2022-10-05, 00:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Pensionerade (?) generalen Petreus beskrev för CNN USA/Natos förmodade respons på en rysk taktisk kärnvapenattack Ukraina: USA/Nato kommer då att med konventionella vapen (helt överlägset flyg) slå ut samtliga ryska truppkoncentrationer de kan hitta i Ukraina samt sänka hela Svarta Havsflottan. Detta skall ha kommunicerats tydligt till Kreml. Frågan är om och varför Putin och Kreml skulle vilja ta reda på om detta stämmer.

Hmm..

Har nog sett samma intervju, och Petrus uttalade ju sig hypotetiskt. Han visste ju inte vad som har sagts till ryssarna. Så fick jag det för mig..
Citera
2022-10-05, 00:30
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det har gått rykten sista timmen att UAF attackerar staden Kherson. Helt sjukt om det stämmer. Undrar vad solbrillorna anser om det? Är det ens möjligt att inleda ett pansarslag i mörker?

https://twitter.com/Tendar/status/1577417709536841728

https://twitter.com/sul6an_21/status...15311175077888
För sisådär 8 timmar sedan kom rapporter att samtliga ryska styrkor norr om Kherson blivit flankerade och förintade, OCH att ukrainarna pushade vidare in mot staden. Så jo, nog händer det grejer i Kherson nu.
Citera
2022-10-05, 00:31
Medlem
Citat:
”Vi går inte bara baklänges. Vi backar, jag hittar inte ens ett ord för det. Det här är en flykt ... Det finns ingenstans att fly. Antonovbron är helt förstörd." - vilken film är den från?
https://twitter.com/edwardweinert/st...421016064?s=21

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring-The Tomb of Balin https://youtu.be/kioWCIANNlQ

Läste precis på Aftonbladet, att Ukraina ryckt fram 40kilometer mot Kherson idag. Verkar finnas väldigt få ryska soldater så få som 20 soldater/km. Var finns alla deras trupper samlade? Eller har de bara så lite trupper kvar?
Citera
2022-10-05, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Om det skulle visa sig att det stämmer så är det ytterligare en by i obygden som de har lyckats tagit över. Att attackera Kherson Är en annan femma Ryssland har förberett staden i detalj samt en pro-rysk befolkning som kommer kämpa med molotovs. Jag tror inte att uKrajina någonsin kommer ha möjligheten att ta kherson det vore harakiri att försöka med det.
Fast dom behöver inte ta staden dom gör som vanligt omringar den då flyr ryssarna.
Citera
2022-10-05, 00:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nja det som skulle hända om putin sätter in kärnvapen i Ukraina är att nato skulle gå in i Ukraina men konventionella vapen mot ryska styrkor. Om putin sedan använder kärnvapen mot ett nato land eller trupp skulle nato svara med samma mynt. Att vi ser städer som kärnvapen bombas ser jag inte som sannolikt men en kärnvapen utväxling ser jag som mycket troligt innan deta är över.

Jag är inte så säker på det. Hoppas givetvis att vi aldrig får reda på det heller..
Citera
2022-10-05, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Läste precis på Aftonbladet, att Ukraina ryckt fram 40kilometer mot Kherson idag. Verkar finnas väldigt få ryska soldater så få som 20 soldater/km. Var finns alla deras trupper samlade? Eller har de bara så lite trupper kvar?
Det är bara så få kvar många har flytt. Många döda och skadade. Sedan är dom utspridda på ett stort område. Och dom var inte många till och börja med.
Citera
2022-10-05, 00:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..

Har nog sett samma intervju, och Petrus uttalade ju sig hypotetiskt. Han visste ju inte vad som har sagts till ryssarna. Så fick jag det för mig..
Jag har sett intervjun refererad till flera gånger, och mitt intryck är att Petreus vet exakt vad han säger: USA/Nato skulle inte svara med kärnvapen, men däremot med allt de har i form av konventionella vapen. Vilket är åtskilligt.

Jag ser Petreus som en ”oberoende” analytiker som är så nära försvarsledningen att han knappast säger något som inte är förankrat. En budbärare s.a.s.
Citera
2022-10-05, 00:36
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det rapporteras nu att UAF har intagit Snihurivka!! Om det stämmer är det ju helt sjukt. Borde betyda att Röda Armén drar sig tillbaka hela vägen till staden Kherson ju.

https://twitter.com/EdwardWeinert/st...19338378022912

UAF har brutit igenom vid Beryslav iaf enligt Rysk källor, man attackerat staden från två håll från Nord och även från öst nu i kväll man brutit försvarslinjerna som ryssen satt upp

Ryska 176th Brigaden finns ej mer skriver man.
Citera
2022-10-05, 00:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Ryssarna kommer att få uppleva vad Stalingrad var för Tyskarna.
Med alla rykten som går nu så verkar ju Kherson bli både Stalingrad och Dunkirk för Röda Armén!!

https://twitter.com/Tendar/status/1577426159955955712
Citera
2022-10-05, 00:37
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Om det skulle visa sig att det stämmer så är det ytterligare en by i obygden som de har lyckats tagit över. Att attackera Kherson Är en annan femma Ryssland har förberett staden i detalj samt en pro-rysk befolkning som kommer kämpa med molotovs. Jag tror inte att uKrajina någonsin kommer ha möjligheten att ta kherson det vore harakiri att försöka med det.

Har du hört talas om logistik samt förnödenheter ?
Har du en aning om hur många ton granater som går åt till att hålla ett artillerbat igång och mängden bränsle som krävs och mat och reservdelar

Nu är det bara en liten detalj . Du kan ju ta och fundera på vad som krävs för alla styrkorna där och att de samtidigt får uthärda det under ett bombardemang .

De lär ta sig därifrån så snabbt de kan och som vanligt lämna den tyngre utrustningen efter sig . Det är inte så poppis att dö för Putin just nu
Citera
2022-10-05, 00:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag har sett intervjun refererad till flera gånger, och mitt intryck är att Petreus vet exakt vad han säger: USA/Nato skulle inte svara med kärnvapen, men däremot med allt de har i form av konventionella vapen. Vilket är åtskilligt.

Jag ser Petreus som en ”oberoende” analytiker som är så nära försvarsledningen att han knappast säger något som inte är förankrat. En budbärare s.a.s.

Ja-a.., och här skiljer sig vårt sätt att se på saken..., sagt i all vänlighet.

Mvh // Snapcount
Citera
2022-10-05, 00:39
Medlem
Hade vart spænnande med en riktig kollaps av russarna runt kherson nu. Totalt demoraliserade kanske. Hade vart fantastiskt. Dom måste ju var helt utsultna och varfør i helvete ska dom slåss før lilla æckliga råttan Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in