2022-09-26, 10:58
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Beror ju på vem man frågar.

En frilansande engelsk journalist i Ukraina som intervjuar folk på gatan.
https://youtu.be/lgYqusaO2Gg

Hur fritt tycker du Elin Jönsson jobbar i Ukraina? Hon själv verkar ju tveksam till det.
https://youtu.be/iGUi0TH4oYo

Länken till Elin Jönsson var intressant.
Citera
2022-09-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
500 döda ryska soldater på ett dygn! Ett stridsflygplan och 3 helikoptrar. 15 stridsvagnar och 25 andra stridsfordon. Man förstår att Putin hotar med kärnvapen; hans armé nöts sönder i en allt snabbare takt.

https://twitter.com/Flash_news_ua/st...01505154387968

Fan va gött att västs vapen kommer till god användning! Usa har tränat upp många förband och det märks.
Citera
2022-09-26, 11:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukrainarna har attackerat basen för de iranska drönarna!
https://twitter.com/antiputler_news/...11563854778369
Jag tror Rysslands stora problem är en brist på motivation på alla nivåer, inte bara soldaterna i skyttegravarna. Även de som planerar och gör annat har gett upp och försöker bara klara sig själva från dag till dag. Det gäller nog ända upp till ministrar i Putins regering. De är mentalt besegrade och förlorare.
Citera
2022-09-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukrainarna har attackerat basen för de iranska drönarna!
https://twitter.com/antiputler_news/...11563854778369
Jag tror Rysslands stora problem är en brist på motivation på alla nivåer, inte bara soldaterna i skyttegravarna. Även de som planerar och gör annat har gett upp och försöker bara klara sig själva från dag till dag. Det gäller nog ända upp till ministrar i Putins regering. De är mentalt besegrade och förlorare.

Helvete va gött! Det kunde dom ha dom fega jävla asen som skickade skiten på civilister.

Början på förfallet för regimen kan man ju hoppas på. Putin borde göra som hans förebild och skjuta sig själv i skallen i en bunker!
Citera
2022-09-26, 11:07
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Någon som har status på den där mongolida mongolen som representerar samtliga ryssar och dess sympatisörer) som gillar kastrering? Hoppas han är död.
Han tog semester efter ha utlyst mobilisering och sitter väl och biter på naglarna i sin bunker.
Citera
2022-09-26, 11:09
Medlem
DeValeras avatar
Vad jag har läst så är Melonis parti för sanktioner och detta är det största partiet i den vinnande koalitionen. Partiet Lega som är emot sanktionerna gick dåligt i valet. Så vad jag kan se är det en öppen fråga som förmodligen kommer förhandlas om i koalitionen. Berlusconi har haft en bra relation till Putin, möjligt att han vill häva sanktionera. Dock så tror jag att Italien kommer få ett tryck emot sig från EU och USA att inte häva sanktionerna.
Citera
2022-09-26, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nja. USA hotade Kina med kärnvapen om de inte slöt fred i Korea. Jag har ingen källa direkt, men jag har hört att Sovjet hade i sin scenarieplanläggning att slå med taktiska kärnvapen om de skulle anfalla också. Finns även andra exempel som visar att paradigmet är "uppluckrat".
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_blackmail

Intressant länk och det kanske finns mer i ämnet än vad som framgår men när jag tittar på de exemplen som ges där så är det ju uteslutande i de fall som ”väst” hotat med kärnvapen i situationer där en motpart redan hotat med ex kemiska vapen så jag ser inte att paradigmen ändras pg av detta men om du hittar mer i/om detta så posta gärna då det är mycket intressant ämne.
Citera
2022-09-26, 11:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Förklara för en dum typ vad din källa innebär

Nu hävdar jag inte att alla håller med utan du lägger ord i mun, fint...
Jag tar åt mig ändå av kritiken att jag inte var tydlig nog. Det jag menar är att jag ej har sett något som stödjer att en majoriteten av ukrainare vill att Ukraina stannar kvar som Rysslands knähund. Det finns absolut regioner som vill det eller t.o.m tillhöra Ryssland. Problemet är att ett lands suveränitet skall respekteras och endast demokratiska folkomröstningar där hela befolkningen får säga sitt räknas som legitima. Bara för att 90% av befolkningen i en region vill tillhöra ett annat land så gills det inte. Det är vad majoriteten av hela landets befolkning vill som räknas.

Gräver man lite så ser man att det inte var så enkelt som att Ukraina var Rysslands knähund och sedan bröt befolkningen sig fri:
https://www.reuters.com/article/us-u...9BI0DZ20131219

Personligen är jag ganska förtjust i seperatism. USA hade inte funnits om det var en universell princip att hela landet som det ingick i måste folkomrösta om att delarna ska få lämna. Heller inte Ukraina, om vi räknar Sovjet som ett land.

Kialo-länken visar bara argumenten för vad som hände, pro and con. I den här tråden hittar du en massa idioter som skriker att du är ett rysstroll om du läser på. Min slutsats är att det var ganska komplicerat. En minoritet kastade med våld ut den folkvalde presidenten med stöd av USA. Många undersökningar visade att det var en minoritet som ville närma sig EU när det ballade ur, men fler än de som ville hålla sig i öst. I praktiken ville den östra delen till öst, och den västra delen till väst. Det är ett ganska bra argument för att splittra landet, men så klart är inte Ryssland rätt aktör att göra det med våld. Komplicerat är det.
Citera
2022-09-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Gå och lägg dig, ingen går på ditt tafatta försök till omvänd psykologi. Du har klartgjort tidigare i tråden att du är Ryssvänlig!

Nu tror jag du misstolkar mig.
Det du fetmarkerade är tänkt som ett citat. Menar att dessa människor tror att Putin är en stark ledare som alltid spelar ut väst gång på gång. Det är inte min egna åsikt. Min egna åsikt är att Ryssland ska ta tillbaka sina trupper och låta det ukrainska folket få styra sitt eget öde.
Citera
2022-09-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nu hålls det mer fria val där.

Fria som i att rösta medans en skäggig tjetjen riktar en ak i ansiktet på en?
Mmhm, det säger du ja.
Citera
2022-09-26, 11:15
Medlem
donald12s avatar
Bra gjort!

A Russian man has shot the leader of the local military draft committee in a Siberian town after telling him he would refuse to fight in the war in Ukraine.

The incident took place in the city of Ust-Ilimsk, a town of about 85,000 people in the Irkutsk region in Siberia.

Video showed the gunman, dressed in camouflage, firing at the official from point blank range as other potential draftees for the Russian invasion fled the room. Reports say that at least three shots were fired.
Citera
2022-09-26, 11:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ytterligare ett par uppenbara lögner från din sida.
- Zelenskyj valdes med 73% av rösterna och det är så långt från en ”CIA-kupp” man kan komma.
- Att den rysktalande juden Zelenskyj skulle leda en ”nazi-regim” var en del av Kremls tidiga propaganda som du uppenbart fastnst i.

Frågan är varför du dels ältar ”fascism” och ”nazism” i varje inlägg, dels helhjärtat stöder Putins proto-fascistiska och regim med sin ohämmade aggression mot grannländer och våldsdyrkan.

Det är ett arv från CCCP-propaganda.

Planschen på länken är från 60-talet.

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qi...4e3d47605ba1a6

Nazi-ukrainare och judarna sitter i samma båt. Det finns flera olika planscher med ungefär samma tema. De utmålades som folkets fiender redan för länge sedan.

För den sakens skull spelar det nog ingen roll hur det är i Ukraina. Dessa ideologiska vapen hade använts oavsett hur det hade varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in