Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Förklara för en dum typ vad din källa innebär
Nu hävdar jag inte att alla håller med utan du lägger ord i mun, fint...
Jag tar åt mig ändå av kritiken att jag inte var tydlig nog. Det jag menar är att jag ej har sett något som stödjer att en majoriteten av ukrainare vill att Ukraina stannar kvar som Rysslands knähund. Det finns absolut regioner som vill det eller t.o.m tillhöra Ryssland. Problemet är att ett lands suveränitet skall respekteras och endast demokratiska folkomröstningar där hela befolkningen får säga sitt räknas som legitima. Bara för att 90% av befolkningen i en region vill tillhöra ett annat land så gills det inte. Det är vad majoriteten av hela landets befolkning vill som räknas.
Gräver man lite så ser man att det inte var så enkelt som att Ukraina var Rysslands knähund och sedan bröt befolkningen sig fri:
https://www.reuters.com/article/us-u...9BI0DZ20131219
Personligen är jag ganska förtjust i seperatism. USA hade inte funnits om det var en universell princip att hela landet som det ingick i måste folkomrösta om att delarna ska få lämna. Heller inte Ukraina, om vi räknar Sovjet som ett land.
Kialo-länken visar bara argumenten för vad som hände, pro and con. I den här tråden hittar du en massa idioter som skriker att du är ett rysstroll om du läser på. Min slutsats är att det var ganska komplicerat. En minoritet kastade med våld ut den folkvalde presidenten med stöd av USA. Många undersökningar visade att det var en minoritet som ville närma sig EU när det ballade ur, men fler än de som ville hålla sig i öst. I praktiken ville den östra delen till öst, och den västra delen till väst. Det är ett ganska bra argument för att splittra landet, men så klart är inte Ryssland rätt aktör att göra det med våld. Komplicerat är det.