2022-09-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är inte inhyrd här för att förklara hela förloppet i detalj. Jag skrev 2 meningar. Det hade varit bättre om ryssar och amerikaner inte lagt sig i en massa länder, i detta fallet låtit Krims medborgare bryta sig ut själva, utan att skicka FSB-officerare och så eventuellt hjälpa seperatisterna om den nya regimen blev brutal. Ryssland radikaliserade och militariserade separatisterna, eller kanske ett bättre ord vore "autonimisterna".

Men vad förespråkar jag, enligt dig? Jag förespråkar de-eskalering, mindre stöd till Ukraina och att man nudgar båda parter mot förhandling. Min slutsats ändras inte av Rysslands agerande i mars-maj. Jag hade ansett samma sak även i ett scenarie där Ryssland betedde sig lite bättre, och i ett scenarie där Ryssland betett sig lite sämre.
Du har konstant påpekat att det bästa varit om Ukraina inte försvarat sig mot Ryssland utan accepterat att Ryssland annekterade stora områden, avsatt sin valda regering samt lagt ner sin militär.
Sen hänvisar du ditt ställningstagande till att avsättandet av Yanokovich inte skedde korrekt.
Förstår du inte vad argumenterar runt? Eller tror du fullt ut på Kremls godhet och sagor?
Visst kunde liv sparats i Ukraina om de lagt sig, men till kostnad av sin frihet och troligen krig mot flera länder bl.a baltstaterna.
Citera
2022-09-15, 16:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag är inte inhyrd här för att förklara hela förloppet i detalj. Jag skrev 2 meningar. Det hade varit bättre om ryssar och amerikaner inte lagt sig i en massa länder, i detta fallet låtit Krims medborgare bryta sig ut själva, utan att skicka FSB-officerare och så eventuellt hjälpa seperatisterna om den nya regimen blev brutal. Ryssland radikaliserade och militariserade separatisterna, eller kanske ett bättre ord vore "autonimisterna".

Men vad förespråkar jag, enligt dig? Jag förespråkar de-eskalering, mindre stöd till Ukraina och att man nudgar båda parter mot förhandling. Min slutsats ändras inte av Rysslands agerande i mars-maj. Jag hade ansett samma sak även i ett scenarie där Ryssland betedde sig lite bättre, och i ett scenarie där Ryssland betett sig lite sämre.
Ryssland kan få en eskalering när hon så önskar det. Detta är inte svårare än att dra ur alla insatta trupper och återvända hem över gränsen.
Citera
2022-09-15, 16:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det är nog därför knäppgöken Solovyov anser att man skall ta in andra stridskrafter.

Russian state TV's Vladimir Solovyov says his country should form an international coalition for its war in Ukraine including Venezuela, Iran, North Korea, Cuba and Nicaragua

https://twitter.com/francis_scarr/st...tVIWahU70aCtog
Internationella brigader. Frågan är väl vilka som vill ställa upp. Det är väl inte säkert att ledarna i de länderna ens vill kännas vid Putin längre.
Citera
2022-09-15, 16:35
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det är nog därför knäppgöken Solovyov anser att man skall ta in andra stridskrafter.

Russian state TV's Vladimir Solovyov says his country should form an international coalition for its war in Ukraine including Venezuela, Iran, North Korea, Cuba and Nicaragua

https://twitter.com/francis_scarr/st...tVIWahU70aCtog
Vilken all-star line up…. De hade nog gjort lika bra ifrån sig i krig som i Hockey VM
Citera
2022-09-15, 16:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det har naturligtvis med invasionen att göra. Putin annekterade Krim mindre än 2 månader senare och gröna män poppade upp i Krim en vecka efter han blev störtad. Tror du det är en slump? Kriget startade på grund av Euromaidan och Yanukovichs avsättning. Om man inte förstår vad som hände där så förstår man inte något av kriget.
Kriget startade när Yanukovich av någon underlig anledning valde att skjuta upp närmandet av EU fast Ukraina hade en majoritet i sina mätningar.
https://www.iri.org/wp-content/uploa...kraine_ENG.pdf

Ukraina har haft under en lång tid, enligt oberoende undersökningar, en majoritet som hellre närmar sig EU än Ryssland. Under 2017 och 2018 var det så många som 4ggr fler i Ukraina som ville närma sig EU hellre än Ryssland. I Mars 2014 så var det dubbelt så många som ville närma sig EU hellre än Ryssland.

Varför Yanukovich valde detta korkade politiska beslutet är väl inte helt utrett men troligen hade Ryssland ett finger i det hela. Detta fick i varje fall invånarna i Ukraina att markant vilja närma sig Ryssland.
Citera
2022-09-15, 16:44
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Ja du förespråkar rätt märkliga idéer

Du har konstant i inlägg efter inlägg försvarat Ryssland som de facto inte har med Ukrainas inre angelägenheter att göra ( inte minst efter att Ryssland inte fått stöd för sin sak i FN )

Autonomirörelsen och Krim och Donbass osv osv är en ukrainsk angelägenhet där Ukrainas parlament och hela Ukraina röstar och beslutar där en minoritet får foga sig efter en majoritets röster . Dvs demokrati . Den ryska modellen du förespråkar är motsatsen till allt som är rätt och riktigt och fortsätter du förespråkar den förutsätter jag att du postar bild på din biljett till Moskva samt en vidimerad kopia på din ansökan om ryskt medborgarskap ! Annars ber jag dig vänligt att behålla dina antidemokratiska åsikter för dig själv så att du inte framställer dig själv som än mer rysstroll eller fascist
Citera
2022-09-15, 16:46
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Tror du får citera mig om det ska bli meningsfull diskussion. Jag känner mig inte rätt representerad. Som jag skrev förra meddelandet är detta mina tre centrala poänger: Vi bör verka för de-eskalering, mindre stöd till Ukraina och att man nudgar båda parter mot förhandling. Inget av det du nämner stämmer särskilt bra.

