Citat:
Ursprungligen postat av
Spugge
Varför ska folket i Ukraina som vill ha ett intakt Ukraina påtvingas en uppdelad stat. Varför ska inte folkviljan råda?
Dels för att jag inte tror man upplever en stor skillnad i ens praktiska vardag. Antag att Skåne blir ett eget land imorgon (nu antar jag du inte är skåning). Om 30 år flyttas gränsen lite åt ena eller andra hållet. Det spelar inte dig jättestor roll egentligen åt vilket håll den gränsen flyttas för din privatekonomi, för språket du talar, för din familj, dina vänner, din kultur såvida du inte bor där. Dvs de i väst skadas inte så mycket.
Men jag förstår att det finns en känsla av att någon annan bestämmer, av nationell stolthet osv.
Dessa saker får man sedan väga mot de humanitära kostnaderna för ett krig. Det är som sagt upp till Ukraina att slåss ifall de tycker att det är rätt option. Men vi behöver inte stötta självmord för en svag "cause". Och jag landar, övergripande, i den bedömningen att det är en svag 'cause'. Det är inte som stackars tibetaner som mister sin religösa identitet och kultur av att bli "uppätna" av kineser.
Lite metaforiskt uttryckt tror jag verkligen att där är två folk i landet Ukraina, där är inte en folkvilja. Putin har fel i sin artikel. De i öst skiljer sig på många punkter från de i väst, som statistisk grupp också.