2022-10-05, 00:39
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det har gått rykten sista timmen att UAF attackerar staden Kherson. Helt sjukt om det stämmer. Undrar vad solbrillorna anser om det? Är det ens möjligt att inleda ett pansarslag i mörker?

https://twitter.com/Tendar/status/1577417709536841728

https://twitter.com/sul6an_21/status...15311175077888

De har åtminstone viss personal med denna förmåga. Nu hittar jag inte inlägget, men från denna kanal.

https://t.me/s/operativnoZSU

Den visade nattbilder som såg ut som att de hade sådan förmåga: alltså foton på ukrainska soldater framför utslagna nazifordon, och utan blixt.

Dessa soldater skall då ha tillhört den 73e marinenheten; tänk dykare och annat.

Om uppgifterna stämmer har de också förmåga att slåss på torra land.
Citera
2022-10-05, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Ryssarna kommer att få uppleva vad Stalingrad var för Tyskarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ok. Låt mig säga detta då. För mitt inlägg var baserat på att "sätta jorden i brand" scenariot. Då är jag övertygad om att väst skulle slå till först, om de är övertygade till 100 % att Putin tänker göra det..

Så nästa, om Putin drar iväg en taktisk på Ukraina. Vad blir då responsen ?

Det finns en fördel att inte svara med samma mynt. För då förblir Ryssland/Putin "the bad guy". Så jag tror på detta :

1) USA deklarerar Ryssland som en "terror stat". Detta kommer att få mycket långtgående ekonomiska konsekvenser. Mycket långtgående..

2) Man kommer även att öppna kranen upp på fulla muggar på vapenleveranser...

3)..inklusive taktiska kärnvapen till Ukraina. Under förutsättningen att man säger till Ukraina : "-Bara om de drar iväg en andra ifrån rysk håll, får ni skjuta tillbaka !"

4) ?

1. Det kommer endast vara ett slag mot de andra nationer som är på ryssarnas sida. Dessa har redan en kall hållning mot USA. Det är Kina, Indien och en massa mindre nationer som kommer få mothugg av amerikanerna när de fortsatt bedriver handel med Ryssland.
Skulle USA spela ut denna så riskerar de att bli bortvalda av majoriteten av världens befolkning. De kommer som mest ha det uppe på bordet och vifta med, så som de redan har gjort. Inte mer än så.
Om det nu skulle barka iväg och ske ändå, så lär det komma med en hel del undantag, vilket gör att det mest blir på pappret. Aldrig en ”riktig” förklaring av en terroristorganisation.

2. Där var vi redan i somras. Det blir inte mer än vad USA redan ger, och vad EU tvingats ge. Däremot så kan man ju skriva mer om dessa planer, och poster fler bilder, beskrivningar och storys om materielens förträffligheter. Det tror jag säkert är en trolig fortsättning om inget annat sker, som en fred t.ex.

3. Inte en chans att världen kommer tillåta en nation likt dagens Ukraina att ha tillgång till kärnvapen. Det vore idiotiskt och något sådant kommer vi inte se. Var så säker på det. Tror inte ens de skulle betros att ha adevkvata moderna motmedel. För något sådant krävs en fungerande rättsstat och ett pålitligt styre. Det saknar Ukraina tyvärr. Jag hoppas att de når dit en dag, men de är inte där ännu.

4. ! Tramsandet.
Ryssland kommer inte använda kärnvapen mot Ukraina, det behöver de inte och de vill inte. De är inte där för att orsaka lidande, de är där för att få ett slut på lidandet. Om nu det mot förmodan skulle gå iväg kärnvapen från Ryssland som deras styre har medvetet beordrat att skjuta iväg, så går färden mot USA. Ingen annan stans finns anledning för dem att skicka kärnvapen. Bara USA är den typen av hot, och det är också detta som är anledningen till att vi har pratet om kärnvapenanvändning.
Senast redigerad av Iloveyousomuchfun 2022-10-05 kl. 00:45.
Citera
Medlem
Zahles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
to do WHAT?

Jag hoppas att du inte menar att fotot genom en "diffraction grating"-plåt bevisar någonting...

I personally know how to build simple incendiary devices that can kill 300+ people per bomb, och alla i min motståndsgrupp har samma kunskaper. What do You have?

