2022-09-25, 08:18
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag gissar att du inte har läst så mycket historia. Finländarna ansåg att man förde ett krig tillsammans med tyskarna, men att man hade sina egna mål och att man inte var allierad med tyskarna. Den synen går att diskutera MEN Finland gick inte emot Leningrad. Så mycket talar för det. Även Stalin tvingade inte Finland att bli kommunistiskt, så även han kan ha förstått Finnarnas position.

Att huvud taget hålla på med Nazikortet när det gäller Ryssland eller Ukraina är egentligen ganska löjligt. Man ska beskriva Ryssland vad det är och vad Ukraina är.

Ukraina är mer demokratiskt än Ryssland och även lite mindre korrupt än Ryssland. I Svenska mått inga trevliga länder. MEN Ryssland är ett hot emot Sverige men det är inte Ukraina.

Från ditt inlägg
Citat:
Finländarna ansåg att man förde ett krig tillsammans med tyskarna,

I rest my case ...
Citera
2022-09-25, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Inte alls jämförbart. Hur skulle han ha kunnat använda gas militärt i större skala, för att vända ett krig som han höll på att förlora?

Putin lär förstås inte ta till kärnvapen i första taget, men trängd mot väggen och utan andra alternativ..?

Tyskarna hade så mycket gas så de kunde ha fyllt varje kanon med det och skjutit gas samt åtminstone ganska sent på östfronten bombat med det för att försöka vända kriget. De allierade var långt efter. Men AH gjorde inte det

1 Ingen kan läsa av Putins hjärna. 2 Det är ologiskt att använda kärnvapen 3 Tyvärr var det ologiskt att anfalla Ukraina. 4 Så risken har ökat men jag ser den som liten.

Som du lägger upp det så är frågan när är Putin trängd emot väggen?
Citera
2022-09-25, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Lavrov har rätt - Väst vill förgöra Ryssland.

Klart vi vill förgöra er nu när ni visat ert riktiga styggelse till ansikte. Men till skillnad mot er ryssar använder vi ekonomiska medel för att förgöra och försvaga er. Ni använder terrorhandlingar som metod och beter er som medeltida barbarer.

Ni har varken tiden, ekonomin eller vännerna på er sida. Och ni kommer att svälta ihjäl till slut för att aldrig igen återuppstå. Den dagen kommer firas.
Citera
2022-09-25, 08:20
Medlem
Citat:
Från ditt inlägg

I rest my case ...

Jo men det gör dem inte till Nazister. Japanerna förde krig med tyskarna och var inte Nazister. De var ungefär lika hemska men de var inga nazister.
Citera
2022-09-25, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Jag upprepar och citerar mig själv eftersom ni vägrar ta åt er och fulvinklar ständigt det jag egentligen vill ha sagt till att jag är en "ryssjävel" eller "ryssrunkare".

Och USA har i allra högsta grad med kaoset i Ukraina att göra. Ska jag klistra in min redogörelse hur och varför igen? Ja ta mig fan jag gör det.

Vart hävdar jag att Putin inte begick ett fatalt jävla misstag och klavertramp genom att invadera Ukraina? För det gjorde han till er och Victoria Nulands eviga skadeglada belåtelse. Det medger jag.

Jag upprepar och citerar mig själv fram tills att ni äntligen tar åt er och slutar fulvinkla mig.

Jag ger mig inte. Ni ska inte få fulvinkla och kleta epitet som rysstroll på mig. Försök fan inte ens.

Du sprider exakt samma konspirationsteorier som dina ryska kamrater. Även om du inte skulle vara ett betalt rysstroll är du en nyttig idiot som gått på deras antivästpropaganda och sprider den precis som dina betalda kamrater.

Så - ska vi kalla dig rysstroll eller nyttig idiot? Något annat val har du inte.
Citera
2022-09-25, 08:30
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Lavrov har rätt - Väst vill förgöra Ryssland.
Som man bäddar får man ligga...
Citera
2022-09-25, 08:32
Får inte juden Zelensky hjälp av sina gubbar i terrorstaten Israel.
Lite dåligt av gubbarna i Knesset. Skicka lite vapen förfan.
Citera
2022-09-25, 08:34
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Får inte juden Zelensky hjälp av sina gubbar i terrorstaten Israel.
Lite dåligt av gubbarna i Knesset. Skicka lite vapen förfan.

