2022-09-24, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Ekonomiska sanktioner har sällan eller aldrig fungerat. Vad är det ni inte fattar? Länder har begått diverse övergrepp utan att väst har lagt sanktioner tidigare. Varför inte? Därför att det finns något som kallas konsekvensanalys och egenintresse!

Om man nu är så jävla upprörd över Ukraina så ska man göra det på rätt sätt. Militärt, på riktigt! Men istället försöker man på sig nån jävla kärringvariant. Inte så konstigt med tanke på att kärringar verkar styra nu för tiden. Sitt inte här och spela tuff när det enda vi gör är att sabba för oss själva i nån sorts spelad moralisk överlägsenhet.

Sanktionerna funkar utmärkt. Ryssarnas möjligheter att skaffa resurser till kriget är mycket begränsade.
Citera
2022-09-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Länk till vad?

https://www.youtube.com/watch?v=j8AF2s6vQLg
Ceasar.

Hur swishar man till UAF?
Citera
2022-09-24, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ukraina är genomkorrumperat (ja, Sverige också - men praktiken skiljer sig länderna åt. OT) och att skicka likvida medel som inte går att följa upp passar jag mig personligen för. Kan lika gärna hamna i händerna på kollaboratörer; gäller att inte bli fartblind i sin avsky mot de ryska krigsbrotten.

Skicka hjälp i form av hårdvara (som mina skattepengar avkastat), don som faktiskt går att ta på och följa upp och som specifikt är framtaget för att knacka Tsar-trogna styrkor men som i övrigt inte duger till så mycket annat tilltalar desto mer.

Dina skattepengar?
Oroa dig inte, dina rubel kommer inte ens den svenska skattmasen åt.
Däremot så når riktiga pengar den ukrainska militären...
Citera
2022-09-24, 00:36
Medlem
heggeness avatar
Kan vi alla konstatera Putin nu är lika slut och trött/desperat/dement som Hitler var våren 1945.

Historien upprepar sig alltid.
Citera
2022-09-24, 00:37
Medlem
Citat:
Okej. Så du menar att Putin skulle försöka sig på Polen och fortsätta in i Europa? Lol

Vad tycker du vi har vunnit hittills på sanktioner? För jag kan bara se att vi har förlorat en jävla massa. Och nu trycker Putte in 300k till. Så sanktionerna har ju knappast stoppat honom eller hur?

Men visst. Fortsätt eskalera. Det blir säkert jättebra

Få se nu. Försöker verkligen vara sakligt objektiv.

Piss-ryzzarna i statsmedia lägger timmar i tid på att diskutera hur de ska kunna invadera Polen, Tyskland med sina överlägsna arméer.

Men det ska vi ta med en nypa salt. För dom menar det inte? Eftersom piss-putin och piss-Ryzzland var absolut sanningsenliga dagen och dagarna före attacken mot Ukraina?

Nästa fråga är: Varför trycker piss-putin in 300k soldater till. NU? Varför inte i februari?

"-Nejdå, sanktionerna har ingenting med det här att göra!"

Piss-fitta.
Citera
2022-09-24, 00:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vad tycker du vi har vunnit hittills på sanktioner? För jag kan bara se att vi har förlorat en jävla massa. Och nu trycker Putte in 300k till. Så sanktionerna har ju knappast stoppat honom eller hur?

Ett av syftena med sanktionerna är att förhindra tillförsel av teknologi (t.ex elektronik) som kan användas till Putins militära vapen. Och här verkar sanktionerna vara ganska framgångsrika. Det har blivit i stort sett tvärstopp för ryssarna på denna front.

Sedan får man tänka på att sanktionerna är ett långsiktigt vapen. De här sanktionerna kan vara i 30-50 år, och det är klart att det kommer hämma Rysslands utveckling.

Kanske stoppar det inte Rysslands aggressivitet. Men det minskar i alla fall Rysslands förmåga och slagkraft.
Citera
2022-09-24, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Kemvapen har använts några gånger efter ww2. Saddam mot kurderna, assad mot sitt eget folk och Putin mot diverse folk.