Nej jag vet inget om dessa saker och är heller inte intresserad. Jag är pacifist och pennan är mitt svärd.

Ryska telegram kanaler får inte ljuga utan får bara rapportera om sanningen. Att dessa sidor inte rapportera någonting om de så kallade ukrainska framryckningarna i väst visar helt enkelt att det är påhitt från väst Ukraina av mot litet tag i några bilar utan det är bara påhitt.

Hade Ryssland tappat land så hade de accepterade som sagt de nämnde väl lite tidigt att de har tappat någon bil eller så och Lyman så det visar att Ryssland aldrig ljuger.

Så tills mina neutrala Telegram kanaler säger sanningen om vad som har hänt Ivarsson utgår jag från att du Krajina har inte avancerat ett nio kvm
Citera
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Om det skulle visa sig att det stämmer så är det ytterligare en by i obygden som de har lyckats tagit över. Att attackera Kherson Är en annan femma Ryssland har förberett staden i detalj samt en pro-rysk befolkning som kommer kämpa med molotovs. Jag tror inte att uKrajina någonsin kommer ha möjligheten att ta kherson det vore harakiri att försöka med det.
Pro-rysk befolkning? Folket i Kherson hatar ryssar minst lika mycket som alla andra i Ukraina.

Det är såna här inlägg man ska spara.

Ska bli riktigt skojigt att pinga dig om några dagar (eller kanske redan imorgon) när varenda ryssråtta i Kherson avlivats eller flytt från staden med benen på ryggen. Men med tanke på hur efterbliven du verkar vara så kanske du bara kommer sjunka ännu djupare ner i din fiktiva fantasivärld och fortsätta hävda att Kherson är under rysk kontroll. Inser du själv hur sjuk du är? Dum fråga kanske.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Läste precis på Aftonbladet, att Ukraina ryckt fram 40kilometer mot Kherson idag. Verkar finnas väldigt få ryska soldater så få som 20 soldater/km. Var finns alla deras trupper samlade? Eller har de bara så lite trupper kvar?
Nja, de borde ha ca 200/km i snitt*, men alla är ju inte i fronten. Det är oklart om dessa regementen och brigader är helt beroende av egen tross, men om det är fallet så kan knappast mer än 2/3 befinna sig i frontlinjen och då är vi nere på < 150/km. Om vi sedan tänker att 4 regementen är vid Kherson stad, så kanske det blir 100 gubbar per km resten av fronten österut. Och det är verkligen inte mycket. Om de slåss plutonvis blir det 250-300 m mellan varje, och då kan ju ett par BMP köra rätt emellan om terrängen inte är helt platt och öppen.

*) baserat på 30 000 ryssar på 150 km front.

—————
Edit:
då kan striderna kanske se ut så här:
https://twitter.com/edwardweinert/st...475772420?s=21
Tror detta är från Kherson.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-05 kl. 00:53.
Citera
2022-10-05, 00:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun

3. Inte en chans att världen kommer tillåta en nation likt dagens Ukraina att ha tillgång till kärnvapen. Det vore idiotiskt och något sådant kommer vi inte se. Var så säker på det. Tror inte ens de skulle betros att ha adevkvata moderna motmedel. För något sådant krävs en fungerande rättsstat och ett pålitligt styre. Det saknar Ukraina tyvärr. Jag hoppas att de når dit en dag, men de är inte där ännu.

Jag är övertygad om att Ukraina kommer att skaffa sig kärnvapen. På ett eller annat sätt. Det får världen "deal with it". Deras säkerhetssituation kräver det.

Du får tacka Putin för denna utveckling.
Senast redigerad av Snapcount 2022-10-05 kl. 00:48.
Citera
2022-10-05, 00:45
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Nej jag vet inget om dessa saker och är heller inte intresserad. Jag är pacifist och pennan är mitt svärd.

Ryska telegram kanaler får inte ljuga utan får bara rapportera om sanningen. Att dessa sidor inte rapportera någonting om de så kallade ukrainska framryckningarna i väst visar helt enkelt att det är påhitt från väst Ukraina av mot litet tag i några bilar utan det är bara påhitt.

Hade Ryssland tappat land så hade de accepterade som sagt de nämnde väl lite tidigt att de har tappat någon bil eller så och Lyman så det visar att Ryssland aldrig ljuger.

