2022-02-26, 21:42
Medlem
StigaSols avatar
Jag har funderingar över den här utvecklingen, kanske nån här som kan svara. Det jag sett hittills känns som en parodi av Ryssland, något skumt är det. Kanske är det så att Putin i sin värld faktiskt bara vill in och avsätta regeringen, men inte skada folket, det ser ju så ut, eller???
Han har sänt in ett lass med oerfarna, oinformerade ryssar som tror dom är ute på övning, (Putin är ändå ett as som låter sitt folk bli kanonmat i första vågen) sen sätter han in den "riktiga" militären och då är det över?! Oavsett plan eller scenario så är han inget bra för ryssen eller världen.
Citera
Medlem
pocahontas väns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Du menar som den här om massakern i Odessa 2014? Där 50-100 rysktalande mördades på det mest vidrigaste vis...

Video:https://www.dailymotion.com/video/x212uwi

VARNING: detta är helt vidriga bilder och film från denna händelse, då nazisterna fick fullt utlopp av sin blodtörst...
Vad snackar du om? Vilken massaker? Du menar branden vid fackföreningshuset 2014? Herregud, det är redan klarlagt att branden startades av proryska demonstranter och Azov var inte överhuvudtaget inblandad. Du har ingen aning om vad argumenterar över, tragiskt nog.

Om du vill ta del av en riktig massaker kan du googla: Tukhchar massacre. Så kan du läsa om hur de tjetjenska soldater du saliverar över verkligen beter sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ska vi kanske istället koncentrera oss på den militära offensiven?

Klockan 18:42 kom uppgifter på att ryska styrkor totalt lyckats slå ut 211 militära mål.

Ryska styrkor har även kommit över amerikanska pansarvärnsrobotar som väst levererat till Ukraina enligt en militärtalesperson från Moskva.

Här är även en karta över områden som ryska styrkor nu har kontroll över:https://www.merkur.de/politik/ukrain...-91370995.html

Tack för att du postar fakta
Citera
Medlem
Vilket jävla fiasko. Helt ärligt så var jag säker på att Kiev skulle falla inom 24h.
Ni som babblar om att Putin ännu inte har gått in med ordentlig styrka är bara skitsnack. Detta var han chans att demonstrera styrka och kapacitet men det vi får se är trötta, hungriga och omotiverade soldater som kör runt i gamla fordon pansrade av TRÄD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Men det var en annan video filmad genom ett fönster som visade en sådan åka förbi.. Denna film bara visar vad de är kapabla till.
Då hänger jag med i svängarna. Bugar!
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Klart de är inblandade också.
Ryska militärer går ju in från Vitryssland hela tiden.
Garanterat Vitryssar som krigar inne i Ukraina nu, kanske för pengar och inte äran har ingen aning.

Om inte annat så kommer de användas:
https://twitter.com/TheVastNews/stat...52613743091715
Men det är skillnad på att ge fri lejd och vara med och kriga själv. Om Vitryssarna aktivt krigar så är de ett legitimt militärt mål för NATO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serpenttongue
Du är så dåligt insatt i svensk krigsförningspolitik att det är pinsamt.
Vi har en extremt modern krigsmakt, även om den blivit urholkad duktigt sista årtiondena, tro inte för en sekund att vi inte kommer försvara oss med allt vi har, och det vi har är 10 gånger mer kraftfullt än Sovjets tomma lastbilsskal. Visst är dom betydligt fler, men vår krigsmakt i sjö,land och luft är teknologiskt ljusår före dom flesta som kan tänkas angripa oss.

Du skulle böja dig ner och ta den i tvåan för Putins drägg till soldater för att överleva, du är så svag att du skulle bli spion om du fick behålla livet för det.
Vi andra tar upp vapen och springer leende mot vår säkra död.

Jag må va dåligt insatt i vår krigsföringspolitik. Men mina antagen om detta grundar sig i att vår kära statsminister är uppenbart livrädd för den rådande situationen.

Jag om någon är den första att ge mig ut i fronten och dö för min fana och mitt fosterland!
Citera
2022-02-26, 21:43
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
NATO är ingen proxy, det är en försvarsallians.
Däremot har både NATO och RU använt sig av Proxykrigföring i olika konflikter.

Eftersom RU nu gått in direkt istället för proxykrigare är det enbart Nato som kommer proxykriga genom att förse UA och kommande gerillakrigare för att blöda ut ryssen över många år.

