2022-09-30, 00:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Verkar finnas en del här:
https://www.youtube.com/channel/UCPz...SPMHMgQ/videos

Jo, känner till honom (fascinerande att höra på den kanalen). Men detta skall gå djupare och man har checkat uppgifter, namn etc... Antar att annan media kommer att köpa detta ifrån NYT. Tippar att det kommer ut mer i europa snart..
Citera
2022-09-30, 00:40
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. DPR och LNR har någon hemsida med förlustuppräkningar som inte ingår i de siffrorna.

2. I övrigt är det inte konstigt alla "officiella" och "semi-officiella" talesmän för Ukraina fått nippran i sina intervjuer. Det handlar om just den saken.

3. Det vore ju ganska enkelt att för Ukraina att motbevisa saken ifall de hade bevis, men det står ju AFU på de flesta massgravarna än så länge och det är Ukrainska uniformer på 95% av liken som tyvärr läggs ut på internet trots att Ryssland exempelvis har förbud mot internetfilmande utan särskilt tillstånd m.m.

3.1. Så fram med bevisen!

4. Bye-bye
1. är bullshit då Putin har fört in i lagen att det är förbjudet o publicera förlustsiffror över döda ryska svin!
Citera
2022-09-30, 00:42
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Problemet är att det tyvärr inte är Putins och elitens krig utan Ryssarnas.
70% stödjer Putler och bland de resterande 30%:en består oppositionen främst av de som är anti Putler för att de tycker han är för mild, och att han borde atombombat både Ukraina och Polen för länge sen.

Det är kanske 15% som inte är CP i det där landet just nu.
Därför måste Ryssland krossas. Inte bara Putin.

Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Sett till Rysslands historia så är jag övertygad om att dom aldrig kommer ändra riktning. Tyvärr ligger det i de ryska folkets gener. Även om dom "gamla" dör ut så kommer det finnas folk i den yngre generationen som tar över.
Går tyvärr inte att utrota den ryska terror genen helt!

Jag håller nog med, men när ska steget tas, det känns ju som att det är dags nu. Jag menar att tvinga ner Ryssland på knä, totalt. Fria alla delrepubliker sedan.
Citera
2022-09-30, 00:44
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
1. DPR och LNR har någon hemsida med förlustuppräkningar som inte ingår i de siffrorna.

2. I övrigt är det inte konstigt alla "officiella" och "semi-officiella" talesmän för Ukraina fått nippran i sina intervjuer. Det handlar om just den saken.

3. Det vore ju ganska enkelt att för Ukraina att motbevisa saken ifall de hade bevis, men det står ju AFU på de flesta massgravarna än så länge och det är Ukrainska uniformer på 95% av liken som tyvärr läggs ut på internet trots att Ryssland exempelvis har förbud mot internetfilmande utan särskilt tillstånd m.m.

3.1. Så fram med bevisen!

4. Bye-bye
Beviset är att Putin mobiliserar. Hade inte funnits minsta lilla behov av det om det bara var 6000 döda.
Citera
2022-09-30, 00:44
Medlem
raskenss avatar
En till hög ryss som fallit från hög höjd. Denna gång blev det balkonering som omväxling

https://twitter.com/igorsushko/statu...kzM7eHPWA&s=19
Citera
2022-09-30, 00:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Lyman verkar bli vår tids Little Big Horn, det talas om 3000 instängda ryska soldater.
Det kom en uppdatering till om Lyman nyss från pro-rysk källa. Belägringen måste hävas inom en dag annars måste Röda Armén ge upp staden.

https://twitter.com/wartranslated/st...08730699243521
Citera
2022-09-30, 00:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

2. Ryssland så som federation ser ut idag har kring 6k döda och antagligen mellan 12-24k skadade av olika sort till detta. Ukraina har någonstans mellan 200k till 350k förluster av alla typer inkl. MIA-desertörer, MIA-begravda, MIA-pulvriserade och POWs.
Kan du göra ett försök åtminstone att styrka dina gissningar på 6000 döda ryssar?

Som jag skrev i ett inlägg tidigare har vi 4000 visuellt bekräftade förstörda ryska fordon, varav drygt 700 strv (https://www.oryxspioenkop.com/2022/0...pment.html?m=1). Om man räknar med 4 man per fordon och 2/3 utslagna besättningar (du minns säkert tornflygningarna) så landar man på drygt 10 000 döda bara i dessa fordon. Flera osäkerhetsfaktorer här, men din skattning på 6 000 döda ryssar totalt är uppenbart inte rimlig.

