2022-09-24, 22:26
Avstängd
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
- Uppmana till fredsförhandlingar (både Ryssland och Ukraina, med "piska & morot")
- Villkorera stöd som optimerar för överlevnad av ukrainska staten, inte ukrainsk militär seger (exempelvis motverka att Ryssland tar hela Ukraina)
- villkorera stöd så det denazifierar Ukraina (misstänker att det görs redan i skymundan), eftersom vi en dag får dem in i EU
- Sanktionera Ryssland (men inte säker på att nuvarande modell var rätt)
- I förhandlingar lobba för självständigt öst-ukraina och inte så som nu, upptagande i Ryssland
- Normalisera relationer med Ryssland så fort som möjligt (min hållning i starten av kriget, börjar också blir svårt nu)
- Försvaga USAs roll i europas försvar., vi ska rusta upp. Vi borde inte ha gått med i NATO, vi ska minska risken att USA orsakar fler krig i vårt närområde.

Allt detta har jag skrivit förr, men inte lätt för någon att hänga med i.
Det enda som detta betyder i praktiken och ur rysk synvinkel är att de tillåts att invadera ett grannland och införliva vilka delar av det landet som de känner för. Den som påstår något annat ljuger medvetet eller är en idiot. Anser du att de delar som Ryssland tog från Georgien är självständiga stater?
Svara ja, och vi vet att du är en idiot, svara nej och vi vet att allt snack om fria stater i östra Ukraina är totala lögner.
Citera
2022-09-24, 22:29
Medlem
donald12s avatar
1 you will be treated in a civilised manner, according to all [respective] conventions;
2 no one will know the circumstances of your surrender, no one in Russia will know that your surrendered willingly;
3 if you are afraid to return to Russia and do not want to be exchanged, we will find a way to provide that too".

Details: Zelensky addressed the Russians in Russian language.
Citera
2022-09-24, 22:30
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det har det inte varit. De pengar länder som Ryssland lagt ner på "försvar" har tagits från medborgarnas välstånd, vilket lett till en beklämmande medellivsläng och en fullkomligt komprometterad demografi, som ingen invandring i världen kommer att råda bot på.

Sverige har inte attackerats och kommer knappast att attackeras av någon. Putins Ryssland är en tragikomisk uppvisning i inkompetens och sinnesförvirring och faller mycket snart. Kvar blir ett land på Bulgariens socioekonomiska nivå och med en tillintetgjord försvarsmakt. Ska vi lägga miljarder på att försvara oss mot en fiende som inte finns?

Man vet inte hur omvärlden förändras, man kan aldrig ta något förgivet. Ett försvar är som en försäkring. Man tycker inte om att betala den, men om man väl behöver den så är man glad att man gjorde det.
Citera
2022-09-24, 22:30
Avstängd
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Har man ett taktiskt kärnvapen med 1 km destruktionsradie så krävs det 500 stycken för att täcka in 1000 km front. Det är oklart om Ryssland har 500 fungerande kärnvapen. Och eftersom ukrainarna ligger rätt bra nedgrävda och försvara sig på djupet så kommer även en sådan salva med taktiska kärnvapen bara slå ut en mindre del av deras trupper. Visst blir det blodigt. Men det kommer inte ge någon automatisk rysk seger. Inte ens om Nato-flyget inte blandar sig i.

En sak jag har noterat med ryssar, både journalister i tidningsartiklar och vanliga ryssar i sociala media, är att de verkar ha en närmast mytisk övertro på sina egna kärnvapen. Utan att veta säkert så gissar jag att de har matats under lång tid med sagor om sina fantastiska kärnvapenstyrkor. Ryssarna verkar helt enkelt tro att de ryska kärnvapnen är mycket bättre än de västerländska och att väst skulle lida mycket mer än Ryssland vid en kärnvapenkonfrontation. Exakt hur de har hamnat i den villfarelsen vet jag inte men den praktiska effekten skulle i värsta fall kunna vara att Ryssland tror att kärnvapen är deras enda chans att hävda sig vid en konfrontation med väst. Förhoppningsvis kommer det aldrig dithän men man vet ju aldrig.
Man kommer ju framför allt att döda enorma mängder av de stackare som man säger att man är där för att beskydda och rädda.
Citera
2022-09-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Sluta bete dig som en 11-åring och ha lite värdighet. Ryssland är the bad guys och du vet det. Ryska soldater är bevisat odugliga. Det enda Putin har är kärnvapen. Ingen är rädd för ryska soldater längre efter det här fiaskot.

Tänk er när det blir skarpt läge och Putin börjar hojta om kärnvapenportföljen.
FAN DET BLEV FEL NI TOG JU FÖR FAN BAJSVÄSKAN, MED HELA KROPPEN NEDSMETAD MED SKIT.
Ja så kan det gå.
Citera
2022-09-24, 22:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Varför ska folket i Ukraina som vill ha ett intakt Ukraina påtvingas en uppdelad stat. Varför ska inte folkviljan råda?

Dels för att jag inte tror man upplever en stor skillnad i ens praktiska vardag. Antag att Skåne blir ett eget land imorgon (nu antar jag du inte är skåning). Om 30 år flyttas gränsen lite åt ena eller andra hållet. Det spelar inte dig jättestor roll egentligen åt vilket håll den gränsen flyttas för din privatekonomi, för språket du talar, för din familj, dina vänner, din kultur såvida du inte bor där. Dvs de i väst skadas inte så mycket.

Men jag förstår att det finns en känsla av att någon annan bestämmer, av nationell stolthet osv.

