2022-09-25, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Kina. Ryssland har europa i ett strypgrepp. Tyskland är europas ekonomiska hjärta. Och folk kan blunda för det men man riskerar total kollaps inför vintern utan rysk energi. Nu när man inte har kärnkraft. Det pratas mkt om "pengar". Men pengarna riskerar att bli värdelösa. Ryssland sitter på naturresurserna. Gas, olja och mat, särskilt när man sitter på östra ukraina. Ryssland är i betydligt starkare situation, då man är självförsörjande på energi och annat livsnödvändiga resurser. Tyskland kommer at få elda sina papperspengar i vinter. Det kommer att frysa ihjälmänniskor, sedan kommer matbrist och så svälter folk ihjäl. Glöm inte bort hälsovården som kommer att kollapsa.

Tror du. På riktigt.

Att Kina kommer att ställa sig på piss-ryzzarnas sida. I ett VÄRLDSKRIG!?!?!?!?!

AHHAHAHAHAHAHHAHahahahahhhhhhaahhahahaaaaw!
Citera
2022-09-25, 02:14
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Ja, detta krig verkar vara helt "Notvändigt".

Och du är en ryzz-apologet.

Och "vi" i väst är hjärtligt trötta på dig, dina polare dina krigsivrare, ryss-jävlar.....den enda bra syssen är en död ryss.

Frågor på det?

Ett stavfel och du avfärdar mig som rysstroll? Ni är så äckliga och illvilligt arroganta att jag spyr.

Putin och hans kriminella klick är inte alls mina "polare" och kommer aldrig vara det. Vilken del utav att jag delger att allt detta är minst lika mycket Putins fel som NATO:s vägrar du ta till dig?
Citera
2022-09-25, 02:20
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Att du kallar en spade för en "ytterdörrsförbättrare"?

HAHAHAHAHHAhahahahhaaa......!!

Jag ser Putin för den korrupta kleptokrat han är. Måste jag därför se pisskräkliberala USA och NATO som ett alternativ? Måste jag därför blunda för vilka skenheliga jävla hycklare ni NATO-troll själva är?

Varför är ni så här endimensionella? Varför kan jag inte få vara emot både Putin och NATO utan att både ni NATO-runkare och rysstrollen skiter på er?

Och varför skrattar du? Finns inget med detta jävla elände som är roligt. Det kommer aldrig vara roligt.
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-09-25 kl. 02:24.
Citera
2022-09-25, 02:21
Medlem
Sickmyducks avatar
Soldater ur Wagner gruppen börjar tjafsa med högt uppsatta i ryska armen. Bokstavligt slagsmål uppstår mellan dom i en hotellobby.

https://www.youtube.com/watch?v=QUYI...b_channel=CRUX
Citera
2022-09-25, 03:12
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det ingår inte i amerikansk sjökrigsdoktrin att använda hangarfartygsgrupper i "innanhav", som exempelvis Östersjön eller Svarta Havet.

Dessutom förbjuder Montreuxkonventionen passage av hangarfartyg genom Bosporen. Av detta skäl klassade ryssarna sitt enda hangarfartyg, Admiral Kusnetsov, som "flygplanskryssare" för att få passage till basen i Sevastopol.

Just nu har US Navy hangarfartygsgruppen CSG 10 och USS George HW Bush parkerat i östra Medelhavet. Där ligger hon fint och kan med tankningsplan som flyger ut från Ramstein företa vilka operationer som helst över Svarta Havet med sina 90 stridsflygplan.

För att visa hur ett angrepp från en amerikansk hangarfartygsgrupp kan gå till så rekommenderar jag denna lilla film, som visar på vilka avstånd en CSG kan verka:
https://www.youtube.com/watch?v=mGwU9HKH_Eo

Vackert så👍, sinnessjukt imponerande maskineri som USA kan prestera. Finns inget land som kommer i närheten av deras potential. Tack och lov är dom på vår goda sida.
Citera
2022-09-25, 03:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du verkar ha en snedvriden syn på demokrati?

Definition failed state (wikipedia):
Loss of control of its territory, or of the monopoly on the legitimate use of physical force
Erosion of legitimate authority to make collective decisions
Inability to provide public services
Inability to interact with other states as a full member of the international community

Loss of control of its territory, or of the monopoly on the legitimate use of physical force: Check, 2014-2021. Nationalist battalions fight Russia, refuse to lay down weapons. Crimea lost to Russia, DPR/LPR lost to seperatists.
Erosion of legitimate authority to make collective decisions: Check, the lost Yanukovich. Porochenko & Zelensky re-established legitimate authority.
Inability to provide public services
Check: After the 2022 invasion, Ukraine runs with a 50% public spending deficit. The public sector is paid by the US, IMF and EU.
Inability to interact with other states as a full member of the international community.
Ukraine retains this ability. DPR/LPR are failed states in this regard.
Citera
2022-09-25, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det ingår inte i amerikansk sjökrigsdoktrin att använda hangarfartygsgrupper i "innanhav", som exempelvis Östersjön eller Svarta Havet.

Dessutom förbjuder Montreuxkonventionen passage av hangarfartyg genom Bosporen. Av detta skäl klassade ryssarna sitt enda hangarfartyg, Admiral Kusnetsov, som "flygplanskryssare" för att få passage till basen i Sevastopol.

Just nu har US Navy hangarfartygsgruppen CSG 10 och USS George HW Bush parkerat i östra Medelhavet. Där ligger hon fint och kan med tankningsplan som flyger ut från Ramstein företa vilka operationer som helst över Svarta Havet med sina 90 stridsflygplan.