Petitess förvisso, men kanske är det bättre att kalla NATO "militärallians" än "försvarsallians" för nog sysslar de med långt mer än försvar av sina medlemsländer, och nej, det är inget försvar för Rysslands agerande.
Citera
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
John Mearsheimer förutspådde redan 2014 att det som händer nu, skulle hända.

https://www.washingtonpost.com/poste...-buffer-state/

https://www.theamericanconservative....us-so-in-2014/

Analysis & prediction on Ukraine from 6 years ago:

“The West is leading Ukraine down the primrose path & the end result is Ukraine is going to get wrecked.”

-John J. Mearsheimer, R. Wendell Harrison Distinguished Service Professor of Political Science at the U. of Chicago.

https://youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&feature=share
https://www.google.com/url?sa=t&sour...2lzy3EyaCYL0Sp

12 sidor ovan som förklarar varför det är väst och USA som provocerat fram detta och varför ni idioter som tror Putin ska skapa Sovjet 2.0 är efterblivna.

.According to the prevailing wisdom in the West, the Ukraine crisis can be blamed almost entirely on Russian aggression.
Russian President Vladimir Putin, the argument goes, an-nexed Crimea out of a long-standing desire to resuscitate the Soviet
empire, and he may eventually go after the rest of Ukraine, as well as
other countries in eastern Europe.

In this view, the ouster of Ukrainian
President Viktor Yanukovych in February 2014 merely provided a pre-text for Putin’s decision to order Russian forces to seize part of Ukraine.
But this account is wrong: the United States and its European allies
share most of the responsibility for the crisis. The taproot of the trouble is NATO enlargement, the central element of a larger strategy to move Ukraine out of Russia’s orbit and integrate it into the West.

At the same time, the EU’s expansion eastward and the West’s backing of
the pro-democracy movement in Ukraine—beginning with the Orange Revolution in 2004—were critical elements, too. Since the mid-
1990s, Russian leaders have adamantly opposed NATO enlargement
and in recent years, they have made it clear that they would not stand
by while their strategically important neighbor turned into a Western bastion.

For Putin, the illegal overthrow of Ukraine’s democratically elected and pro-Russian president—which he rightly labeled a
“coup”—was the final straw. He responded by taking Crimea, a peninsula he feared would host a NATO naval base, and working to destabilize Ukraine until it abandoned its efforts to join the West.

Putin’s pushback should have come as no surprise. After all, the West had been moving into Russia’s backyard and threathen strategic interests, a point Putin made emphatically and repeatedly.

Vet att det går emot er världsbild och ni kommer skrika och gråta och storma med känslor - det spelar ingen roll.

Vad mig anbelangar är ni exakt det som är fel med världen och jag hoppas sannerligen ryssen tar segern. Då kan väst OCH USA inte gömma sina vidriga, fega handlingar bakom NATO eller andra proxys.

Yanukovych bröt sina vallöften och ersattes med en folkligt vald president. Ryssland går nu in i en suverän stat och mördar civila(även kombattanter räknar jag som civila i Ukrainas fall). Är det negativt för Ryssland att Ukraina går med i NATO? Ja. Legitimerar det en invasion? Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Nu har du tydligen inte fattat ett dugg tydligen så vi lämnar det därhän
men det var en statskupp som redan där är ett brott mot Budapestavtalet. Vad Putin har sagt eller inte har sagt är oväsentligt.

Punkt

Nej , Putin "sa" att det är en revolution, och att det inte är ett brott mot budapestavtalet,
"och" dessutom hade "usa" tydligen redan brytet mot det, (inte för att jag kan hitta något om en militär invasion av eller hot om miltär invasion från USA 2014, eller ekonomiska hot för den delen)

Vad Putin har svarat är av största vikt , även om det bara är bizzara lögner och påhitt.

-Consult with one another if questions arise regarding those commitments

är inte samma sak som skicka rysk miltär in i Ukraina. bägge delarna är ett brott mot budapestavtalet.

Att du inte tycker det eller att putin inte bryr sig ska ju vägas mot att Generalförsamling ink G7 länderna (de var ju G8 innan putin på egen hand började mörda barn och civila i ukraina) är väll en parantes i sammanhanget.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallydumpen
Att någon förutspådde detta för 8 år sedan säger ingenting alls bland miljarder människor. Ren slump

Det gjorde jag också. Inte så tidigt men jag höll det inte för osannolikt.

Går du tillbaka i tråden i mina kommentarer så skrev jag att Putin kommer att ta Ukraina innan sommaren - Maj månad för att vara exakt. Dvs jag trodde inte på ett snabbt nederlag för Ukraina men jag tror att Ryssland vinner. 3 månader tar det.

Ja vem som helst såg det komma om man förstår varför Ryssland agerar som de gör.

Folk som tror Putin blivit galen och ska ta över världen borde sitta på psyket.
Citera
Bannlyst
Kuststaden Melitopol i sydöstra Ukraina har ryska flaggor vajade i staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in