2022-02-26, 10:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Dom har säkert problem med logistiken, långa försörjningslinjer i ett fientligt land är inte optimalt.
Ukrainska styrkor låter täten passera och slår mot logistikförbanden? Lika effektivt för att sakta ner angriparna.
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Givetvis inte. Putin står med sitt långa bord fyllt med fika och bullar någonstans. Kanske bara lite svårt att koordinera det hela.
Vi ser ingen "invasion" att tala om än:

https://pbs.twimg.com/media/FMgUnvQX...jpg&name=large
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Är Azovbataljonen fortfarande
operativ och aktiv vid fronten?

Officiellt inte, men i praktiken är dom det, befinner sig i Mariupol och dom kommer snart att få möta spetznas från Tjetjenien som har något viktigt att säga dom...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Förväntar du dig att ett folk som svenskar ska ha koll på läget? Tyck synd om oss istället.

Jag har faktiskt nog större förväntningar på Svenskar än mitt eget folk. Men ni påminner mer och mer om balkanbor som tror på allt. Tyvärr.
Citera
Medlem
Jag tlllhör VÄGRARFRONTEN och vägrar att skicka länkar. Men enligt amerikanska uppgifter är det två transportplan som skjutits ned av ukrainska nationalistiska styrkor.

Troligen är det först det omtalade IL-76 planet med paratroopers och sedan ett stort transportplan med förnödenheter.
Låter positivt att ukrainska nationalistiska styrkor får vapen, hoppas det kan påskyndas.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Känns direkt oansvarigt av Zelensky att inte ge upp vid detta laget. Åtskilliga liv kan räddas och mänskligt lidande minskas om han släpper på prestigen och börjar förhandla med Ryssland.

Jag tycker det är oansvarigt att attackera oskyldiga.
Din onyttiga idiot. Säg upp dig nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Jag "hejar på" Ukraina/Usa och tar inte Ryssland i försvar.

Jag menar att olika stormakter agerar liknande och att det är bättre att hålla diskussionen på den nivån och separera personlig böjelse/intresse från detta och ge en sida "rätt" i allt.

Det finns absolut utrymme att kritisera USAs militära agerande, både historiskt och i närtid. Däremot saknar det relevans i den nuvarande konflikten. Om man vill relativisera Rysslands agerande med USAs agerande blir det ju en tankevurpa; anser man USAs agerande fel måste ju även Rysslands agerande vara fel.
Citera
2022-02-26, 10:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Känns direkt oansvarigt av Zelensky att inte ge upp vid detta laget. Åtskilliga liv kan räddas och mänskligt lidande minskas om han släpper på prestigen och börjar förhandla med Ryssland.

Kom igen nu för helvete...
Zelensky har varje dag påtalat att han vill sätta sig med Putin.
Det är Putin som stängt dörren i detta.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Varför ska man ge upp när man får ryssarna att springa med svansen mellan benen.
Citera
Medlem
StigHails avatar
Jag tror inte på en bombmatta över Kreml är rätt väg och gå, utan det ryska folket måste göra uppror och förstå att Putin är galen och kommer förstöra för folket långt framöver om det inte blir ett stopp på vansinnigheterna direkt.
Få dom att förstå att dom hade haft sån bättre levnadsstandard om dom inte haft såna korrumperade ledare och det dom gjort nu är en galnings verk.
Att anfalla Ryssland skulle bara få ryssarna att sluta upp bakom sina ledare ännu mer.
Skänka mer vapen till Ukraina och frivilliga som åker dit men som slåss med Ukrainas uniform, inte att länder eller Nato skall blanda sig i.
Många ryssar skäms idag!
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shizukesa
Putin är en gammal KGBre och av egen erfarenhet som har arbetat med underrättelseverksamhet finns det ingen att lita på.

Finns många politiker som ljuger och bedrar, men politikers trovärdighet bygger just på dess trovärdighet... Putin har gjort sig själv omöjlig, finns ingen anledning att tro på honom överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Vilka jävla hycklare Ryssland är. Proklamerar att omvärlden inte ska lägga sig i stridigheterna i Ukraina samtidigt som man själv vädjar om hjälp hos Vitryssland och Kazakstan.

Bra synpunkt.

Jag tror Prutte har tagit sig vatten över huvudet.

Fick just en flash att det är förhöjd strålning kring chernobyl. Skulle det kunna vara en anledning för Nato att gå in och iallafall ta kontroll kring Chernobyl eftersom Ryssen inte verkar bry sig att det läcker därifrån?
Senast redigerad av Hor-Ulla 2022-02-26 kl. 10:42.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
För säkerhetsläget spelar det ju ingen roll vad man kallar situationen - ockupation, statskupp, NATO-fri zon, who cares....

Putin vill bestämma militärt i ett land som gränsar till Polen/NATO. Hans gubbar kommer vara i Ukraina i flera år, kedjeröka, supa, kriga och plåga civilbefolkningen.

Det är en ockupation Putin håller på med.

Det finns inget förmildrande att säga.

Det mobiliseras såklart i Polen. Och att NATO tolkar invasionen som en provokation, är självklart.

Om Putin är provocerad av Ukraina, hur provocerat blir inte Polen, när Putin rycker närmare?

Jag försökte inte förringa situation eller vad Putin håller på med.

Det kommer bli väldigt väldigt kostsamt att hålla Ukraina med militärmakt i mer än ett par veckor. Det saknas opinion för att införliva Ukraina i Ryssland, både i Ryssland och i Ukraina.

Jag tror planen har varit en snabb invasion där man avsätter styret och lamslår landet. In med en ryssvänlig förtryckare som ledare och sen backar man gradvis ut.

Självklart ligger hotet om militärt våld kvar för en väldigt lång tid därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in