För att visa hur ett angrepp från en amerikansk hangarfartygsgrupp kan gå till så rekommenderar jag denna lilla film, som visar på vilka avstånd en CSG kan verka:
https://www.youtube.com/watch?v=mGwU9HKH_Eo

"Dessutom förbjuder Montreuxkonventionen passage av hangarfartyg genom Bosporen"

Gör det verkligen det? Är det inte vikten som är avgörande?
Citera
2022-09-25, 05:16
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Geopolitik nyanserad neutral

Ja? Jag är mer än tydlig med att jag inte står på någon sida i denna vidriga tramskaoskonflikt. Har du problem med det? Varför skaver det för er?

Det finns inga "goda" i detta sammanhang. Bara onda som hejar på och styr skiten från båda hållen medans oskyldiga civila kommer i kläm som vanligt. Båda sidor är så självgoda och fulla med skit att ni snart spricker.
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-09-25 kl. 05:43.
Citera
2022-09-25, 05:55
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Krig och splittring är bra och hälsosamt för mänskligheten. Det behövs en yttre fiende för att patrioter och konservativa ska kunna styra. Vad som är äckligt och dåligt är den glitterprydda utopivärld som ni vänsterliberal försökt klistra på väst. Feminism, klimatmupperi och hela världens folk som sitter i en bögring och håller varandra i handen och sjunger kumbaya. Det är precis denna sliskiga dynga som har lett fram till det elitsamhälle vi har idag. Det är ni vänsterliberaler som är problemet. Kriget fortgår och Ryssland behöver vara fienden.

Det är vänsterliberaler själva som krigshetsar mot Ryssland ifall du nu inte märkt det, din oärliga nykonservativa orm.

Jag förespråkar inte heller unipoläritet. Men det betyder inte att det är fullt rimligt att väst och öst ska fortsätta slita varandra i stycken på detta sätt. Det finns inget hälsosamt med dessa äckliga proxykrig för att hålla igång den trotskistiska globala krigsekonomin. Det har inte ett skit att göra med patriotism eller konservatism. Det går ut på att underminera just regionalism och konservatism om du nu inte märkt det och föddes igår.

Ryssland behöver inte alls vara fienden. Det är ett fientligt Ryssland som upprätthåller det amerikanskt-finansierade vänsterliberala EU:s fortsatta elitism och toppstyrning. Allt woke skit i Europa finansieras utav USA, NATO och NGO:er.

Du göder själv ett vänsterliberalt narrativ om att konservativa och nationalister behöver och älskar krig. Varför gör du det? Varför ger du samma krafter du påstår dig vilja motverka vatten på kvarn?
Citera
2022-09-25, 05:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det är vänsterliberaler själva som krigshetsar mot Ryssland ifall du nu inte märkt det, din oärliga nykonservativa orm.

Jag förespråkar inte heller unipoläritet. Men det betyder inte att det är fullt rimligt att väst och öst ska fortsätta slita varandra i stycken på detta sätt. Det finns inget hälsosamt med dessa äckliga proxykrig för att hålla igång den trotskistiska globala krigsekonomin. Det har inte ett skit att göra med patriotism eller konservatism. Det går ut på att underminera just regionalism och konservatism om du nu inte märkt det och föddes igår.

Ryssland behöver inte alls vara fienden. Det är ett fientligt Ryssland som upprätthåller det amerikanskt-finansierade vänsterliberala EU:s fortsatta elitism och toppstyrning. Allt woke skit i Europa finansieras utav USA, NATO och NGO:er.

Du göder själv ett vänsterliberalt narrativ om att konservativa och nationalister behöver och älskar krig. Varför gör du det? Varför ger du samma krafter du påstår dig vilja motverka vatten på kvarn?
Sen kriget kom igång har vänsterliberalerna tappat mark i hela Europa. Att du missat det får stå för dig. De som sitter här och stöder Putin och talar om "fredsförhandlingar" är inga andra än nyttiga idioter för vänsterglobalisterna som vill fortsätta sin business as usual.

För att vara "neutral" som du påstår så använder du ryssrunkarnas vokabulär väldigt mycket.
Citera
2022-09-25, 06:05
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sen kriget kom igång har vänsterliberalerna tappat mark i hela Europa. Att du missat det får stå för dig. De som sitter här och stöder Putin och talar om "fredsförhandlingar" är inga andra än nyttiga idioter för vänsterglobalisterna som vill fortsätta sin business as usual.

De tappar inte alls mark. De smyger bara undan i opposition parlamentariskt nu för att låta högerpopulisterna ta smällen som är på väg. Det spelar ingen roll. Det går i cykler det där. Vänstern planerar komma tillbaka starkare än någonsin.

Ett perpetuellt proxykrig med Ryssland är vad vänsterliberalerna själva vill ha. Sluta fulvinkla och snacka skit nu. Sluta låtsas att du vill motverka samma krafter du stödjer genom att krigshetsa mot Ryssland och se dessa äckliga krig som i Ukraina som något "nödvändigt" eller "nyttigt".
Citera
2022-09-25, 06:15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
"Dessutom förbjuder Montreuxkonventionen passage av hangarfartyg genom Bosporen"

Gör det verkligen det? Är det inte vikten som är avgörande?
Inga ubåtar eller hangarfartyg medges annat än för länder som har kustremsa i svartahavet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in