en sådan summa som jag skulle kunna vara nöjd med.
Citera
2022-02-16, 09:47
  #3
Medlem
Jagersros avatar
Follow the money kompis ! Om jag fick välja reklam att vara med i ? Ica
Citera
2022-02-16, 09:51
  #4
Medlem
Eponumoss avatar
Jag blev stoppad av en tjej på stan som frågade om hon fick ta en bild av mig och efter några veckor hörde de av sig och frågade om jag ville vara med i några annonser och kanske en film.

Jag åkte dit och de fotade i lite mer än en timme. Det fick jag sjutton tusen för. Någon film gjorde de aldrig, men hade de gjort det hade jag säkert varit med i den också.

Sjutton tusen var mycket pengar när man var sexton år.
Citera
2022-02-16, 09:55
  #5
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Follow the money kompis ! Om jag fick välja reklam att vara med i ? Ica

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Jag blev stoppad av en tjej på stan som frågade om hon fick ta en bild av mig och efter några veckor hörde de av sig och frågade om jag ville vara med i några annonser och kanske en film.

Jag åkte dit och de fotade i lite mer än en timme. Det fick jag sjutton tusen för. Någon film gjorde de aldrig, men hade de gjort det hade jag säkert varit med i den också.

Sjutton tusen var mycket pengar när man var sexton år.

såklart pengar spelar roll

Ja 17 tusen är ju inga dåliga pengar. men känns ju som man verkar sälja sin värdighet också. låtsas att man älskar typ… mc donalds eller annat ”smutsigt” märke.

finns det någon värdighet att vara med i reklam?

Vilken anser ni är den mest ”smutsiga ” mest förnedrande reklam man kan ställa upp i?
Citera
2022-02-16, 10:00
  #6
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
såklart pengar spelar roll

Ja 17 tusen är ju inga dåliga pengar. men känns ju som man verkar sälja sin värdighet också. låtsas att man älskar typ… mc donalds eller annat ”smutsigt” märke.

finns det någon värdighet att vara med i reklam?

Vilken anser ni är den mest ”smutsiga ” mest förnedrande reklam man kan ställa upp i?
Värdighet är inte viktigt om det finns pengar att tjäna. Smutsig ; något hysterisk PK reklam. Såg precis nu en från ADIDAS om transkvinnor i idrotten. Stämmer på PK reklam.
Citera
2022-02-16, 10:02
  #7
Medlem
GeleZachas avatar
Hade jag varit med i en reklamfilm hade det varit för att jag hade tyckt det var härligt att ses av så många människor. Det är nog den största anledningen att ställa upp för privatpersoner. Snackar vi om professionell nivå är det nog snarare pengarna som lockar
Citera
2022-02-16, 10:15
  #8
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Jag blev stoppad av en tjej på stan som frågade om hon fick ta en bild av mig och efter några veckor hörde de av sig och frågade om jag ville vara med i några annonser och kanske en film.

Jag åkte dit och de fotade i lite mer än en timme. Det fick jag sjutton tusen för. Någon film gjorde de aldrig, men hade de gjort det hade jag säkert varit med i den också.

Sjutton tusen var mycket pengar när man var sexton år.

Var det värt det för att hamna i bögtidningar
Citera
2022-02-16, 10:17
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Mycket reklam är ju enbart irriterande och jobbigt att se. Men det verkar ju ändå locka tusentals människor att ställa upp att vara med i dessa. Finns ju människor som frivilligt har sagt ja att vara med i en reklam om analklåda eller typ försäkringsbolag.

Är det enbart pengar som lockar eller någon stor fantasi att man kan bli en hollywood stjärna ? Någon här som varit med i reklam? Varför ställde ni upp? var ni noga med val av företag /produkt eller spelade det ingen roll? Hur mycket får man för att vara i en reklam ? Är folk stolta/skryter med att vara i en reklam .

känner till personligen en handfull människor som ställt upp i reklam. Visst är det lite småkul att se dem. Men känns ju också förnedrande att bli då förknippat med ett visst märke /produkt.

bonusfråga om ni var tvungen att ställa upp i en reklam, vilken skulle ni ställa upp för ? varför?

Det är pengar och chansen att komma in i branschen inom film, media och foto.
Hade en kompis som var lite fotomodell och han fick då och då resor till Kanarieöarna och liknande för att fota för någon resekatalog eller så var det en tripp till Sälen för att fota för någon någon annan resekatalog. Han fick givetvis också lön för dessa jobb och då även betalt för missad arbetsinkomst på jobbet så det var ett rätt bra extraknäck.

Är du nyfiken så kan du alltid gå in och regga dig på statist.se eller liknande och är du bara rätt person som de söker så kan det börja rulla in lite småjobb och även större prylar. Har man tanke på att bli skådespelare så är det nog ett väldigt bra första steg in i branschen för att få kontakterna. Kanske vara statist, har du dessutom utbildning så kan du många gånger få en mindre talroll och sen med lite tur så kan det rulla på.
Citera
2022-02-16, 10:18
  #10
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är pengar och chansen att komma in i branschen inom film, media och foto.
Hade en kompis som var lite fotomodell och han fick då och då resor till Kanarieöarna och liknande för att fota för någon resekatalog eller så var det en tripp till Sälen för att fota för någon någon annan resekatalog. Han fick givetvis också lön för dessa jobb och då även betalt för missad arbetsinkomst på jobbet så det var ett rätt bra extraknäck.

Är du nyfiken så kan du alltid gå in och regga dig på statist.se eller liknande och är du bara rätt person som de söker så kan det börja rulla in lite småjobb och även större prylar. Har man tanke på att bli skådespelare så är det nog ett väldigt bra första steg in i branschen för att få kontakterna. Kanske vara statist, har du dessutom utbildning så kan du många gånger få en mindre talroll och sen med lite tur så kan det rulla på.

ok intressant , ja resa kan ju vara en fördel.

Men nej personligen skulle jag aldrig vilja vara med i någon form av reklam alls. Känns ju lite som att hora ut sig.
Citera
2022-02-16, 10:49
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Uhm. Typ alla brudinfluencers? Vet inte hur många uppenbara Instagram"modeller" som säljer kläder på Facebook som "bara använts vid fototillfället". Sen kan man ju säga att vi som gör YT-videos om prylar på sätt och vis gör reklamfilmer.

Men TS kanske menar mer traditionell reklam som på TV?
Citera
2022-02-16, 11:44
  #12
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Uhm. Typ alla brudinfluencers? Vet inte hur många uppenbara Instagram"modeller" som säljer kläder på Facebook som "bara använts vid fototillfället". Sen kan man ju säga att vi som gör YT-videos om prylar på sätt och vis gör reklamfilmer.

Men TS kanske menar mer traditionell reklam som på TV?

ja jag tänker med på traditionell tv reklam
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback