Västerbottens-Kuriren intervjuade Jonna häromdan i samband med att hon var hemma i Vindeln.
Om säsongen
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna Sundling
– Nu när man har fått tänka lite och reflektera så känns det som att jag är väldigt nöjd med hur säsongen slutade och hur jag kunde hålla en hyfsad hög nivå under hela säsongen och av det jag fick tävla. Sämsta formen var nog kanske i början i Ruka innan jag blev sjuk. Men sen så har jag fått tävla mycket och det var ett mål. Jag har fått åka Tour de ski, det blev en bra Tour de ski. Det blev ingen pallplats, men min bästa i karriären hittills och det är ändå ett för mig lite steg åt rätt håll som jag tar med mig, säger Sundling och fortsätter:
– Att få åka bra i Minneapolis var ju min största höjdpunkt under säsongen. Det var så roligt för att i Canmore kände jag att det var okej, det började liksom kännas piggare i kroppen och jag började känna mig mer explosiv och uthålligare. Men jag trodde nog aldrig att det skulle gå så fort som det gjorde då från några dagar i Canmore till några dagar senare i Minneapolis. För det kändes så annorlunda och jag kände mig så stark och det var verkligen en härlig känsla att åka skidor när man känner sig så. Och jag vet också att det är inte alltid man får en sån form eller en sån känsla. Så jag njöt verkligen av varenda minut och speciellt också att få åka till mig min första distansseger. Det var väldigt, väldigt stort för mig.
Om nästa säsong
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna Sundling
– När det är mästerskap är ju det viktigast. Och världscupen, det är klart att jag vill prestera och ligga bra i den också i slutet av säsongen. Men jag vet också att mitt fokus kommer att vara på mästerskapet som prio ett. Totala världscupen kommer kanske inte vara huvudmålet, så att säga.
Möte med hennes ungdomstränare Thomas Adelsson
Citat:
– Jag minns mycket från den tiden. Hon var med min äldsta dotter mycket. Vi hade ett så bra gäng, vi var jättemånga, säger han.
– Jag kommer ihåg att man verkligen längtade till de här skidträningarna för att vi hade så bra sammanhållning och det var roligt. Det var liksom inte på blodigt allvar hela tiden. Vi hade stafetter och så fikade vi lite efter träningarna, det var verkligen höjdpunkter, säger Jonna.
– Sen byggde vi den här banan för skate. Det var lite roligt för jag tror inte att det var många som hade det då, vi gjorde den med SJ-pallar, säger Adelsson.
– De var lite skicross-likt. Det var nog kanske någonting som gjorde att jag är där jag är i dag, att jag gillar sprint och så, den där fartfyllda skidåkningen. Det kanske var skicrossen som gjorde det, säger världsstjärnan Jonna Sundling.