Så tills mina neutrala Telegram kanaler säger sanningen om vad som har hänt Ivarsson utgår jag från att du Krajina har inte avancerat ett nio kvm

Du är varken pacifist eller neutral Snyggt försök dock . Ryska Telegram kanaler ljuger dessutom något kopiöst mycket . Ja inte för att glömma hur Putin och Lavrov ljuger
Citera
2022-10-05, 00:47
Avstängd
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det har gått rykten sista timmen att UAF attackerar staden Kherson. Helt sjukt om det stämmer. Undrar vad solbrillorna anser om det? Är det ens möjligt att inleda ett pansarslag i mörker?
https://twitter.com/Tendar/status/1577417709536841728
https://twitter.com/sul6an_21/status...15311175077888
Nattsikt i pansarvagnar har nog varit standard de senaste 20-30 åren? Det är mest orchernas gamla kalla kriget-reliker som saknar detta.
https://www.economist.com/the-econom...sion-equipment
Citat:
Why Russian forces can’t match Ukraine’s night-vision equipment

Citat:
Ryska telegram kanaler får inte ljuga utan får bara rapportera om sanningen. Att dessa sidor inte rapportera någonting om de så kallade ukrainska framryckningarna i väst visar helt enkelt att det är påhitt från väst Ukraina av mot litet tag i några bilar utan det är bara påhitt
Lol.
Lmao.
Senast redigerad av zergrush 2022-10-05 kl. 00:50.
Citera
2022-10-05, 00:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ja-a.., och här skiljer sig vårt sätt att se på saken..., sagt i all vänlighet.

Mvh // Snapcount
Du kan ha rätt, jag har inte följt Petraeus karriär efter Irak och avskedet från CIA 2012. Han har ju onekligen varit så högt man kan komma inom USAs försvarsmakt, med det var 10 år sedan.

Låt oss hoppas att vi inte får reda på om han har rätt.
Citera
2022-10-05, 00:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Vad händer med retirerande ryska soldater/förband - om alla retirerar till samma ställe
o mopsar upp sig tungt beväpnade - kan det bli en svår nöt för U att knäcka - 75-100,000 ryssar på EN
plats som försvarar tjyverierna.

Sprids alla soldater utan annat än handvapen - är de ju slagna från börja mot
riktiga U militärförband

En M30A1 fixar den biffen!
Citera
2022-10-05, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, de borde ha ca 200/km i snitt*, men alla är ju inte i fronten. Det är oklart om dessa regementen och brigader är helt beroende av egen tross, men om så kan knappast mer än 2/3 befinna sig i frontlinjen och då är vi nere på < 150/km. Om vi sedan tänker att 4 regementen är vid Kherson stad, så kanske det blir 100 gubbar per km resten av fronten österut. Och det är verkligen inte mycket. Om de slåss plutonvis blir det 250-300 m mellan varje, och då kan ju ett par BMP köra rätt emellan om terrängen inte är helt platt och öppen.

*) baserat på 30 000 ryssar på 150 km front.

Artikeln baserades från ngn pro rysk bloggare som rapporterar om kriget, där han skrev att på vissa ställen är det så få som 20soldater/km.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...or-putin-i-ost

Vem vet de kanske har dött 🤔. Sen var de som skötte planeringen inte de smartaste, 150 000man på en 100 mil lång front mot 1 miljon ukrainare, blev inte som ryssen trodde att bara rulla in.Oavsett vilket bara att gratulera till Ukrainarna.

Men användaren Zahle har kanske en bättre förklaring, nu när rysssrna kommer med sina hypermoderna vapen som de sparat på😏
Senast redigerad av cashmoney85 2022-10-05 kl. 00:51.
Citera
2022-10-05, 00:50
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Jag är övertygad om att Ukraina kommer att skaffa sig kärnvapen. På ett eller annat sätt. Det får världen "deal with it". Deras säkerhetssituation kräver det.

Kunskapen och råmaterial finns säkerligen Ukraina var den smarta delen av Sovjetunionen . Däremot är jag tveksam att de har nog med centrifuger för att upparbeta/anrika uran samt tillräckligt med el för att driva centrifugerna obemärkt. Plutonium är jag däremot osäker på om de har någon reaktor för ?

En smutsig bomb kan de däremot fixa på någon timme .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in