Han är väl nazi-jude om jag minns rätt?
Citera
2022-09-25, 08:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Du sprider exakt samma konspirationsteorier som dina ryska kamrater. Även om du inte skulle vara ett betalt rysstroll är du en nyttig idiot som gått på deras antivästpropaganda och sprider den precis som dina betalda kamrater.

Så - ska vi kalla dig rysstroll eller nyttig idiot? Något annat val har du inte.

Exakt: De som försvarar RySSlands agerande kan, bara, antingen betecknas som rySStroll eller Putlers "nyttiga idioter".

Den som uppfann den termen var, för övrigt, Lenin, som beteckade sina beundrare i väst som just sina "nyttiga idioter". I jämförelse med Putler så var dock Lenin smartare. Han uppfann en egen "ideologi", den sk "marxism"-leninismen, för att maskera att det, egentligen, bara rörde sig om den gamla vanliga expansionen av den ryska cancersvulsten. Jag försökte, i min ungdom, ta mig igenom en bok av Lenin, som i stort sett enbart bestod av ordbsaseri. Men jag fann det lika omöjligt som att ta mig igenom Hitlers "Mein kampf".
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-09-25 kl. 08:45.
Citera
2022-09-25, 08:43
Medlem
Inga Näslunds sammanfattning av gårdagen:

- Brittisk underrättelsetjänst: Ryska styrkor försöker attackera dammar för att översvämma ukrainska militära övergångsställen. Det brittiska försvarsministeriet sa, att medan ukrainska trupper går nedströms längs floderna Siverskyi Donets och Inhulets, försöker ryska styrkor att inrikta sig på dammarnas slussar. Det är dock osannolikt detta kommer att orsaka "betydande störningar" eftersom de är belägna långt från stridszonerna.

- Omkring 50 ukrainska soldater dödas i strid varje dag. Fem gånger fler ryska soldater har dött än ukrainska soldater, sade president Volodymyr Zelensky i en intervju med tidningen Ouest-France. Zelensky noterade att det inte är möjligt att fastställa exakta siffror.

- Ryska medier: Ryssland överväger att införa krigslagar och förbjuda män i vapenföra åldrar att lämna landet. Enligt den ryska nyhetssajten Verstka överväger Ryssland att införa krigslagar "om Ukraina fortsätter att attackera" ockuperade områden som Ryssland planerar att illegalt annektera. Enligt media kan Kreml också förbjuda män i vapenför ålder att lämna Ryssland. Flytten kan tillkännages före den ryska diktatorn Vladimir Putins anförande till federala församlingen som, enligt Verstka, är planerad till den 30 september.

- Enligt den ryska statliga nyhetsbyrån TASS kan Moskva "annektera" Ukrainas delvis ockuperade Donetsk, Luhansk, Cherson och Zaporizhzhiaregionerna den 30 september, efter skenfolkomröstningar.

- Mobiliseringen i vissa ryska regioner är total. Till exempel mobiliserades alla män i byn Tiumenevo i Kemerovo oblast, 59 totalt.

- Nya demonstrationer mot mobiliseringen idag i olika ryska städer. Hundratals gripna.

- Putin ska ha avvisat begäran från fältbefälhavare om att de ska få dra sig tillbaka från Cherson, en viktig stad i södra Ukraina där Ukraina förstört ryska försörjningslinjer. Putin påstås direkt hantera beslut om krigföringen.
Senast redigerad av Krillolero 2022-09-25 kl. 08:59.
Citera
2022-09-25, 08:46
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag fick många inlägg att svara på. Ditt var, tyvärr, bland de minst intressanta. Ta t ex din första fråga. Det var Ryssland som invaderade. Och?

Spännande att du återigen undviker frågor om varför någon ska lita på Ryssland och hur du tänkt att relationer ska kunna normaliseras. Svårt att relativisera som du hela tiden försöker göra med dessa frågor och lägga skuld på Ukraina?
Citera
2022-09-25, 08:47
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Han är väl nazi-jude om jag minns rätt?

Gnällde inte ZZelensjy nyss om att han inte fick de vapen han bad om från Israel? Jo det gjorde han ...
Senast redigerad av Tillsson 2022-09-25 kl. 09:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in