2022-02-26, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t.bundy
Tusentals fiender har blivit avlivade i kyiv endast. Det finns liksom inte ens en frågeställning om man inte har ett gravt kognitivt handikapp.

Hahahaha. Du har alltså skrivit över 250 inlägg här sen kl 17 igår och över hela natten nonstop. Vilket liv du har

Sök hjälp och ta din tabletter nu.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Majoriteten som skriver här på FB förstår inte att narrativet som pumpas i dessa är krigspropganda. Helt enkelt inte sant. Detta narrativ är "Ryssland bombar civila med flit " (självfallet inte sant - som jag skrev, halva Rysslands befolkning har släkt och vännner i Ukraina). Eller uttalanden om nedskjutna helikoptrar och plan som det inte finns några bilder på.

Du menar videon när man ser ryssen som svänger med stridsvagnen för att mosa en gammal gubbe som är ute och kör i andra körfältet så tänker du "oj han måste verkligen ha tekniska problem med den där stridsvagnen som han löste direkt efter att han mosat bilen!"
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Det farliga med rösta fram någon som Zelenskyy är det ni får se nu.

En före detta jurist som gick över till komiker/skådespelare för att bli känd.

Slänger ut sig twitter videos om hur tuff han är och att han stannar i Kiev för att slåss. Allt detta medan han frågar Ryssarna efter vapenvila bakom scenen.

Jämfört med att rösta fram en f.d. KGB-officer menar du?
Citera
Medlem
https://twitter.com/olex_scherba/sta...pYo9nsZOw&s=19

Om detta är sant, så hur är det möjligt att ryska militärer tror det är övning? Har de drillats med skarp ammunition i en månad att de inte vet när de skjuter mot riktiga mål och inte?

Är väl en av flera videos med samma mening, eller är de ombedd att säga att de trodde de var på övning?
Citera
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Tusentals fiender har blivit avlivade i kyiv endast. Det finns liksom inte ens en frågeställning om man inte har ett gravt kognitivt handikapp.

Jag antar att de så kallade rysstrollen har drabbats av sunk cost fallacy. Det vill säga att de investerat så mycket de senaste veckorna, månaderna eller åren på att Putin och Ryssland är bra, väst är dåligt att de inte klarar av att realisera för sig själva att det som sker nu är bananas.

Jag själv har alltid sagt hellre Ryssland än ISIS. Så tycker jag fortfarande. Men jag tycker verkligen inte hellre Putin än Maggan. Men jag vill verkligen inte ha Maggan heller. Så det är grader i helvetet.

Men när man är mitt i en sunk cost fallacy så tänker man inte så. Och en hel del av Putinvännerna är också bara dumma i hela jävla huvudet.
Citera
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Mainstream media skriver detta - inklusive alla engelsktalande stormedia, och DN / SVT (som oftast direktöversätter från engelsktalande källor).

Majoriteten som skriver här på FB förstår inte att narrativet som pumpas i dessa är krigspropganda. Helt enkelt inte sant. Detta narrativ är "Ryssland bombar civila med flit " (självfallet inte sant - som jag skrev, halva Rysslands befolkning har släkt och vännner i Ukraina). Eller uttalanden om nedskjutna helikoptrar och plan som det inte finns några bilder på.

Rysk media är inte sämre de! De är extremt sparsamma med kommentarer och uppger mest att "allt går enligt planerna" och rapporterar om civila som skjutits i Donbass. Man ignorerar protester på hemmaplan (precis som jag fick uppleva i London i samband med Irakkriget som HELA befolkningen var emot. I Ryssland skulle jag gissa att hälften till 2`/3 stödjer de här av principskäl - de litar på Putin. Det kan vända om civila ukrainare dör.. Detta vet Putin).

Ryssarna lyckades försvara Assad mot ISIS utan i princip några truppförluster alls! Sannolikt blir det likadant här även om några stackare kanske tvingas betala för det här med sina liv. Då hoppas jag att det inte blir värnpliktiga utan grabbar som är professionella och vet vilka risker deras jobb medför - typ specialförband.

Ja, att försvara sig mot Mikael Skråmo och liknande kan ju inte vara så svårt.....
Citera
2022-02-26, 08:49
Medlem
fishANDchipss avatar
Det talades igår om att ryska pansardivisioner var på väg mot Kiev. Dom måste ju vara framme vid det här laget men vart tog dom vägen?

Har dom tryckt på bromsen för att omringa staden eller kör dom redan runt inne på gatorna.

Alla kan ju inte ha skjutits sönder av försvararna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Att inta Kiev kan bli blodigt och segdraget. Ukraina har ju beväpnat civila. Det kan ju vara 10 000-tals.

Det kommer vara närmare miljonen som försvarar Kiev.
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Klassisk krigspropaganda att "kämpa med folket" är moralhöjande men knappast sant.

Så du menar att om han antagit erbjudandet om att lämna landet så hade ukrainaborna kämpat bättre?
Citera
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
fake
Han har sagt att han inte vill mötas med Putin i Minsk. Däremot vill han mötas i Warszawa, vilket inte Putin vill.
Israel är nu aktuellt - för Israel har goda relationer med bägge länderna.
Själv skulle jag inte lita på Israel om jag var Putin! De har nämligen extremt goda kontakter med USA.
Putin vet naturligtvis allt detta och det går att förhandla över säker konferenslina.
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ja! Man mördar folk i Ukraina för att de ska vara utanför NATO! Som de inte är medlem i, och inte kan bli medlem i så länge de har en konflikt i östra delen?

Känner du inte till att Nato har haft personal stationerad i Ukraina sedan flera år tillbaka? Förberedelser för en anslutning till Nato har pågått sedan statskuppen 2014, då den folkvalde presidenten störtades.
Citera
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
"Zelenskyj säger att han börjat dagen med att samtala med Frankrikes president Emannuel Macron. Vapen och utrustning ska enligt Zelenskyj vara på väg till Ukraina från Frankrike.

"Anti-krig koalitionen fungerar", avslutar Zelenskyj."

Även om Ukraina självklart också lider stora förluster tror jag de närmaste nätterna är avgörande. Snart kommer också ännu bättre vapen in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in