2022-09-25, 19:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Militært forsvar af sit land på egen grund, mod en emperialistisk angrebskrig fra naboland kan aldrig være terrorisme.

Terrorisme kan kun udføres af magt/land som ved imperialistisk angrebskrig ønsker at overtage land som retmæssigt ikke tilhører magten/landet.

9/11 var en protest mot amerikanska militärbaser i saudiarabien, och att saudiarabien därmed var i händerna på USA. Det är märkligt att inte kalla 9/11 för terrorism.

Tillägg: nu blev det offtopic. Poängen är att Ukraina kanske inte kan vinna militärt, och börjar med någon mer assymetrisk krigsföring; Terrorism, gerillakrig, partisanverksamhet, utpressning, lönnmord, sabotage, whatever man kallar det.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-09-25 kl. 19:28.
Citera
2022-09-25, 19:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
T-90or som njuter av sista soltimmarna i Kharkiv. Som kalvar på grönbete.
https://www.reddit.com/r/ukraine/com...harkiv_region/

Den ena snurrar fortfarande på hjulen. Fast den ryker och ligger i diket.
Citera
2022-09-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vietnam var kört från början för att USA inte lärde sig av de misstag som fransmännen gjorde under det vietnamesiska frihetskriget.

Irak var aldrig tänkt att vara ett befrielsekrig utan man invaderade för att Israels dåvarande (och fruktansvärt korrupta) premiärminister övertalade Bush att kriget behövdes.

Däremot så begick man ett kollosallt misslyckande i Afghanistan samma misslyckande som Ryssarna själva gjorde innan och nu gör med Ukraina

Det är ju just det jag menar. Man kan inte styra ett land om man inte har folket med sig och det vet Putin och Kreml.
Citera
2022-09-25, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag är inte orolig för vinterkylan, rysshatet kommer att hålla mig varm.
FN har släppt en rapport om deras vidriga krigsbrott i Ukraina, där ingår tortyr och våldtäkt av barn på fyra år.

Ungarna som våldtas är nazister, förstås.
Citera
2022-09-25, 19:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det gör det inte alls. Hade USA verkligen velat skita i Europa hade NATO inte funnits kvar längre.
2% är på NATO:s och USA:s egna vilkor. Ingen annans.
Kan ni låta det vara nu? Varför denna desperation över att få in sista ordet?

Nej USA tjatar alltid på NATO att de skall lägga mer pengar på försvaret och själva har de velat flytta mer resurser till Asien. Det har de gjort också tills Putin fick spelet i år. Innan såg USA Kina som hotet och Ryssland/Europa mindre viktigt militärt.
Citera
2022-09-25, 19:12
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De Ukrainare som är ryssättlingar kommer inte ha några som helst problem i Ukraina, de har slagits mot och drabbats väl så hårt av Rysslands terror.
Inte de heller, känner någon sympati för fienden från öster, de känner snarare hat.

Ja vi är nog rätt eniga om det . Det är ju inte så att Ryssland kommer att ge dom sitt gamla liv tillbaka eller något bättre ( ett stålverk i den skalan som de bombade till smulor i Mariupol lär aldrig mer kunna byggas och den sysselsättning det gav kommer inte att kunna ersättas ) Sådana mastodont projekt kunde bara räknas hem under Sovjetunionens dagar .

Så ja Ryssland har helt klart gjort livet och framtiden bra mycket sämre för dom som de sa sig värna ( typiskt ryskt tänkande iofs )

Blir många fattiga och oskyldiga ryssar som får köa i soppkön och brödkön tråkigt nog
Citera
2022-09-25, 19:13
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Och det har aldrig någonsin gått upp för något rysstroll att man kan tjäna pengar på annat än vapen i västvärlden. Däremot så tycks ryssarna ha enorma problem att tjäna pengar på annat än olja gas och just vapen. Frågan är bara hur dom skall klara sig när dom själva slagit undan dom tre benen i sin försörjning, ingen vill ju ha deras olja gas och vapen.

USA kretsar hela sin jävla ekonomi kring proxykrigande globalt och militära utgifter. Det är en krigsekinomi. Handeln kommer i andra hand där. I Kina kommer handeln i första hand och det militära i andra hand. Ryssland är bara en glorifierad bensinstation i sammanhanget som USA bara vill hålla utstött, inringat, isolerat och förbannade på i princip resten av världen.
Citera
2022-09-25, 19:13
Medlem
Knut-Annes avatar
Vintern kommer att bli tuff, jag sänker innertemperaturen till 18 grader och klär mig varmt.
Sedan kan jag brygga en varm kopp te, läsa nyheterna och sitta och mysa.
Ukrainas hjältar får varma vinterkläder från väst och övrig utrustning, även gott om näringsrik mat, de kommer inte att frysa.
Ryssar kommer iklädda gamla sommaruniformer, huttrande och utsvultna krypa ihop i en liten grop på slätten, kanske drar de någon presenning över sig, nästa morgon ligger många som inte klarade nattkylan kvar.
Citera
2022-09-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
T-90or som njuter av sista soltimmarna i Kharkiv. Som kalvar på grönbete.

https://www.reddit.com/r/ukraine/com...harkiv_region/
Vodka till frukost leder inte till något gott för en soldat.
Citera
2022-09-25, 19:15
Medlem
Nu när Pluttin mobiliserar männen och stänger gränserna är jag nyfiken om khabib nurmagomedov också kommer att kallas in.
Pluttin vill gärna ha minoriteter längst fram på frontlinjen.
Citera
2022-09-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ända sedan jag började läsa på Southfront (hösten 2014) har livet gått bra för mig. :-) Så det kan nog se lite olika ut med vad man gör av sin kunskap Egentligen började jag läsa där för att få nyheter om kriget i Syrien och där har de haft en bra rapportering rent generellt. Tycker dock att de ibland publicerar en del skräp så jag är inte entydigt positiv till dem.

En del fordon som tex Archer och jag antar Himars-ramperna från väst tvivlar jag på rörligheten på när man kanske bara kan köra på asfalterade vägar och de är inte särskilt många i Ukraina. De har nog ett vägnät i klass med rysslands. Hjuldrivna tunga fordon kan få problem nu när höstregnaen kommer.

Hur har du fått för dig att dom behöver asfalterad väg? T o m haubits 77 kunde man släpa genom en skog med gegga som underlag. Varför skulle moderna fordon vara sämre än Scanias 70 talsmodeller?

Om dom sagt det på Southfront är det en ny copegrej som att armeringsjärn på taket stoppar en nlaw eller Javelin.
Senast redigerad av YBB641 2022-09-25 kl. 19:34.
Citera
2022-09-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det gör det inte alls. Hade USA verkligen velat skita i Europa hade NATO inte funnits kvar längre.

2% är på NATO:s och USA:s egna vilkor. Ingen annans.

Kan ni låta det vara nu? Varför denna desperation över att få in sista ordet?

NATO er at sammenligne med en forsikring. Ingen ønsker at betale penge til forsikringer, men alle ved at uheld og ulykker kan ramme, og derfor har alle mennesker og virksomheder forsikringer.

Forsikringen "NATO" har været underfinansieret og undervurderet i mange år fordi der ikke har været brug for forsikringen.

Nu viser Ruslands imperiale angrebskrig i Ukraine at forsikringen "NATO" skal tages serdeles alvorligt og ikke må underfinansieres.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in