Putin lyckades hålla assad vid makten efter attackerna med kemvapen.

Biovapen tror jag inte på, det är för oförutsägbart. Nukes är för stort. Kemvapen känns mest Putin.
Biologiska vapen är det du pratar om nu, men ja, de har använts i modern tid utav diverse nötknäckare utan vett
Citera
2022-09-24, 00:46
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ett av syftena med sanktionerna är att förhindra tillförsel av teknologi (t.ex elektronik) som kan användas till Putins militära vapen. Och här verkar sanktionerna vara ganska framgångsrika. Det har blivit i stort sett tvärstopp för ryssarna på denna front.

Sedan får man tänka på att sanktionerna är ett långsiktigt vapen. De här sanktionerna kan vara i 30-50 år, och det är klart att det kommer hämma Rysslands utveckling.

Kanske stoppar det inte Rysslands aggressivitet. Men det minskar i alla fall Rysslands förmåga och slagkraft.
Ja men som om någon vore orolig för material på marken i form av tanks och manskap? Jag avfärdar verkligen inte möjligheten att dom använder kärnspetsar. Är folk helt mongloida och har glömt bort den delen i ekvationen eller vadå?
Citera
2022-09-24, 00:48
Medlem
Citat:
Ekonomiska sanktioner har sällan eller aldrig fungerat. Vad är det ni inte fattar? Länder har begått diverse övergrepp utan att väst har lagt sanktioner tidigare. Varför inte? Därför att det finns något som kallas konsekvensanalys och egenintresse!

Om man nu är så jävla upprörd över Ukraina så ska man göra det på rätt sätt. Militärt, på riktigt! Men istället försöker man på sig nån jävla kärringvariant. Inte så konstigt med tanke på att kärringar verkar styra nu för tiden. Sitt inte här och spela tuff när det enda vi gör är att sabba för oss själva i nån sorts spelad moralisk överlägsenhet.

Nåja.

Om vi får vara lite sakliga och objektiva - och det får vi väl vara, i detta läge - så har vi väl aldrig (rätta mig om jag har fel) konfronterats med att ett enda land tappar 160 Miljarder Euro, i intäkter av olja, gas och naturtillgångar, på mindre än ett halvår. På grund av ett enat Europa. Jag har då aldrig varit med om maken, ens tänkt tanken. Stopp i varenda jävla pipeline. SAP stänger ner energianläggningar för Ryzzen i Sibirien.

Hur ser din konsekvensanalys kring detta?

Jag tycker att det skulle vara intressant. Absolut.

Vad tycker ni andra?
Citera
2022-09-24, 00:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ja men som om någon vore orolig för material på marken i form av tanks och manskap? Jag avfärdar verkligen inte möjligheten att dom använder kärnspetsar. Är folk helt mongloida och har glömt bort den delen i ekvationen eller vadå?

Kärnvapen oroar mig lite också. Vad vi står inför nu är en Adolf Hitler med kärnvapen. En ganska bekymmersam situation.

De alternativ som finns är att antingen göra eftergifter eller att sätta hårt mot hårt. Under Adolf Hitlers regeringstid testade man bägge varianterna.
Citera
2022-09-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Biologiska vapen är det du pratar om nu, men ja, de har använts i modern tid utav diverse nötknäckare utan vett

Nä det var väl senapsgas i Irak, nån slags nervgas i Syrien kanske sarin och novichock som ryssarna använde i England.
Glömde Nordkorea som försökte sig på ett lönnmord med vx vid nåt tillfälle.

Biovapen har väl såvitt jag vet inte använts av nån stat någonsin.
Citera
2022-09-24, 01:00
Medlem
Citat:

Ryssland har tagit skada av kriget och sanktionerna så att de kommer minska statsbudgeten med 10%. Sjukvård, skola, omsorg, infrastruktur, 10%. Det är inte den ryska militären som drabbas av detta, dit går mer pengar, samtidigt som det dras 10% på det jag räknade upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in