Finns inget att förhandla om . Ukrainas gränser är redan erkända . Möjligtvis att man kan förhandla om hur stort krigsskadestånd Ryssland ska betala och hur många och vilka förbrytare som ska skickas till Haag

Lite surt för Ryssland att starta ett orättfärdigt krig och sedan förlora det och sin framtid
Citera
2022-09-15, 16:49
Medlem
leachs avatar
Står inte varför evakueringen sker. Kanske vattennivån som stiger igen.

Evacuation in Kryyvi Rih at several streets in Inhuletsky district and Tsentralno-Miskyy district
https://liveuamap.com/en/2022/14-sep...everal-streets
Citera
2022-09-15, 16:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Svarar bara på en delmängd här.

Folkviljan är, till skillnad från Sverige, förkroppsligad i presidenten enligt den dåvarande ukrainska konstitutionen. Han hade den makten. Så det fetade i det du säger stämmer inte.

Det var inte parlamentets sak att bestämma om Ukraina skulle med i EU eller inte. En vanlig missförståelse, som har diskuterats förr i tråden. Det enda parlamentet hade med saken att göra är att göra några lagändringar som EU krävde. Så de hade kunnat vägra gå med i EU om de varit EU-fientliga.

Med andra ord: Det är INTE så att duman röstade om EU, bestämde sig för att gå med och skickade Yanukovich att skriva på. Det var inte det du sa, men bara så att alla kan följa med.

Man kan inte vara för eller emot att gå med i EU (och valet av EU skulle ha resulterat i handelskrig med Ryssland). Det beror på vad för deal man får. Som sagt, läs denna: https://www.reuters.com/article/us-u...9BI0DZ20131219

Vad är nu detta för jidder? Detta ger fortfarande inte Ryssland rätt att invadera Ukraina.
Senast redigerad av Clay Allison 2022-09-15 kl. 17:05.
Citera
2022-09-15, 16:54
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Står inte varför evakueringen sker. Kanske vattennivån som stiger igen.

Evacuation in Kryyvi Rih at several streets in Inhuletsky district and Tsentralno-Miskyy district
https://liveuamap.com/en/2022/14-sep...everal-streets
10 minuter sedan:

2 more missile strikes at the area of hydrotechnical infrastructure in Kryvyi Rih

Kanske detta som är en av orsakerna?

Källa Liveuamap

Ps såg att ditt inlägg var 16 timmar gammalt Ds
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2022-09-15 kl. 16:57.
Citera
2022-09-15, 16:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad är nu detta för jidder? Inget av detta ger fortfarande inte Ryssland rätt att invadera Ukraina.

Håller med. De gjorde fel.

Men du kan ha åsikten att man ska de-eskalera, minska stödet till Ukraina och arbeta för att få parterna till förhandlingsbordet även om man anser att Ryssland gjort fel.

Vem som har gjort rätt och fel är bara en del av diskussionen om Ukrainakriget. Vissa verkar ha tankemodellen:

Har Ryssland har gjort fel? Om Ryssland har gjort fel så ska den andra sidan få obegränsat stöd.
Citera
2022-09-15, 17:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Som jag skrivit flera gånger har Reuters utrett det bra: https://www.reuters.com/article/us-u...9BI0DZ20131219

Angående stödet, så är det tendentiöst. Så här säger Wikipedia:
According to an August 2013 study by a Donetsk company, Research & Branding Group,[155] 49% of Ukrainians supported signing the Association Agreement, while 31% opposed it and the rest had not decided yet. However, in a December poll by the same company, only 30% claimed that terms of the Association Agreement would be beneficial for the Ukrainian economy, while 39% said they were unfavourable for Ukraine. In the same poll, only 30% said the opposition would be able to stabilise the society and govern the country well, if coming to power, while 37% disagreed.[156]
Authors of the GfK Ukraine poll conducted 2–15 October 2013 claim that 45% of respondents believed Ukraine should sign an Association Agreement with the EU, whereas only 14% favoured joining the Customs Union of Belarus, Kazakhstan, and Russia, and 15% preferred non-alignment. Full text of the EU-related question asked by GfK reads, "Should Ukraine sign the EU-Ukraine Association Agreement, and, in the future, become an EU member?"[157][158]
Another poll conducted in November by IFAK Ukraine for DW-Trend showed 58% of Ukrainians supporting the country's entry into the European Union.[159] On the other hand, a November 2013 poll by Kyiv International Institute of Sociology showed 39% supporting the country's entry into the European Union and 37% supporting Ukraine's accession to the Customs Union of Belarus, Kazakhstan and Russia.[160]
In December 2013, then Prime Minister of Ukraine Mykola Azarov refuted the pro-EU poll numbers claiming that many polls posed questions about Ukraine joining the EU, and that Ukraine had never been invited to join the Union,[161] but only to sign the European Union Association Agreement (a treaty between the EU and a non-EU nation).[162]
https://en.wikipedia.org/wiki/Euroma...out_Euromaidan

Dvs vi har ett spann av möjlig folkvilja från att det är jämnt (39% vs 37%, till att det fanns majoritet för EU.
Jo, fast du missar att i Mars 2014 så hade vi istället sifforna 52% vs 27% för att gå med EU. Vid detta läget så skulle Ryssland backed the fuck off helt enkelt. Men de eskalerar istället med en militär närvaro och 2022, fortfarande med en stor Ukrainsk vilja att gå med i EU, invaderar man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in