När du är klar med ryssarna kan du gå vidare och styrka din fria fantasi om 200’ - 350’ (!) i förluster för Ukraina. Man blir onekligen lite nyfiken hur du kommer fram just till detta intervall. Varför inte 100’? Eller 500’?
Citera
2022-09-30, 00:53
Medlem
Sickmyducks avatar
https://www.youtube.com/channel/UCPz...Dpw_vLSPMHMgQ¨

Kan starkt rekommendera den kanalen för att höra på avlyssnade samtal mellan ryssar på plats i Ukraina och deras familjer. Man får en unik insyn i vad som pågår från deras sida.
Citera
2022-09-30, 00:55
Medlem
Sickmyducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
man har haft internationella valobservatörer

Vilka då?

Att det valet skulle vara legitimt är ungefär lika troligt som att de röstar för Kim Jong-Un i Nordkorea. Är det ens något land som erkänt valet?
Citera
2022-09-30, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det kom en uppdatering till om Lyman nyss från pro-rysk källa. Belägringen måste hävas inom en dag annars måste Röda Armén ge upp staden.

https://twitter.com/wartranslated/st...08730699243521
Det är såhär det funkar när en militär blir helt toppstyrd. Nu sitter Putin och domderar ordrar tydligen
Ge aldrig upp, håll era positioner tills ni dör! Så gör dom det och allt går åt helvete. Man hade kunnat spara en jevla massa faktiskt krigsdugliga förband där. Istället låter man dom antagligen dö eller bli krigsfångar. Ukrainas offensiv är understöd av Himars som Ryssbögarna inte har nåt försvar emot.

Istället offrar man en väldigt massa krigsdugliga människor och verktyg. Det är värt att notera att enligt Putins order skulle man inte ge upp en tum i Khersson heller.

Jag är ingen militär expert, men tom jag kan se att jag som militär hade hatat att ha en ryssbög som Putin som gör helt efterblivna beslut åt mig. Inte fan hade jag viljat dö för han.

En annan grej jag skulle vilja säga, landade i cluj (rumänien) för några dagar sen. O det var rätt många amerikanska soldater som landade med mig
Citera
2022-09-30, 01:00
Medlem
StigaSols avatar
Synd om såna som dig. I nästa liv kanske du har bättre tur! Nu håller vi oss till verkligheten och Putins största misslyckande någonsin.

Citat:
1. Är du utvecklingsstörd eller låtsas du bara?

1.1. För fallet att du är utvecklingsstörd kan det vara bra att upplysa om att Ryssarna bara engagerat kring 150-200k av sina 2.5M anställda militärer. Av dessa är mellan 20k till 80k aktiva kring Ukrainska gränsen enligt alla internet uppgifter. Därtill finns en massa DPR och LNR milistrupper av okänd storlek.

1.2. Helt klart är att dessa trupper inte räcker till för att ockupera eller samtidigt försvara de mycket stora landområden och städer som finns i Ukraina. Mobiliseringen handlar med andra ord om att lösgöra andra trupper och ta och försvara terräng.

2. Du får väl läsa 1.2. Du får tänka på att många städer är komplexa och stora saker. Bara Kharkiv och Odessa är som Stockholm plus Malmö plus Göteborg.

2.1. Ifall du tror att ockupationen av dessa är typ en lämplig uppgift för 50k soldater så behöver du en någon form av utbildning i tänkande.

2.2. Den enda fördel Ryssland har i det sammanhanget är att 75-100% av befolkningen i de områdena är Ryskättade. Det innebär att de åtminstone kan slippa anarki av typen som USA fick i Bagdad pga. av att Sunniterna som stödde Saddam flydde samtidigt som Kurderna först anlände och sedan fick släppa makten till Shiiterna som var i absolut majoritet men som då inte var organiserade pga. Sunniternas långa maktinnehav med förtryck m.m.

3. Jag tycker att du ska ge bort alla dina pengar till Ukraina och anmäla dig som frivillig för att kriga för Zelenskij, så blir det kanske lite nyheter av dig iallafall!

4. Bye-bye
Citera
2022-09-30, 01:02
Medlem
Explosionen i Dnepr orsakades av en Iskander-missil. En person har dött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in