2022-09-25, 20:07
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
De oberoende undersökningarna visade på att ca 2/3 av befolkningen i donbass ville fortsätta vara en del av Ukrina.
Några enstaka % ville tillhöra Ryssland och ca 30% ville vara en del av Ukraina men med visst självstyre.
Finns inga tecken på att Rysstalande skall ha förföljts i Ukraina, däremot tydliga tecken på de FSB ledda s.k utbrytarrepublikena.
Sen allt snack om folkmord av Rysstalande i Ukraina är motbevisade.
Den ökade aktiviteten som Putin hänvisade till för invasionen var till 100% på ryska kuperade områden.

Det du hänvisar till för att styrka din uppfattning är propaganda som du köper.
Men du bortser från Putins uttalade planer på ett nytt storryssland, vilket är bakgrunden till att EU och västvärlden accepterar en ekonomisk nedgång för att skydda sig mot Kreml.
Att ge Kreml ďet vill ha kommer enbart ses som en svaghet och kommer att följas upp med nya hot och krav.

Det är så Ryssk administration funkar, har varit med o det även på en mi dre allvarlig nivå.

Nej, jag bortser inte från Putins planer om ett storryssland. Men jag ser:
1) Putins kapacitet verkar ju inte vara så gigantisk. Hitler blev ju ett problem för att de överraskade enormt "positivt" i sin förmåga. Ryssarna överraskar snarare på nersidan.
2) I värsta fall blir en utdragen konflikt en självuppfyllande profetia. Vi gör Ryssland till en värre fiende än de hade behövt vara (och nej, appeasement är inte fel per definition, det är en myt).
3) Rent praktiskt så är vi i väst så starka att om nu Putin vill skapa ett Storryssland så är det bättre att rusta och så nacka dem ifall de ger sig på ex baltikum. Det har fördelen att vi troligen undviker fortsatt krig - eftersom jag ger det låg sannolikhet att Putin både har motivet och resurserna att göra det.

Därför - det är ännu en nackdel med fred-mot-territorium. Men en nackdel man kan acceptera.
Citera
2022-09-25, 20:09
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Gissar att det är gammal hederlig rysk sexualsadism som pågår..

Mvh
Antagligen, de är ju ett kulturfolk i motsatts till det degenererade väst.
Citera
2022-09-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
För att landets unga män inte har lust att marscheras in i ryskt artillerield på order från ett gäng nassar som du sympatiserar med.

Vem har det? Skulle du haft det om det var här? Klart den tanken tar emot för de allra flesta.
Citera
2022-09-25, 20:11
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Misslyckad? Du som är expert på lagar, vad kommer förändras när regionerna i östra Ukraina blir del av den ryska federationen?

Inte ett piss kommer förändras, de kan nämligen inte bli en del av Ryssland på ett lagligt sätt så ingen demokratisk nation på planeten kommer erkänna områdena som ryska.

Vad som händer i Putins huvud när han meddelar att 123,4% har röstat för att tillhöra Ryssland (intressant då de slagits för sin ”frihet” och ”självständighet” sen 2014 sägs det) ja då kanske han inbillar sig att Ryssland suveränitet är hotad.

Det förändrar inte läget på marken.

Kriget kommer fortgå tills Putin ger upp eller alla ryska soldater är utkastade/döda.
Citera
2022-09-25, 20:14
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nya grejen: framkalla oro för att ryssarna ska använda kärnvapen, och därigenom försöka få folk medgörliga inför ryska krav.

Nya grejen? Det är väl det dvärgen har hållit på med sen dag ett? Tycks inte han fungerat hittills.
Citera
2022-09-25, 20:15
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Inte sett en enda bild eller film under hela kriget som tyder på det.
Fanns några tält under själva mobiliseringen på gränsen men de flesta verkade bo/sova i sina fordon redan då. Finns annars många klipp på hur när de sover på bar mark utan den minsta tanke på militär disciplin. Deras förläggningar ser ut som romläger, villket ger en indikation på hur de mår och hur de agerar som soldater

Video på det finns i denna tråd från igår eller förrgår. Dubbelsängar i hundratals mitt i skogen utan tält eller annat humant som är normalt. Fejk eller inte men sjukt var det att se.