Dessa saker får man sedan väga mot de humanitära kostnaderna för ett krig. Det är som sagt upp till Ukraina att slåss ifall de tycker att det är rätt option. Men vi behöver inte stötta självmord för en svag "cause". Och jag landar, övergripande, i den bedömningen att det är en svag 'cause'. Det är inte som stackars tibetaner som mister sin religösa identitet och kultur av att bli "uppätna" av kineser.

Lite metaforiskt uttryckt tror jag verkligen att där är två folk i landet Ukraina, där är inte en folkvilja. Putin har fel i sin artikel. De i öst skiljer sig på många punkter från de i väst, som statistisk grupp också.
Citera
2022-09-24, 22:34
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Man kommer ju framför allt att döda enorma mängder av de stackare som man säger att man är där för att beskydda och rädda.

Inte nödvändigtvis. Antalet civila i stridszonen är antagligen redan ganska lågt. Skillnaden mellan att Ryssland vräker på med stora mängder konventionellt artilleri, som de gör idag, och att Ryssland vräker på ett fåtal taktiska kärnvapen, som de kanske kommer att göra i framtiden, är i praktiken inte särskilt stor.
Citera
2022-09-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Man vet inte hur omvärlden förändras, man kan aldrig ta något förgivet. Ett försvar är som en försäkring. Man tycker inte om att betala den, men om man väl behöver den så är man glad att man gjorde det.
Det enda hotet mot Sverige var - trodde vi - Ryssland. Varför trodde vi det? Därför att många svenskar fortfarande förknippar Ryssland med Sovjetunionen som under några decennier verkligen var en stormakt.

Men vad är Ryssland? En bananrepublik utan bananer, en fullständigt misskött stat på precis alla plan: ekonomiskt, kulturellt, demokratiskt, utbildningsmässigt, välståndsmässigt, militärt osv osv. Ett land med en BNP som är lägre än Spaniens trots nästan fyra gånger större befolkning.

Efter Ukrainakriget kommer Ryssland vara specialövervakat i åtminstone ett halvsekel. Vilka ska då vara hotet mot Sverige? Lettland?
Citera
2022-09-24, 22:39
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Dels för att jag inte tror man upplever en stor skillnad i ens praktiska vardag. Antag att Skåne blir ett eget land imorgon (nu antar jag du inte är skåning). Om 30 år flyttas gränsen lite åt ena eller andra hållet. Det spelar inte dig jättestor roll egentligen åt vilket håll den gränsen flyttas för din privatekonomi, för språket du talar, för din familj, dina vänner, din kultur såvida du inte bor där. Dvs de i väst skadas inte så mycket.

Men jag förstår att det finns en känsla av att någon annan bestämmer, av nationell stolthet osv.

Dessa saker får man sedan väga mot de humanitära kostnaderna för ett krig. Det är som sagt upp till Ukraina att slåss ifall de tycker att det är rätt option. Men vi behöver inte stötta självmord för en svag "cause". Och jag landar, övergripande, i den bedömningen att det är en svag 'cause'. Det är inte som stackars tibetaner som mister sin religösa identitet och kultur av att bli "uppätna" av kineser.

Lite metaforiskt uttryckt tror jag verkligen att där är två folk i landet Ukraina, där är inte en folkvilja. Putin har fel i sin artikel. De i öst skiljer sig på många punkter från de i väst, som statistisk grupp också.

Ok, vi leker med tanken att ryssland får behålla en del av Ukraina så det blir fred. Vilka garantier finns det i framtiden att ryssland inte anfaller igen?
Citera
2022-09-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Ok, vi leker med tanken att ryssland får behålla en del av Ukraina så det blir fred. Vilka garantier finns det i framtiden att ryssland inte anfaller igen?

Finns inga garantier. Ryssland ljuger ständigt och bryter mot diverse avtal. Fascistdiktatur som du icke kan lita på. Det är just därför Ukraina inte kan ge bort 1 cm. Ryssarna måste ut, annars kommer de försöka igen.
Citera
2022-09-24, 22:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det enda som detta betyder i praktiken och ur rysk synvinkel är att de tillåts att invadera ett grannland och införliva vilka delar av det landet som de känner för. Den som påstår något annat ljuger medvetet eller är en idiot. Anser du att de delar som Ryssland tog från Georgien är självständiga stater?
Svara ja, och vi vet att du är en idiot, svara nej och vi vet att allt snack om fria stater i östra Ukraina är totala lögner.

Situationen avgör - dvs bara för att jag har denna synpunkt om Ukraina, betyder det inte att jag skulle ha samma åsikt om Finland eller Baltikum. Faktorer som kan variera mellan ex Finland, Ukraina, Georgien och Baltikum är:
- Färgrevolution eller inte? (dvs hur mycket har USA trixat?)
- Hur splittrat är landet, finns där "organisk" seperatism?
- Hur välfungerande är statsbildningen - hur stor skyddsvärde har landet som invaderas? (det är därför ingen lyfte ett finger när USA invaderade Afghanistan. Folkrättsligt var det fel, men talibanerna är såna skurkar att t om du och jag kan vara överens om att det hade varit nice om amerikanerna lyckats).
- hur stora är staterna? (såna pyttestater som de i Georgien är för små för att vara självständiga)

Jag har inte hunnit sätta mig in i situationen i Georgien. Det verkar komplicerat där också.
Citera
2022-09-24, 22:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Om du ska spekulera i etnisk rensning kan du titta på vilka republiker från federationen som bidrar med mest folk i Rysslands mobilisering. Får du inte Stalinvibbar?

Jo, men det är ju ännu ett argument för att man ska få fred så fort som möjligt. Man har ju svårt att tycka jättesynd om ryska soldater, men där är också orättvisor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in