Ryssarna är inte oroliga för att bli blöta.
Citera
2022-09-25, 20:17
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
1) Putins kapacitet verkar ju inte vara så gigantisk. Hitler blev ju ett problem för att de överraskade enormt "positivt" i sin förmåga. Ryssarna överraskar snarare på nersidan.
2) I värsta fall blir en utdragen konflikt en självuppfyllande profetia. Vi gör Ryssland till en värre fiende än de hade behövt vara (och nej, appeasement är inte fel per definition, det är en myt).
3) Rent praktiskt så är vi i väst så starka att om nu Putin vill skapa ett Storryssland så är det bättre att rusta och så nacka dem ifall de ger sig på ex baltikum. Det har fördelen att vi troligen undviker fortsatt krig - eftersom jag ger det låg sannolikhet att Putin både har motivet och resurserna att göra det.

Därför - det är ännu en nackdel med fred-mot-territorium. Men en nackdel man kan acceptera.

”En nackdel man kan accepter”?

Då tycker jag Ryssland kan acceptera sin förlust lika gärna. De förlorar i ett krig mot väst så finns ingen mening för Ryssland att skjuta på sin kollaps.
Citera
2022-09-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
2 liter vodka per man värmer gott under kalla nätter för puttlers ligister. Det dämpar också abstinensen bland de tvångsinkallade, och påverkar bara stridskvaliteten marginellt då alla är parkbänksalkisar. Ryska befäl lever nog farligt.

Vill minnas att någon organisation typ human right watch kritiserade förhållanden under deras mobilisering vid gränsen. När t.o.m motståndaren(väst) är orolig för ens egna soldater redan vid mobilisering vet man att det är illa. Detta va nu 7 månader sen och med "frivilliga". Klart det kommer ryka befäl.
Citera
2022-09-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Nej ingen kan acceptere denne nackdel.

Ingen ledere i NATO og EU accepterer denne nackdel.

Så dette hjernesping kan du godt stoppe.
Citera
2022-09-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryketen om genombrott på fronten södra Kharkiv/norra Donetsk!
https://www.youtube.com/post/UgkxB_y...JgTdkuLpAtF5Z4

Deras metoder är säkert hemliga. En annan sak jag tror de har kapacitet för är att förstöra Rysslands samtliga satelliter. Det innebär de som ger rysarnas deras variant av GPS-positionering, kommunikationssatelliter och spionsatelliter.

Skulle inte tro att de "sabbar" Rysslands motsvarighet till gps, som för övrigt heter glonas. Ifall de gör det så kommer vi i Sverige få stora problem ovanför Gävle då vi på den breddgraden är beroende av just Rysslands system. Detta för att amerikanarnas gps och Europas Galilei går på en sydligare breddgrad och gör oss således beroende av just Rysslands när vi kommer kart-och mätning, men även i våra mobiltelefoners positionssystem. Under Irakkriget så störde usa ut diverse satellitsystem, vilket fick lamtmäterimyndigheten här i Sverige diffar på 5-10 cm på sin handhållna "gps" (kallas gnss igentligen) när de skulle staka ut tomtgränser och dylikt. Det kanske inte låter som en big deal, men tänk er själva om just den bit tomt som just du skall köpa, blir mindre bara för att tex usa får för sig att störa ut signalen i ett krig som är en bra bit ifrån där du bor.
Citera
2022-09-25, 20:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Ett tiotal ryska kravallpoliser har hjältemodigt lyckats besegra en medelålders kvinna.
Slava Russiai!
https://twitter.com/JuliaDavisNews/s...801153/photo/1
Citera
2022-09-25, 20:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
”En nackdel man kan accepter”?

Då tycker jag Ryssland kan acceptera sin förlust lika gärna. De förlorar i ett krig mot väst så finns ingen mening för Ryssland att skjuta på sin kollaps.

Ja fint om de gör det. Då är ju alla problem lösta. But hope is not a strategy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in